30.12.2004

غرب فرصتي طلايي براي کمک به مبارزه دمکراسي خواهانه جوانان ايراني دارد

کريستين ساينس مانيتور


 منبع: پیک ایران
راديو فردا: نشريه آمريکايي کريستين ساينس مانيتور در مقاله اي با عنوان جبهه اي ديگر در خاورميانه مي نويسد: در حالي که همه توجه جهان، اروپا و آمريکا به عراق دوخته شده که شورشيان در آن مي کوشند از خواست توده هاي مردم در دستيابي به دموکراسي جلوگيري کنند، در همسايگي عراق در ايران مبارزه اي براي برقراري دموکراسي وجود دارد که از چشم جهان پوشيده مانده است. اين نشريه مي نويسد با توجه به نگراني غرب از بلندپروازي هاي اتمي ايران اين مبارزه جوان نبايد دست کم گرفته شود.
نازي عظيما (راديو فردا): نشريه کريستين ساينس مانيتور مي نويسد: جوانان ايراني که نيمي از جمعيت ايران هستند و از بيکاري به تنگ آمده اند، نزديک به يک دهه کوشيدند کشور را به سوي اصلاحات سياسي و اجتماعي به شيوه غربي سوق دهند، اما اکنون که قافيه را به روحانيون محافظه کار حاکم باخته اند، به حمايت بخردانه بين المللي نياز دارند و غرب اکنون فرصتي طلايي براي کمک به آنان در اختيار دارد.


اين نشريه با اشاره به اين که 21 دي ماه قرار است دور تازه اي از مذاکرات ميان ايران و سه کشور مهم اتحاديه اروپا براي انجام معامله اي بزرگ برگزار شود که در آن ايران تعهد خواهد کرد در برابر به دست آوردن پاداش هاي اقتصادي توليد سلاح اتمي را از برنامه اتمي خود بيرون بگذارد، مي پرسد اما چرا روحانيون حاکم حاضر به مذاکره شده اند؟ آنان خوب مي دانند که براي جلوگيري از آن که جوانان جان بر لب آمده از مرحله جوشش به ورطه شورش بي افتند، بايد برايشان شغل بي آفرينند. اين از انگيزه هاي آنان در دادن تعهد براي همکاري در زمينه برنامه اتمي است. اما کشورهاي غربي که به درستي نگران بلندپروازي هاي اتمي ايران هستند، نبايد به باز شدن بازارهاي خود بر روي ايران و پاداش دادن در ازاي تامين هاي امنيتي دل خوش کنند، بلکه بايد نگراني اساسي تر خود را نيز به گوش آنان برسانند که آن سابقه وضع حقوق بشر در ايران است.


اين نشريه آمريکايي ادامه مي دهد در مذاکرات آينده بر آلمان، بريتانيا و فرانسه است که با اصرار تمام بر گنجاندن شرط بهبود وضع حقوق بشر و آزادي هاي اساسي در اين معامله پافشاري کنند و ادامه مي دهد تلاش براي دموکراسي در ايران به مرحله اي وخيم رسيده است. در دهه 70 بسياري از ايرانيان به تجربه دريافته اند که تحميل حکومتي اسلامي به نظام دموکراسي امکان پذير نيست.


کريستين ساينس مانيتور با اشاره به آنکه مجازات سنگسار که در ايران قانوني است و از دو سال پيش عملا در سايه فشار اتحاديه اروپا، متوقف شده است، مي نويسد: سه کشور اتحاديه اروپا بايد از اين نمونه درس بگيرند و از دعوت خود به رعايت حقوق بشر در ايران هرچه بيشتر تاکيد ورزند. بايد بر حکومت ايران روشن شود که پاداش هاي اقتصادي را تنها متناسب با رعايت حقوق مردمش در برخورداري از حکومت قانون و تعيين آينده کشور خود مي تواند دريافت کند. مقاله در پايان مي نويسد: روحانيون حاکم در ميان فشارهاي بين المللي و ناآرامي توده هاي جوانان جز آن که راه ايران را به سوي اصلاحات بگشايند، راهي ندارند.


 

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates