18.01.2003

تعدادی ازمطلعین نقض حقوق بشردرایران برای 11فوریه به مجلس انگلستان دعوت شدند

برای بررسی نقض حقوق بشر نمایندگان‌مجلس‌عوام‌انگلستان راهی ایران می شوند

چند حزب و سازمان سیاسی ایران قرار است بزودی نمایندگانی را برای شرکت در اجلاس مجلس عوام انگلستان راهی این کشور کنند. این نمایندگان قرار است اطلاعات خود در باره زندان های ایران، تعداد زندانیان سیاسی موجود درزندان ها، موقعیت روزنامه نگاران و وضع مطبوعات ایران را در اختیار مجلس عوام انگلستان بگذارند. رسیدگی به موارد نقض حقوق بشر طی 6 سال گذشته که گفتگو بین اتحادیه اروپا و جمهوری اسلامی برقرار بوده نیز در دستور کار این هیات قرار دارد. از هم اکنون گفته می شود هیات پارلمانی انگلستان قرار است، در شهر قم با برخی مراجع دینی ایران پیرامون نقض حقوق بشر و ضرورت هم سان سازی اصول عام حقوق بشر با قوانین اسلامی دیدار و گفتگو کند. با توجه به اینکه هیات مذکور از هم اکنون به رهبران جمهوری اسلامی اطلاع داده قصد بازدید از زندان اوین و گفتگو با زندانیان را دارد، این گمان قوی وجود دارد که هیات پارلمانی و یا نماینده ای از سوی آنها خواهان دیدار و گفتگو با آیت الله منتظری در حصر خانگی وی شود.

هیات پارلمانی انگلستان به نمایندگی از اتحادیه اروپا به ایران سفر می کند و بسیاری از ناظران سیاسی امور ایران و منطقه عقیده دارند، با توجه به نزدیکی انگلستان به امریکا در لشکر کشی به منطقه خلیج فارس و حتی حمله نظامی به عراق، نظر و گزارش هیات مذکور برای پارلمان اروپا نقش تعیین کننده ای در تنظیم مناسبات پارلمان اروپا با جمهوری اسلامی خواهد داشت. این درحالی است که کاخ سفید از مناسبات پارلمان اروپا و اساسا کشورهای اروپائی با جمهوری اسلامی خشنود نیست و خواهان پیوستن اروپا به امریکا برای مقابله با جمهوری اسلامی است.

جلسه اطلاع رسانی که در آن نمایندگان احزاب ومطلعین نقض حقوق بشر در جمهوری اسلامی در آن شرکت خواهند کرد روز 11 فوریه آینده برپا می شود و سپس هیات انگلیسی روز 14 فوریه راهی ایران خواهد شد.

10 روز پیش از ورود هیات پارلمانی انگلیس به ایران، کمیسر روابط خارجی اتحادیه اروپا راهی ایران خواهد شد تا نتایج توافقات انجام شده در دیدار اخیر هیات پارلمانی اروپا به ایران را بررسی کند و نتایج آن را در اختیار اجلاس اتحادیه اروپا بگذارد. پارلمان اروپا 5 و 6 فوریه تشکیل جلسه می دهد. در این جلسه در باره صدور قطعنامه نقض حقوق بشر در جمهوری اسلامی تصمیم نهائی گرفته خواهد شد و این تصمیم در اختیار کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل قرار خواهد گرفت تا در گزارش ماه اپریل خود آن را در نظر بگیرد.

همزمان با هیات پارلمانی انگلستان، رئیس کمیته بررسی بازداشت ها ودستگیری های غیر قانونی و خودسرانه سازمان ملل متحد که وابسته به کمیسیون حقوق بشر این سازمان است راهی ایران می شود. وی “لوئی ژوئنه” نام دارد و یکی از قضات سرشناس فرانسه و از اعضای برجسته تیم سیاستمدارانی است که با سازمان ملل همکاری می کنند.

به این ترتیب مسئله نقض حقوق بشر در ایران در صدر اخبار و تلاش های اتحادیه اروپا، مجلس عوام انگلستان و کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد قرار گرفته است. اهمیت این امر در آنست که گفته می شود کاخ سفید طرح جامعی را برای آغاز تبلیغات افشاگرانه پیرامون نقض حقوق بشر درایران تنظیم کرده و قرار است شبکه های مهم تلویزیونی نظیر سی ان ان این طرح را پی بگیرند. این طرح نظیر همان طرحی است که در آستانه حمله نظامی به افغانستان و بلافاصله پس از بمباران مجسمه های بودا در بامیان افغانستان به اجرا گذاشته شد و صحنه های هولناک اعدام و کشتار مردم توسط طالبان به یکباره در صدر اخبار شبکه های مهم تلویزیونی جهان قرار گرفت و تیتر بزرگ مطبوعات مهم جهان شد.

آنگونه که پیک کسب اطلاع کرده است، نماینده کمیته دستگیری های خودسرانه سازمان ملل متحد در حالی عازم ایران است که لیستی از زندانیان سیاسی را دراختیار دارد و از هم اکنون به مقامات جمهوری اسلامی اطلاع داده است که خواهان گفتگو با این زندانیان است. از جمله این زندانیان، علاوه بر روزنامه نگاران، مشهورترین وکیل مدافع زندانی ایران دکتر “ناصر زرافشان” و مشهور ترین روحانی زندانی “یوسفی اشکوری” است که اولی به جرم پیگیری قتل های زنجیره ای و دومی بدلیل تفکرات ملی- مدهبی در اوین زندانی اند.

ناظران سیاسی عقیده دارند که برخی آزاد سازی های اخیر از زندان های ایران و یا قبول مرخصی زندانیان سیاسی برای گریز از گفتگوی نماینده سازمان ملل و هیات پارلمانی انگلیس با این زندانیان است. در عین حال نماینده اعزامی سازمان ملل برای رسیدگی به بازداشت های غیر قانونی لیستی از زندانیانی را در اختیار دارد که حتی اگر در مرخصی باشند وی می خواهد با آنها ملاقات کند!

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates