05.03.2005

لس‌آنجلس تایمز: دولت بوش در پی افزایش كمك مالی به مخالفان داخل ایران است

منبع: پیک ایران
 
خبرگزاری فارس: دولت بوش در نظر دارد جهت تقویت مخالفان داخل ایران اقدامات فعال‌‌تری انجام دهد و از این رو به دنبال راه‌هایی است كه رقم كمك به مخالفان جمهوری اسلامی ایران را به بیش از 23 میلیون دلار افزایش دهد.


روزنامه “لس‌آنجلس تایمز” در شماره روز گذشته خود به نقل از مقامات آمریكایی نوشت كه این رویكرد تغییراتی نسبت به دور اول ریاست جمهوری بوش داشته است. دولت بوش در دور اول نسبت به اتخاذ چنین اقدامات خطرناكی محتاطانه‌ عمل می‌كرد.
به نوشته این روزنامه، یك مقام ارشد دولت بوش با ستایش از انتصاب “كاندولیزا رایس” به عنوان وزیر امور خارجه آمریكا گفت: «اكنون می‌توانیم بیش از گذشته نسبت به ایران فعال باشیم.»
این مقام كه خواست نامش فاش نشود، تاكید كرد: «اعضای وزارت امور خارجه آمریكا در دور اول ریاست جمهوری بوش از انجام هر اقدامی واهمه داشتند. آنها بشدت نسبت به خشمگین كردن حكومت ایران محتاط بودند.»
این گزارش حاكی است، رویكرد فعالانه‌تر و تهاجمی آمریكا نسبت به ایران حتی زمانی كه بوش از تلاش‌های انگلیس، فرانسه و آلمان در مذاكره با این كشور و دادن امتیاز به تهران حمایت كرد، مدنظر واشنگتن قرار دارد.
لس‌آنجلس تایمز نوشت، از جمله پیشنهادهایی كه توسط برخی از محافل در داخل و خارج از دولت آمریكا ارائه شده، تامین مالی افرادی است كه در داخل ایران فعالیت دارند و خواستار تشكیل احزاب مخالف و یا اتحادیه‌های كارگری هستند.
از جمله دیگر اقداماتی كه دولت بوش در نظر دارد این است بودجه حمایت از شبكه‌های تلویزیونی طرفدار دمكراسی را افزایش دهد.
بحث چگونگی اجرای قول‌های جرج بوش برای گسترش آزادی كه در سخنرانی مراسم تحلیف وی اعلام شد از زمانی بیشتر شده ‌است كه “سام براون‌بك” سناتور جمهوریخواه ایالت “كانزاس” سه میلیون دلار به لایحه بودجه ارتقاء دمكراسی در ایران افزود.
قرار است از بودجه 3 میلیون دلاری حمایت از این فعالان به گونه‌ای استفاده شود كه به دستگیری آنها منجر نشود.
یك مقام وزارت امور خارجه آمریكا در این رابطه گفت: «برخی مقامات خواستار اقدامات مقابله‌جویانه در راستای دمكراتیزه كردن ایران هستند.»
مباحثی كه در مخالفت با این امر ارائه می‌شود، چنین مطرح می‌كنند كه ارائه كمك مالی به اصلاح‌طلبان ایران ممكن است كه آنها را به سرنوشت بدی دچار كند زیرا آنها به همكاری با كشوری متهم خواهند شد كه از آن به عنوان شیطان بزرگ یاد می‌‌شود و از این رو هدف پلیس ایران قرار خواهند گرفت.
این روزنامه به نقل از یكی دیگر از مقامات‌ آمریكایی نوشت، مقامات وزارت امور خارجه آمریكا به دنبال فرصت‌های مناسبی هستند تا این پول را در داخل و یا خارج از آمریكا هزینه كنند.
به نوشته لس‌آنجلس تایمز، به رغم اختلافات موجود درباره چگونگی این اقدام، مقامات آمریكایی شركت كننده در این روند بیشتر خواستار حمایت مالی از فعالان سیاسی داخل ایران هستند تا گروه‌های مخالف تبعیدی، چرا كه نمی‌خواهند اشتباهی مانند اشتباه جنگ عراق درباره “احمد چلبی” را مرتكب شوند.
اعتقاد بر این است كه اطلاعات غلط احمد چلبی، رییس حزب كنگره ملی عراق درباره برنامه تسلیحاتی صدام به تهاجم واشنگتن علیه بغداد انجامید.
به گفته این مقام وزارت خارجه آمریكا، مشكل اصلی این است كه واشنگتن اطلاعات جاسوسی مناسبی درباره افراد و نیروهای سیاسی داخل ایران ندارد.
وی افزود: «ما تصویر روشنی از آنچه كه در داخل ایران در جریان است، نداریم.»
این روزنامه نوشت سازمان اطلاعات مركزی آمریكا نسبت به انجام فعالیت سری در ایران تردید دارد چرا كه به گفته این مقامات 12 نفر از عوامل سیا در ایران حدود یك دهه پیش اعدام شدند.
لس‌آنجلس تایمز با استناد به اظهارات این مقام وزارت خارجه آمریكا نوشت: «سیا خواستار روشن شدن هدف است. اگر به گفته كاندولیزا رایس بحث تغییر حكومت در كار نیست پس هدف از این اقدامات چیست و چگونه می‌توان این اقدامات را بدون این كه خونی ریخته شود، انجام داد؟»
این روزنامه نوشت، آمریكا هم اكنون 14 میلیون و 700 هزار دلار در سال برای پخش و راه‌اندازی رادیو و تلویزیون‌های فارسی زبان علیه ایران هزینه می‌كند و كاخ سفید به دنبال تشدید این امر است.
این روزنامه به نقل از یكی از مقامات آمریكایی آشنا به پخش تلویزیونی گفت، به رغم ممنوعیت استفاده از ماهواره در ایران حدود 15 میلیون ایرانی به ماهواره دسترسی دارند؛ با این وجود آمار دقیقی از تعداد مخاطبان در دسترس آمریكایی‌ها نیست.
این روزنامه با اشاره به راه‌اندازی رادیو فردا توسط آمریكا، هدف از آن را جذب جوانان ایرانی با استفاده از اخبار تند و موسیقی اعلام كرد.
دولت بوش از كنگره خواسته است در سال مالی 2006 مقدار 7/5 میلیون دلار برای تامین بودجه توسعه شبكه‌های تلویزیونی در نظر گیرد.
سناتور براون‌بك از جمله كسانی است كه با هزینه سه میلیون دلار برای برگزاری كنفرانس‌های ناراضیان و فعالان حقوق بشر موافق است و اعتقاد دارد كه این شیوه در دیگر كشورها موثر بوده است.
“مایكل رابین” مشاور پیشین آمریكا در امور عراق كه هم اكنون با موسسه محافظه‌كاران آمریكا به نام “انترپرایس” همكاری دارد از جمله كسانی است كه با هزینه برگزاری كنفرانس‌ها مخالف است و خواستار حمایت مستقیم از فعالان ایرانی است.
به نوشته این روزنامه، با این حال آمریكا خواستار اتخاذ شیوه‌های موثرتری است و از كارشناسان خارجی برای كارآیی این امر دعوت به همكاری كرده است.


 

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates