16.03.2005

سال 83 با سه خبر انتخاباتی رو به پايان است

تجليل خاتمی از نقش هاشمي در ساختن شبكه متروی تهران


دكتر معين: انتخاب من بعنوان يك شهروند “هاشمی” است!


تلاش ناكام ناطق نوري: برای اعلام “لاريجانی” بعنوان كانديدای اصلح 

  منبع: پیک نت  
 روز گذشته، دو اظهارنظر از جانب محمد خاتمی و مصطفی معين از يك سو، و گزارش تشديد تلاش های علی اكبر ناطق نوری برای قبولاندن علی لاريجانی بعنوان كانديدای اصلح جناح راست و سركوبگر در ديدار به جمعی از نمايندگان مجلس فرمايشی از سوی ديگر، از اخبار مهم انتخاباتی بود. درواقع، اگر امروز و فردا خبر مهم ترين انتشار نيابد، بايد اين سه خبر را مهم ترين اخبار انتخابات رياست جمهوری تا پايان سال 83 تلقی كرد.


تلاش ناكام ناطق نوري


1- از ديدار ناطق نوری نماينده ويژه رهبر با نمايندگان مجلس فرمايشی آنچه كه منتشر شده حكايت از عدم موفقيت اين ديدار است. برخی افراد حاضر در جلسه ديدار ناطق نوری با نمايندگان مجلس، پس از پايان اين ديدار در مصاحبه با مطبوعات يكبار ديگر مسئله هاشمی رفسنجانی را بعنوان فردی برتر مطرح كرده اند.


نقش رفسنجانی در ساختن متروی تهران


2- همزمان با همين ديدار و انتشار اخبار آن، محمد خاتمی، طی سخنانی در مراسم افتتاح توسعه‌ خط متروی تهران، از كرج تا گلشهر، با يادآوری سوابق مترو گفت:


موضوع مترو از سال 1364 در دولت مهندس موسوی مطرح شد. در آن زمان، عليرغم موافقت‌ها و مخالفت‌هايی كه از سوی عده‌ای در جامعه وجود داشت، آقای هاشمی رفسنجانی به عنوان رييس مجلس به شدت از اين امر دفاع كرد و اين طرح را برای تهران ضروری دانست. در آن زمان، جلسه‌ای تشكيل و دلايل هاشمی در مورد احداث مترو مشخص شد. در اين جلسه تصميم گرفته شد متروی تهران راه‌اندازی شود. در حدود سال 1365 تا 1366 اين كار شروع شد و شتاب گرفت و تا امروز چند برابر طرح اوليه در تهران صاحب مترو هستيم و خط‌های ديگر نيز در دست اقدام است.


در شهرهای بزرگ كشور، بحث احداث مترو آغاز شده، بخشی به مراحل پايانی رسيده و بخش ديگری نيز با جديت در حال پيگيری است. احداث مترو پس از انقلاب يكی از اقدامات بزرگ بود كه در سايه‌ی آن، صاحب تكنولوژی و مديريت فوق‌العاده شديم. در مشهد، اصفهان و تبريز نيز قطار شهری در حال احداث است.


در اين مراسم به برخی از دست‌اندركاران ساخت مترو، لوح تقدير اهدا شد، ازجمله مهندس هاشمی پسر هاشمی رفسنجانی نيز لوح تقدير داده شد.


با توجه به رضايت مردم از متروی تهران و خدمات آن، برخی ناظران اين اظهار نظر خاتمی را به نوعی تلافی سخن به ياد ماندنی هاشمی رفسنجانی در انتخابات رياست جمهوری سال 76 تلقی كرده اند. هاشمی در آن تاريخ، در نماز جمعه تهران كه متصل شد به روز رای گيری، مسئله پرهيز از تقلب در انتخابات و رای گيری را مطرح كرد كه عملا به دفاع از خاتمی تلقی شد، چرا كه همه جا صحبت از “نوشتن اسم خاتمی، خواندن نام ناطق” بود!


معين:


ميان هاشمی و لاريجانی، هاشمی را انتخاب می كنم!


3- سومين خبر مربوط است به سخنان مصطفی معين در يك ديدار خبری با خبرنگاران.


 


دكتر دراين دی، ابتدا در پاسخ به سوالی در مورد كانديداتوری ابراهيم يزدی و پيش‌شرط‌ های وی برای حضور در انتخابات گفت:


حضور وی و ساير افراد را در انتخابات را به فال نيك مي‌گيريم؛ داشتن شرط و پيش‌شرط با توجه به مرام فكری يك گروه يك مساله‌ نسبی است. من خود برای حضور در عرصه‌ انتخابات، حضور مردم، اقبال مردم نسبت به كانديداتوری و برگزاری انتخاباتی آزاد و قانونی بر اساس عدالت را از پيش‌شرط‌ها قرار دادم.


معين در باره تلاش عده ای كه خود را به دفتر تحكيم وابسته می دانستند و قصد بر هم زدن جلسه سخنرانی وی در دانشگاه اصفهان را داشتند گفت:


من چند سفر انتخاباتی داشتم كه به دانشگاه‌ها بود. ابتدا به مشهد، بعد تبريز و بعد اصفهان رفتم. در هر كدام استقبال از من نسبت به قبل بيشتر و بهتر بود و در اصفهان حدود دو هزار نفر در سالن حضور داشتند. البته حدود 30 نفر نيز بودند كه شعارها و پلاكاردهايی حمل مي‌كردند. آن‌ها حتی از روند دموكراتيك يك اعتراض نيز آگاه نبودند. فكر مي‌كنم كه يك حركت سازمان‌يافته بود. با اين وجود نگاه من به آينده نگاه مثبت است. البته سفرهای انتخاباتی من به استان‌ها از بعد از عيد ادامه پيدا مي‌كند و دانشگاه‌ها نقش تعيين كننده‌ای در پيشبرد موج دوم اصلاحات خواهند داشت.


من سعی مي‌كنم با سياست‌های خود از رخ دادن مسائلی مانند قتل‌های زنجيره‌ای و كوی دانشگاه پيشگيری كنم و اگر اتفاق افتاد با صلابت و ايستادگی مقاومت مي‌كنم، همچنين روی آرمان‌های مردم ايستادگی خواهم كرد.


وی در مورد نظرسنجي‌های صورت‌گرفته گفت: اين نظرسنجي‌ها بيانگر روند صعودی محبوبيت من است. البته اين سوال را شما بايد از جناب شكوری راد بپرسيد.


شكوری راد نيز كه در اين مصاحبه حضور داشت، در جواب گفت: نظرسنجي‌های مختلفی صورت گرفته و هرچه شناخت جامعه نسبت به معين بيشتر مي‌شود، ميزان محبوبيت او نيز افزايش پيدا مي‌كند. در صورتی كه كانديداهای ديگر رشد محبوبيتشان يا متوقف شده، يا رشد كمی دارد و يا اين كه رشد نزولی داشته‌اند.


معين در بخش ديگری از اين مصاحبه در پاسخ به اين سوال كه “شما به عنوان يك شهروند از ميان گزينه هاشمی و لاريجانی كدام‌يك را به عنوان كانديدا انتخاب مي‌كنيد“، گفت:


به عنوان يك شهروند هاشمی را با توجه به سوابقش انتخاب مي‌كنم. البته من برای رقابت آمده‌ام و رقابت خود را تا آخر ادامه خواهم داد.


 


وی با اعتقاد به اينكه انتخابات رياست‌جمهوری دو مرحله‌ای خواهد شد، ادامه داد: در مرحله‌ی دوم كانديداهای اصلاح‌طلب با يكديگر همكاری و اجماع خواهند داشت.


 


معين در پاسخ به اين سوال كه اگر هنگام رخ‌دادن قتل‌های زنجيره‌ای به جای خاتمی بوديد، چه مي‌كرديد، گفت:


شرايط كنونی با شرايط گذشته كاملا فرق دارد و اصلا دو نفر نيز قابل مقايسه با يكديگر نيستند. البته خاتمی با شهامت و بر اساس اصول خود كه دفاع از حقوق مردم بود، در مقابل اين مسائل ايستاد،‌ ولی من در مورد قتل‌های زنجيره‌ای و حوادثی مانند كوی دانشگاه با توجه به پايگاه مردمي‌يی كه داشتم، تا آخر مي‌ايستادم و مسائل را افشا مي‌كردم، البته بايد در نظر داشت كه شرايط كشور نيز در آن زمان بر خاتمی تحميل شد. من اميد حل كامل پرونده‌های اين جريانها را داشتم، چون در آن زمان شكافها كمتر بود، ولی باز تاكيد مي‌كنم كه دو نفر متفاوت را نمي‌توان در شرايط و زمان متفاوت مقايسه كرد.


وی در ادامه مطبوعات را نماد دموكراسی در كشور دانست و با انتقاد از وضعيت برخورد با روزنامه‌نگاران گفت: سياست‌هايمان بايد به نحوی باشد كه حالت پيشگيرانه به خود بگيرد، زيرا پيشگيری از بحران بهتر از درمان آن است. من اكنون احساس تاسف مي‌كنم كه چرا در زندان‌هايمان دارای فعال سياسی زندانی هستيم، چرا بايد از بابت اين امر خسارت دهيم. مثلا گنجی به غير از اين كه از امكانات اجتماعی محروم شده، بيمار نيز هست. عده‌ای از دوستان بايد در مورد محدودكردن روزنامه‌ها و رسانه‌ها در ساختار فكری خود تجديد نظر كنند و من تاكيد مي‌كنم كه در مقابل زورگويي‌ها و محدوديت‌ها با پايداری و مقاومت خواهم ايستاد و اگر اين فشارها عميق بود و جايی برای فعاليت نبود، استعفا خواهم كرد.


 


انتخابات به مرحله‌ دوم كشيده مي‌شود و در مرحله‌ دوم اصلاح‌طلبان با يكديگر كنار مي‌آيند؛ اجماع برای گروه‌های اصول‌گرا مفيد است.


 


وی در پاسخ به اين سوال كه اگر به جای خاتمی در كنفرانس سران سازمان ملل شركت مي‌كرديد، آيا با كلينتون عكس مي‌انداختيد، گفت: من به شما گفتم كه دو نفر را نبايد با هم مقايسه كرد، ولی من اگر به جای خاتمی بودم، در اجلاس سران سازمان ملل متحد عكس مي‌انداختم. ما با توجه به تمدن خود دارای جايگاه رفيعی هستيم و بايد در آن عكس نيز جايگاه مناسبی برای خود مشخص مي‌كرديم، حتی اگر كلينتون از من مي‌خواست كه عكس يادگاری دو نفره بگيريم، قبول مي‌كردم.


معين در پايان گفت: ما بايد بعضی از تابوها را كه پرداخته‌ ذهن‌مان و غلط است كنار بگذاريم و بر اساس واقعيت‌ها رفتار كنيم. اگر نگاه علمی به سياست داشته باشيم، مي‌توانيم به سياست برسيم. من هيچ اشكالی نمي‌بينم كه مباحث سياسی و علمی بين نخبگان دو كشور ايران و آمريكا مطرح و رابطه از اين نظر برقرار شود. در حال حاضر ما شاهد چنين ارتباطاتی هستيم.
 
 

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates