25.10.2004

شورای نگهبان، نگران اعلام نامزدی شیرین عبادی است

انتخابات ریاست جمهوری
  منبع پیک نت
  
 سخنگوی شورای نگهبان در یک اظهار نظر شتابزده که موجب انواع تفسیرها در جمهوری اسلامی شده، گفت که از نظر شورای نگهبان “رجل” یعنی مرد. وی تاکید کرد که کلمه‌ ”رجل“ در اصل 115 قانون اساسی به معنی جنس مرد است.  این درحالی است که طی تمام 25 سال گذشته، عالی ترین مراجع مذهبی نیز برای قرار نگرفتن در برابر نیمی از جامعه ایران (زنان) از چنین تفسیر پروا داشتند. غلامحسین الهام سخنگوی سابق قوه قضائیه که پس از انتخابات فرمایشی مجلس هفتم به شورای نگهبان پیوست، تفسیر مرد از “رجل” را تفسیر رسمی دانست.


مصاحبه مطبوعاتی سخنگوی شورای نگهبان برای اعلام این نظر، بصورتی طبیعی این گمان زنی را تائید کرد که در محافل سیاسی ایران بطور جدی مسئله اعلام نامزدی خانم شیرین عبادی برای ریاست جمهوری مطرح است. هیچ دلیل و انگیزه دیگری نمی توانست موجب چنین اظهار نظر شتابزده ای شود. این درحالی است که هنوز معلوم نیست جبهه مشارکت و یا جبهه دوم خرداد بر سر کاندیداتوری دکتر معین وزیر مستعفی علوم کابینه خاتمی به تصمیم قطعی رسیده است یا نه و اگر هاشمی رفسنجانی خود را کاندیدای ریاست جمهوری کند چه تعداد از احزاب داخل جبهه دوم خرداد از وی حمایت خواهند کرد. تردید نیست که در صورت ثبت نام شیرین عبادی برای انتخابات ریاست جمهوری، جبهه مشارکت و برخی احزاب جبهه دوم خرداد مسئله اعلام حمایت از وی را بطور جدی در دستور قرار خواهند داد. نیروهای ملی و ملی مذهبی نیز کمترین تردیدی در حمایت از خانم عبادی نخواهند داشت.


نکته بسیار مهم دیگر، که باحتمال قریب به یقین سخنگوی شورای نگهبان به همان دلیل چنین شتابزده “رجل” را خاص مردان اعلام کرد آنست که در صورت ثبت نام خانم عبادی رد صلاحیت او با توجه به اوضاع بین المللی و موقعیتی که ایران در آن قرار گرفته بسیار دشوار و پر هزینه خواهد بود. درعین حال، قبول ورود او به کارزار انتخابات موجب خواهد شد تا مردم مسئله انتخابات را جدی گرفته و وسیعا در صحنه حاضر شوند و دوم خرداد دیگری؛ خارج از حاکمیت شکل بگیرد، که دراین صورت همه رشته های جبهه ضد اصلاحات و طرفداران استبداد و حکومت سپاهی پنبه خواهد شد. جبهه دوم خرداد، تشکل های دانشجوئی، نیروهای ملی و ملی مذهبی نیز قطعا از وی حمایت خواهند کرد و برای نخستین بار طی 25 سال، چهره ای خارج از دایره تنگ خودی ها و نیمه خودی ها و از میان مردم به صحنه خواهد آمد.


این مجموعه نگرانی هائی است که موجب شد شورای نگهبان سخنگوی خود را به میدان بفرستد و از قبل بهانه ای قانونی را برای جلوگیری از ورود به صحنه شیرین عبادی اعلام کند.


بدنبال این اظهار نظر سخنگوی شورای نگهبان، فاطمه راکعی نماینده مجلس ششم و رئیس کمیسیون زنان جبهه مشارکت گفت:


چگونه برخی 25 سال پس از انقلاب جرات می‌کنند بگویند منظور از واژه‌ ”رجل” ، مرد است؟ در حالی که نیمی از جمعیت کشور را زنان آگاه، پیشرفته و حساس به حقوق خود، تشکیل می‌دهند، چنین تفسیری بسیار زشت و ناشایست است. از همان زمان تدوین قانون نیز در خصوص منظور از «رجل سیاسی» بحث‌های زیادی مطرح بوده و مجلس ششم نیز کوشید این ابهام را از مفهوم «رجل سیاسی» رفع کند که اجازه ندادند.
 
 

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates