11.01.2003

اعلام 3 شرط

رفراندم آخرین راه حل برای تصویب لوایح دولت از سوی مردم است
برای خروج اصلاح طلبان از حاكمیت
1- بن بست اصلاحات
2- اتفاق نظر اصلاح طلبان
3ـ تائید از جانب مردم

علی شكوری‌راد، نماینده‌ی مردم تهران طی سخنانی در جمع مردم گرگان گفت: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به رای مردم متكی است و باید كلیه‌ی امور بر این اساس، یعنی مشاركت مردم صورت گیرد. مشاركت نیز از دو راه برگزاری انتخابات و سازمان‌یابی و حضور مردم در تشكل‌ها صورت می‌گیرد؛ یعنی مردم باید بتوانند از تریبون آن تشكل‌ها خواست‌های خود را عنوان كنند كه نمونه‌ی آن انتخابات 2 خرداد 76 است كه از آن به عنوان یك حماسه‌ – البته نه به جهت نتیجه، بلكه به جهت حضور گسترده‌ی مردم – یاد شده است.

وی افزود: انتخابات شوراها عرصه‌ی تمام‌نمایی جهت حضور گسترده‌ی مردم و نهایتا تداوم اصلاحات است.

شكوری‌راد در پاسخ به سوالی مبنی بر منافات شعار «ایران برای تمام ایرانیان» با نام حزب مشاركت ایران اسلامی، افزود: اسلامی‌بودن به جهت تاكید بر هویت كشور و مسلمان‌بودن یكی از شرایط مرامنامه‌ی حزب است. جمع ما گرد

هم آمده تا از حقوق همه‌ی شهروندان اعم از موافق، مخالف، مسلمان یا غیر مسلمان بر اساس قانون اساسی دفاع كند.

نماینده‌ی مردم تهران در پاسخ به سوالی درباره‌ی حكم آغاجری نیز اظهار كرد: همان‌طور كه آغاجری نیز گفت، ایشان می‌توانست از الفاظ و ادبیات بهتری استفاده كند اما برخورد با ایشان نه تنها نفعی ندارد، بلكه خسارات زیادی نیز به همراه دارد. زیرا وقتی فردی عنوان می‌كند كه منظور سخنان من این نبوده، او بهتر از هر كسی می‌داند كه منظورش چیست و باید قبول كرد كه دیگر نیازی به نگهداری پرونده در همدان نیست.

او در پاسخ به سوالی مبنی بر این كه آیا خروج از حاكمیت شعار است یا استراتژی، گفت: تلقی خروج از حاكمیت، به تعبیر خروج بر حاكمیت اشتباه است. اما هر گاه فرد احساس كرد كه نمی‌تواند به وظیفه‌ی خود عمل كند، از حوزه‌ی اختیارات خود خارج می‌شود و استعفا می‌دهد؛ امروز كسانی كه نمی‌توانند در قبال مسوولیت خود انجام وظیفه كنند و با نارسایی مواجه می‌شوند، خروج می‌كنند.

شكوری راد خاطرنشان كرد: كه در صورت عدم تمایل خروج صورت نمی‌گیرد. خروج از حاكمیت دارای سه شرط است. 1- احساس شود روند اصلاحات به بن‌بست رسیده، 2 ـ اصلاح‌طلبان اتفاق نظر در خروج داشته باشند، 3 ـ مردم این حركت را قبول داشته باشند

وی ادامه داد: این امر در شرایط كنونی دستورالعمل نیست. خروج از حاكمیت حرف احزاب نیست، بلكه خواست كسانی است كه شرایط را برای احزاب نامساعد می‌كنند.

وی درباره‌ی سرنوشت لایحه‌ی تبیین اختیارات رییس‌جمهور هم گفت: پیش‌بینی این است كه این لایحه در شور دوم مجلس به تصویب برسد و به شورای نگهبان ارایه شود. در این صورت یا تایید می‌شود و یا اشكالات جزئی به آن وارد می‌شود كه با بحث در مورد آن درصدد رفع برمی‌آییم. اما در صورتی كه رد شود، فرستادن آن را به مجمع تشخیص نظام ضروری نمی‌بینم زیرا بحث بر این است كه قانونا اختیارات موجود در قانون اساسی تبیین شود نه مصلحتی. لذا رفراندوم پاسخگو به مساله است؛ صحیح بودن برداشت نمایندگان مجلس یا شورای نگهبان را نیز بر عهده مردم می‌گذاریم.

وی با اشاره به این كه حاكمیت در قانون اساسی یگانه است، برداشت دوگانگی از آن را ناشی از سوء عملكرد برخی از افراد دانست و ابراز عقیده كرد: تفكیك جامعه به دو بخش انتخابی و انتصابی به دلیل عملكرد است نه ساختار؛ قصد كسانی كه رای مردم را به نام دفاع از جمهوری كم‌رنگ می‌كنند،‌ از بین بردن ساز و كار اثر رای مردم است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates