20.02.2005

ایران آماده مقابله با حمله احتمالی آمریکا است

واشنگتن تایمز: منبع خبر
خبرگزاری فارس: یک روزنامه آمریکایی در گزارشی اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران در حال آماده کردن خود برای مقابله با حمله احتمالی آمریکا است و در این راه به اقدامات عملی دست زده است.


روزنامه “واشنگتن تایمز” در گزارشی ادعا کرد که تهران دستور داده شبه‌نظامیان این کشور تقویت و بسیج شوند و طرح‌هایی در دست دارد تا وارد نوعی جنگ نامنظم و نامتقارن با نیروهای آمریکایی مستقر در عراق شود.
این روزنامه به نقل از فردی که او را از مقامات نزدیک به اردگاه تندروهای ایران نامید ، نوشت:‌ «ایران می‌تواند به هر نوع حمله آمریکا یا هر کشور دیگر ظرف 15 دقیقه پاسخ دهد.»
بنا بر این گزارش، تنش میان واشنگتن و تهران درباره دستیابی به توان هسته‌ای بالا گرفته است و آمریکا در حالی ایران را به تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای متهم می‌کند که تهران بر صلح‌آمیز بودن برنامه خود تاکید دارد.
این روزنامه با اشاره به اظهارات اخیر رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر این که آمریکا گزینه دیپلماسی را به دیگر گزینه‌ها ترجیح می‌دهد به نقل از مطبوعات ایران نوشت:‌ ایرانی‌ها در روزهای اخیر ایران شروع به افزایش تعداد نیروهای فعال بسیج کرده است.
در این گزارش با اشاره به نمایش موشک‌های دوربرد ایران بخصوص شهاب 3 از طریق تلویزیون و انجام مانورهای بزرگ نظامی در نزدیک مرزهای عراق به نقل از یک کارشناس نظامی غربی نوشت، ایران به شدت قدرت جنگ چریکی خود را تقویت کرده است.
بنا بر این گزارش، این مقام غربی که خواست نامش فاش نشود، گفت: «در طول سال گذشته ایران تاکتیک جنگ‌های نامنظم خود را افزایش داده است. این تاکتیک تشکیل جبهه برای جلوگیری از نفوذ دشمن به کشور نیست بلکه کشاندن آنها برای وارد کردن ضربات مهلک است.»
به نوشته واشنگتن تایمز، معلوم نیست که فعالیت‌های نظامی اخیر تا چه حد واقعی و تا چه حد تبلیغاتی بوده است.
این روزنامه افزود،: مقامات و تحلیلگران ایرانی نیز خواستار این امر هستند که هزینه‌های حمله آمریکا به ایران را بزرگنمایی کنند تا مقامات آمریکایی را با مخاطرات این کار آشنا سازند.
“ناصر هادیان” یکی از اساتید علوم سیاسی دانشگاه تهران در این باره می‌گوید: «هم اکنون این جنگی روانی است. اگر آمریکا تصمیم به حمله بگیرد تنها کسانی که می‌توانند جلوی آن را بگیرند ایرانی‌ها هستند. فشار کشورهای دیگر و داخل آمریکا مهم است. تنها عاملی که از این کار جلوگیری خواهد کرد این است که آمریکایی‌ها بدانند بهای گزافی خواهند پرداخت.»
واشنگتن تایمز با اشاره به مانور بزرگ غرب کشور و دستور به نیروی هوایی ایران برای درگیر شد با هواپیماهای مهاجم به نقل از یک دیپلمات غربی مستقر در تهران که خواست نامش فاش نشود، نوشت: «واضح است که ایران توسط آمریکا محاصره شده است و آمریکا به موضوع هسته‌‌ای ایران فشار می‌آورد و از این رو ایران می‌خواهد نمایش قدرت داشته باشد.»


این روزنامه تعداد نیروهای نظامی موجود ایران را 320 هزار به همراه 220 هزار وظیفه اعلام کرد و نیروهای فعال سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در نیروی زمینی 120 هزار نفر و در نیروی دریایی و هوایی 70 هزار نفر گزارش داد.
این روزنامه همچنین تعداد تانک‌های نیروهای مسلح ایران را حدود 2هزار عدد به همراه 300 هواپیما، سه زیردریایی، صدها بالگرد و چندین موشک انداز اسکاد از نوعی عنوان کرد که صدام برای حمله به اسرائیل استفاده کرد.
این گزارش به نقل از ارزیابی “آنتونی کوردسمان” یکی از تحلیلگران نظامی مدعی شد که بیشتر تجهیزات ایران ، قدیمی،‌ دست دوم و بدون کارایی هستند.


 

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates