06.03.2005

یک نامه و یک پاسخ دفترتحکیم!

خدمت بی‌مزد و منت به سرکوبگران و آزادی ستیزان 
منبع: پیک نت
  
 در پی دعوت دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه اصفهان و علوم پزشکی از دکتر معین برای سخنرانی در این دانشگاه، انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده‌ پزشکی دانشگاه اصفهان در نامه‌ای خطاب به دکتر معین از وی خواست از حضور در این دانشگاه امتناع ورزد!


«عبدالله مومنی» دبیر تشکیلات دفتر تحکیم وحدت(طیف علامه) در این باره گفت: با توجه به این که مجموعه‌ی انجمن اسلامی دانشجویان قصد حمایت از کاندیدایی را ندارند، ‌این جلسه با هدف برانگیختن حساسیت دانشجویان و روشنگری نسبت به انتخابات صورت می‌گیرد و نه حمایت از کاندیدایی خاص. این نامه هم به اختلاف نظرهای داخلی درباره‌ حمایت از کاندیدای خاص برمی‌گردد که با توجه به گفت‌وگوهای داخلی در حال حل شدن است تا این که فردا جلسه با ماهیت انتقادی و با هدف اطلاع رسانی برگزار شود.


در نامه‌ انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده‌ پزشکی دانشگاه اصفهان خطاب به دکتر معین آمده است: «ضمن احترام به شخصیت حضرت عالی و با توجه به مصوبه‌ شورای عمومی دفتر تحکیم وحدت[طیف علامه] مبنی بر دوری از قدرت و همچنین عدم طرح موضوع دعوت از حضرتعالی در شورای عمومی انجمن اسلامی دانشجویان و تخلف آشکار برخی از اعضا که متأسفانه امروز وابستگی ایشان به حزب متبوع حضرتعالی عیان شده ،از پذیرش جنابعالی به عنوان مدعو این تشکل معذوریم. بدیهی است در صورت حضور شما در دانشگاه به عنوان کاندیدای انتخابی، عواقب تلخی گریبان‌گیر دانشگاه و متعاقب آن مبارزات انتخابی شما و احزاب حامیتان خواهد شد.»


«سعید رضوی‌فقیه»، عضو سابق دفتر تحکیم وحدت نیز در نامه‌ای به این انجمن اسلامی دانشجویان، که آن را به ایسنا ارسال کرده، آورده است: شایسته می‌دانم نکاتی را به کوتاهی و البته با صراحت دوستانه درباره‌ نامه‌ اخیرتان خطاب به آقای دکتر مصطفی معین متذکر شوم. هر چند بسیار محتمل می‌دانم که در این روزگار غریب من نیز با همه‌ پیشینه‌ همفکری‌ها و همکاری‌ها که با هم داشته‌ایم از خشم شما بی‌بهره نمانم. اینجانب بسیار افسوس می‌خورم که نامه‌ شما به عنوان پیشگامان استیفای حقوق و آزادی‌های اساسی خطاب هرکس حتی اگر مخالف و دشمن شما باشد با چنین جمله‌ای پایان پذیرد که : «… بدیهی است در صورت حضور شما در دانشگاه به عنوان کاندیدای انتخاباتی، عواقب تلخی گریبان‌گیر دانشگاه و متعاقب آن مبارزات انتخاباتی شما و احزاب حامی‌تان خواهد بود.»


حسرت و افسوس اینجانب از آن روست که می‌بینم هم اینک عواقب تلخی گریبانگیر خود ما و فعالان جنبش دانشجویی ایران شده است و ظاهرا بناست در پی آن همه تلاش و از خودگذشتگی که دیگران داشته‌اند و شما هم داشته‌اید گونه‌هایی از گروه فشار و دولت پنهان حذف و سر نگون شوند تا در نهایت گونه‌هایی دیگر جایگزین آنها شوند. اگر نام انجمن شما را چند بار در صدر و متن و ذیل نامه نمی‌‌دیدم گمان نمی‌‌بردم که انجمن اسلامی آن را نگاشته و منتشر کرده است. من و شما دست کم در دو اردیبهشت ماه سال‌های 1382 و 1383 خاطره‌ای مشترک و ملموس از چنین برخوردهایی در دانشگاه اصفهان از سوی گروه‌های فشار داریم و بنابراین شایسته‌ی ما نیست گویش و منش نامناسبی را مشق کنیم و افراد را از «عواقب تلخ حضور خود در دانشگاه» بترسانیم.


شما می‌توانید و حق هم دارید که با مشی یک نامزد انتخابات ریاست جمهوری و حزب متبوعش مخالف باشید و یا اساسا انتخابات را بی‌فایده تلقی و حتی آن را از سوی خود تحریم کنید اما خلاف خوی آزادیخواهانه و مبانی حقوق بشر و آزادی بیان است که به هر دلیل سیاسی و تشکیلاتی یا غیر آن با تهدید به عواقب تلخ! شهروندان را از سخن گفتن آن هم در معبد گفتگو و پناهگاه آزادی بیان منع کنید. این اقدام خلاف رسم مهمان نوازی هم هست اما دو پیامد ناپسند دیگر نیز می‌تواند داشته باشد و اینجانب می‌ترسم که خدای ناکرده به نام شما و دیگر دوستان فرض شود. یکی آنکه خدمتی باشد بی‌مزد و منت به قدرت طلبانی که می‌خواهند هرچه سریعتر بساط اصلاحات را جمع و جمع اصلاح‌طلبان را پریشان کنند و به نیرو و آبروی شما بخشی از اصلاحات و اصلاح‌طلبان را بکوبند و آنان را از زبان شما رد صلاحیت کنند و دیگر اینکه انتشار این نامه‌ی بی‌سابقه مشروعیتی ببخشد به همه‌ گردنکشی‌هایی که گروه‌های فشار پیش از این کردند یا پس از آن خواهند کرد. از خاطر نبریم که پس از حضور گرم دانشجویان دانشگاه تبریز در مراسم سخنرانی دکتر معین ممکن است این شائبه در اذهان به وجود بیاید که من و شما خواسته یا نا‌خواسته به نفع محافظه‌کاران می‌خواهیم از تکرار تجمع دانشگاه تبریز در دانشگاه اصفهان و ایجاد ارتباط میان معین و دانشجویان جلوگیری کنیم. از شما خواهش می‌کنم یک بار دیگر تاریخ تحولات سیاسی چند دهه‌ی اخیر به ویژه چند سال گذشته را مرور کنید تا دریابید چنین ادبیاتی را چه گروه‌ها و دسته جاتی به کار می‌بردند و قضاوت امروز ما نسبت به آنان چیست؟
 
 


 

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates