10.12.2004

تحلیل «علیرضا رجایی«از فراخوان جریان دانشجویی برای رفراندوم

عليرضا رجايي گفت: طرح بحث رفراندوم از سوي جنبش دانشجويي نشان مي‌‏دهد كه روند كسب صلاحيت در كشور ما چندان جدي تلقي نمي‌‏شود.
این فعال ملی-مذهبی در ميزگرد «آسيب‌‏شناسي جنبش دانشجويي»كه از سوي انجمن اسلامي دانشجويان دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه تهران برگزار شد, گفت: يك جنبش اجتماعي بايد خود را در چارچوب نرم‌‏هاي جامعه خود يك جنبش اخلاقي جلوه دهد و در غير اين صورت جنبش موفق نخواهد بود و گمان مي‌‏كنم كه جنبش‌‏هاي دانشجويي به اين مساله توجه چنداني ندارند, به هر حال جنبش‌‏ها بايد از راست‌‏روي و چپ‌‏روي دوري كنند, در غير اين صورت به افراط و تفريط دچار خواهند شد.وي افزود: عمل درست, عملي است كه براساس كسب صلاحيت‌‏هاي اجتماعي و اخلاقي انجام شود كه با ارايه طرح رفراندوم از سوي جنبش دانشجويي به نظر نمي‌‏رسد كه اين روند كسب صلاحيت در جامعه ما جدي گرفته شده باشد.
رجايي, در بخشي از سخنان خود اظهارداشت: شعارهاي يك حركت سياسي همواره از منشاء بضاعت‌‏هاي آن حركت برمي‌‏خيزد, نه از انديشه‌‏ها و باورهاي آن حركت, گاهي شما با يك جنبش ناگهاني و خودجوش روبه‌‏رو هستيد, در اين شرايط نمي‌‏توان انتظار داشت برنامه ريزي نظير برنامه‌‏ريزي حركت‌‏هاي از پيش تعيين شده, صورت گيرد.بنابراين قطعا در رفتارهاي عقلاني بايد محاسبه و ارزيابي‌‏هاي لازم صورت گيرد.
وي در ادامه يادآور شد: طرح بحث فراخوان اخير از سوي دفتر تحكيم, هيچ تناسبي با شرايط كشور ندارد. صرف‌‏نظر از اين كه اين بحث در حاكميت نمي‌‏گنجد,همچنين از سوي ديگر شايد از نگاه بيروني مورد نقد اخلاقي قرار گيرد.
رجايي, با بيان اين مطلب كه تلاطم‌‏هاي دانشگاه‌‏ها فرو خفته است, گفت: اكنون مي‌‏توان غيرهيجاني‌‏تر و عقلاني‌‏تر به آسيب‌‏شناسي جنبش دانشجويي پرداخت.
وي ادامه داد: جنبش دانشجويي زماني چند گفتمان اصلي داشته است, گفتمان اول اين كه در زمان ملي شدن صنعت نفت و پس از كودتاي 28 خرداد جنبش دانشجويي در چارچوب سنت مشروطه عمل كرده است و در پي براندازي نبوده است.
وي, با اشاره به گفتمان براندازي به عنوان گفتمان دوم جنبش دانشجويي, گفت: اين گفتمان كه به خاطر ناكامي گفتمان اول به وجود آمد و باعث به وجود آمدن جريان‌‏هايي نظير حزب توده و گروه‌‏هاي ملي و پس از آن عناويني نظير نهضت ملي و سازمان مجاهدين شد.
رجايي, گفتمان جنبش دانشجويي در دهه 60 و پس از انقلاب را گفتمان حل شدن در قدرت و دست يافتن به اركان سياست عنوان كرد و افزود: اما گفتمان دموكراسي و آزادي‌‏خواهي كه اكنون مطرح شده, به نظر مي‌‏رسد در آينده نيز گفتمان مسلط باشد و راه‌‏هاي قبلي را مخدوش سازد و اين گفتمان در دو سطح فرديت در زندگي خصوصي و دموكراسي در زندگي اجتماعي خلاصه مي‌‏شود و بعيد مي‌‏دانم كه فضاي سياسي متاثر از جنبش دانشجويي بوده باشد.
رجايي, همچنين يادآور شد: جنبش دانشجويي بخش راديكال طبق متوسط است و هانتينگتون مي‌‏گويد: تنها راه علاج راهكارهاي راديكال سركوب است.
وي, با تاكيد بر اين مطلب افزود: روند كسب صلاحيت در ايران شوخي تلقي مي‌‏شود.
رجايي ادامه داد: جنبش دانشجويي برخلاف انتظاري كه از آن به عنوان نماينده يك گروه خاص وجود دارد, عمل مي‌‏كند و حركت اخير اين جريان در خصوص طرح بحث رفراندوم نوعي مدعيات ملي را مطرح مي‌‏كند و مدعيات صنفي و مشخص ندارد.


 

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates