13.12.2004

مخالف ولی‌فقیه صلاحیت تصدی هیچ سمتی را ندارد

منبع گویا نویز


آیت الله فاضل لنکرانی در پاسخ به یک استفتا: مخالف ولی‌فقیه صلاحیت تصدی هیچ سمتی را ندارد، خبرگزاری فارس
آیت الله فاضل لنکرانی تاکید کرد: شخصی که با ولی‌فقیه مخالف است، صلاحیت تصدی هیچ سمتی را ندارد.


به گزارش خبرگزاری فارس آیت‌الله محمد فاضل لنکرانی در پاسخ به یک استفتا مبنی بر اینکه مخالفت با ولى ‌فقیه از سوى یک عده، از جمله بعضى از مجتهدین چگونه است؟ مرقوم فرمود: «اطاعت از ولى‌فقیه لازم است و مخالف با وى صلاحیت تصدى هیچ سمتى را ندارد.»
این مرجع تقلید شیعیان حتی شرکت در مجالس بعضى از خطبا که امام جمعه یا جماعت نیز هستند، اما حکومت اسلامى و ولایت فقیه را حکومت اختراعى قلمداد مى‌کنند را جایز ندانسته و تاکید کرد: «شرکت در مجالس چنین اشخاصى و گوش دادن به تبلیغات سوء آنها جایز نیست.»
آیت‌الله فاضل لنکرانی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه کسى که ولایت فقیه را منکر شود، آیا عباداتش اشکال دارد؟ می‌آورد: «خیر، اشکال ندارد، هرچند انکار آن کاملاً بى مورد است، زیرا که ولایت فقیه امرى مسلم است.»
وی در مورد استفتاء دیگری مبنی بر اینکه آیا احکامى که از سوى ولى امر مسلمانان در جمهورى اسلامى صادر مى‌شود، براى مسلمانان سایر کشورها نیز لازم الاجراست؟ پاسخ دادند: «احکام ولى‌فقیه اگر در رابطه با منطقه خاص باشد، براى خصوص آن منطقه لازم الاجراست و اگر عمومى باشد براى همه لازم الاجرا است.»
همچنین این مرجع تقلید اطاعت از حکم ولى‌فقیه براى همه، از جمله کسانى که مقلّد او نیستند را نیز لازم برشمرد.


آیت‌الله فاضل لنکرانی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا در مسائل سیاسى و حکومتى نیز باید از مجتهد جامع الشرائط تقلید کرد؟ مثلاً در جمهورى اسلامى اطاعت از قوانین و مقررات دولت که به تصویب مجلس شوراى اسلامى و شوراى نگهبان رسیده و در رأس آنها ولى‌فقیه آن را تأیید کرده واجب شرعى است؟
نوشته است: «واجب شرعى است و تخلف از آن غیر مشروع مى‌باشد.»


 

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates