23.02.2005

دربروكسل ايران و آينده آن پشت درهای بسته به بحث گذاشته شد!

  منبع: پیک نت
  
 اخبار مربوط به ديدار بوش با رهبران اتحاديه اروپا و سران ناتومنتشر شد اما نه او و نه ديگر رهبران ناتو تاكنون با صراحت در باره اهداف اين ديدار و تفاهم ها و يا اختلافات آن لب نگشوده اند.


بوش در حالی در مصاحبه مطبوعاتی شركت كرد كه كاملا آشفته بود و تمركز كافی برای پاسخ به سئوالات نداشت و عمدتا با مسخره كردن خبرنگاران و سئوالان آنان از پاسخ صريح به پرسش ها می‌گريخت. نمونه آشكار آن برخوردی بود كه وی با خبرنگار روزنامه “لوموند” فرانسه كرد.


دبيركل ناتو نيز كه دركنار بوش در مصاحبه مطبوعاتی حضور پيدا كرده بود، اغلب توضيحاتش درجهت تصحيح ادعاهای بوش بود. حتی در اظهارات او نيز مشخص بود كه در پشت درهای بسته نه تنها به تفاهم نرسيده اند بلكه اختلافات بيشتر شده است. اظهارات رئيس جمهور فرانسه و صدراعظم آلمان در مخالفت با گسترش ناتو بخشی از اختلافات را آشكار ساخت. طراح اين پيشنهاد امريكاست كه می‌كوشد ناتور را با پيوند دادن اوكرائين و گرجستان و چند كشور كوچك ديگر اروپای شرقی و يا جدا شده از اتحاد شوروی سابق گسترش بازهم بيشتری بدهد. امريكا اين اعضاء را هم پيمانان خود در ناتو می‌داند، چرا كه بخوبی از مشكلات اقتصادی آنها آگاه است و می‌داند كه آنها چاره ای جز پيروی از امريكا ندارند.


با آنكه “ايران” در صدر مذاكرات بوده، اما هيچكس با صراحت نمی‌ گويد درباره آن چه گفته شده و چه تصميمی اتخاذ شده است.


نخست وزير بلژیک ،  به سران ناتو هشدار داد و از آنها خواست تا در مقابل  فعاليت های هسته ای نزديك به توليد نظامی آن در ايران بايستند. او گفت كه 25 رهبر كشورها اروپائی در خاتمه روز نخست نشست خود در بروكسل به اين نتيجه رسيده اند كه جمهوری اسلامی در حال تبديل شدن به خطری برای صلح و امنيت جهانی است، اما هنوز از گزينه ديپلماتيك در برابر آن بايد استفاده كرد.


او اضافه كرد كه جهان بايد از مواضع متخذه و جدی تر ما در بروكسل كه در ارتباط با جمهوری اسلامی گرفته شد حمايت كند.  اما وی نگفت كه اين مواضع كدام است. نخست وزير بلژیک گفت كه توليد سلاح هسته ای در ايران صلح جهانی را با خطر روبرو خواهد كرد. سايت ” سی نيوز” با عنوان ” پايداری در مقابل ايران” اخبار اندكی را درباره اجلاس رهبران اتحاديه اروپا و ناتو منتشر كرد.


همين سايت از قول ژاك َشيراك رئيس جمهور فرانسه نوشت كه رهبران اروپا نامه ای به رژيم تهران نوشته و با صراحت و قاطعيت از رهبران ايران خواهند خواست تا عقب نشينی از مقاصد هسته ای خود را اعلام دارند.


شيراك گفت كه به تنهائی با بوش  در مورد ايران گفتگو كرده است اما نگفت اين مذاكرات دارای چه محتوايی بوده است. بوش نيز قبل از حركت از بروكسل به طرف آلمان و ديدار و مذاكره با صدراعظم اين كشور گفت: آماده شدن امريكا برای حمله به ايران، يك شوخی است!
 
 

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates