27.04.2005

فروش یکصد بمب هدایت شونده آمریکا به اسرائیل

افزایش نگرانیها در مورد حمله اسرائیل به تاسیسات نظامی ایران درپی اعلام احتمال فروش یکصد بمب هدایت شونده آمریکا به این کشور 


 منبع: پیک ایران
رادیو فردا : پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا روز سه شنبه از کنگره این کشور خواست که با فروش یکصد بمب هدایت شونده برای انهدام تاسیسات زیرزمینی به اسرائیل موافقت کند. کنگره آمریکا حداکثر سی روز فرصت دارد تا به این درخواست پاسخ دهد.


در درخواست آژانس همکاریهای امنیت دفاعی پنتاگون آمده است، اسرائیل می خواهد یکصد بمب هدایت شونده انهدام تاسیسات زیرزمینی را که ارزشی بالغ بر 30 میلیون دلار دارد، خریداری کند و پنتاگون از کنگره می خواهد که بر طبق قانون فروش تجهیزات نظامی دولت آمریکا به دولتی دیگر، با این درخواست موافقت شود. نیروی هوایی اسرائیل شماری جنگنده F15 آمریکا را در اختیار دارد و این بمبها قابل استفاده توسط همین جنگنده هاست.


اگرچه آژانس همکاریهای امنیت دفاعی پنتاگون در درخواست خود از کنگره می گوید فروش این بمبها به اسرائیل بر اساس توازن نظامی منطقه اثری نمی گذارد، اما جان ایساکس John Isaacs، رئیس موسسه ای در آمریکا به نام شورایی برای یک جهان قابل زیست Council for a Livable World به خبرگزاری رویتر گفت که پیشنهاد فروش این بمبها به اسرائیل، آشکارا گامی است تحریک آمیز که نگرانیها درباره اقدامات نظامی اسرائیل علیه ایران را گسترش می دهد. به گفته کارشناسان این بمبها برای انهدام تاسیساتی که در عمق زیاد در دل زمین تعبیه شده، به کار می رود. مانند مراکز فرماندهی نظامی و یا تاسیسات سلاح هسته ای. به گفته جان ایساکس رئیس موسسه جهانی قابل زیست، میزان موفقیت چنین عملیات احتمالی علیه تاسیسات هسته ای ایران، بستگی به این دارد که اطلاعات مربوط به آدرس این تاسیسات و میزان عمق جایگاه آنها در زمین چقدر دقیق باشد.


در یکسال گذشته، در پی تهدیدات گاه به گاه شماری از مقامات اسرائیلی مبنی بر احتمال دست زدن به چنین حمله ای، برخی کارشناسان، تعدد و پراکندگی تاسیسات هسته ای زیرزمینی ایران را یادآور شده اند و این که اطلاعات غرب و مشخصا آمریکا در این زمینه کامل نیست. دیک چینی معاون رئیس جمهوری آمریکا، حدود سه ماه پیش در ژانویه امسال، نسبت به آنچه حمله نظامی احتمالی اسرائیل علیه تاسیسات اتمی ایران، در صورت عدم توقف فعالیتهای پنهان جمهوری اسلامی خواند، هشدار داد.


اخیرا دولت اسرائیل، علیرغم تهدیدهای نظامی مقامات این کشور در چند ماه اخیر علیه تاسیسات اتمی ایران که بیشتر از زبان وزیر دفاع اسرائیل مطرح می شده است، احتمال هر گونه اقدام نظامی علیه ایران را مردود خواند. آریل شارون نخست وزیر اسرائیل در گفتگو با شبکه تلویزیونی CNN در اوایل ماه جاری میلادی گفت کشورش طرح هیچگونه حمله نظامی به ایران را ندارد. شارون در گفتگویی دیگر با شبکه فاکس نیوز آمریکا نیز گفت: البته اسرائیل هر گام پیشگیرانه ای را برای دفاع از خود برمی دارد، اما این طور نیست که نگرانی جامعه بین الملل از قابلیت دستیابی ایران به بمب اتم را اسرائیل است که باید برطرف کند. اسرائیل یک بار در سال 1981 میلادی، تاسیسات اتمی عراق را بمباران و منهدم کرد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates