26.04.2005

امتياز 20 ميلياردي رايگان ايران به اروپا، بازتاب

منبع: گویا نیوز
خبرنگار «بازتاب» گزارش داد: در حالي كه كسري تراز بازرگاني جمهوري اسلامي در سال گذشته با اروپا، به رقم بيست ميليارد دلار رسيد، اين اتحاديه در مجامع بين‌المللي، بيشترين موضعگيري را عليه ايران اتخاذ كرده است.
بنا بر اين گزارش، رقم واردات مستقيم ايران در سال گذشته از شش كشور اروپايي، بالغ بر چهارده ميليارد دلار بوده است، در حالي كه صادرات غيرنفتي مستقيم ايران به كشورهاي مذكور، حدود يك ميليارد دلار است.
بيشترين واردات مستقيم ايران از كشورهاي اروپايي از آلمان با 5/4 ميليارد دلار مي‌باشد و پس از آن فرانسه با 6/2، ايتاليا با 4/2، سوئيس با 4/1 و سوئد و انگليس با بيش از يك ميليارد دلار بيشترين صادرات به ايران را داشته‌اند. سهم اروپا در واردات غيرمستقيم ايران نيز قابل توجه است، به گونه‌اي كه حدود نيمي از شش ميليارد دلار واردات كالا از دبي، متعلق به اروپاست.
اين در حالي است كه صادرات غيرنفتي ايران به اروپا در سال گذشته، بسيار ناچيز بوده و ايتاليا با 330 و آلمان با 320 ميليون دلار واردات غيرنفتي از ايران، مهم‌ترين بازار كالاهاي ايراني در اروپا به شمار مي‌روند.
تراز بازرگاني يكسويه و منفي ايران با اروپا، در حالي ايجاد شده است كه كشورهاي اروپايي در پرونده هسته‌اي ايران و پرونده حقوق بشر، مواضع شديدي عليه ايران در پيش گرفته‌اند.


گفتني است، بيست ميليارد دلار تراز مثبت تجاري اروپا با ايران براي اقتصاد شكننده كشورهاي اروپايي بسيار حياتي مي‌باشد.


 

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates