23.10.2004

انتقاد آیت الله منتظری از تعلل های محمد خاتمی

مردم سالاری وقتی از شعار به عمل می رسید که مردم کاملا در جریان کارشکنی های مخالفین اصلاحات قرار می گرفتند


 منبع پیک نت


1- اینجانب نمی خواهم بی انصافی کنم و بگویم اصلاحات هیچ دستآوردی نداشت، اما آنچه بدست آمد بسیار ناچیز بود و استدلال های شما درباره علل ناکامی ها نیز برای من قابل قبول نیست.2- راضی نمودن متولیان فرهنگ استبدادی، عملا به این متولیان مشروعیت داد.3- از همان روز های اول ریاست جمهوری و تعیین اعضای کابینه – که جناح اقتدارگرا در ضعف کامل و حتی شوک غیر منتظره  بود- افراد و سیاستهای تحمیل شده را قبول نمودید و کسانی را که به کمتر از نابودی شما راضی نبودند حیات سیاسی دوباره بخشیدید.4- تصمیم گیریهای اصولی کشور در جای دیگر توسط همان جناحی انجام می شود که شما مرتبا به آنان امتیاز دادید.5- سیاست دو پهلو حرف زدن و در عمل ، جناح اقتدارگرا را راضی نمودن و حقیقت را قربانی مصلحت کردن و عدالت را در موارد گوناگون و نسبت به افراد زیادی قربانی مظالم تحمیلی و ناخواسته نمودن ، عاقبتی جز همین وضعیت که پیش آمده ندارد.



 یک سایت اینترنتی بنام “رهائی” متن نقد آیت الله منتظری به عملکرد محمد خاتمی را منتشر کرد. این نقد در ارتباط با نامه ای نوشته شده که مدتی پیش خاتمی بعنوان سخنی با برای فردا منتشر کرده بود.


سایت رهائی که وابسته به نزدیکان دفتر ریاست جمهوری باید باشد می نویسد:


در پی پرسش حسین واله مدیر کل سیاسی نهاد ریاست جمهوری از آیت الله منتظری پیرامون نظر ایشان در خصوص نامه خاتمی موسوم به ” نامه ای برای فردا” ایشان اقدام به نگارش نامه ای در نقد مکتوب رئیس جمهور نمودند.  دفتر آقای خاتمی تلاش کرد تا این نامه  منتشر نشود اما از آنجایی که حاوی نکات جالبی است ما اقدام به نشر آن می نماییم.


 


بسم الله الرحمن الرحیم


با سلام و تحیت


نامه حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای خاتمی ریاست جمهوری ایده الله تعالی تحت عنوان  : « نامه ای برای فردا» که توسط دفتر ایشان ارسال شده بود ملاحظه شد.


قصد نداشتم در رابطه با عملکرد آقای خاتمی و اصلاحات وعده داده شده ایشان فعلا اظهار نظر کنم ولی با توجه به ارسال نامه ایشان برای من ، و انتظار و تمایل دفتر ایشان به اظهار نظر ، به چند کلمه ای اشاره می کنم و آقایان توجه دارند که این جانب همواره در گفتار و نوشتار خود صریح اللهجه بوده ام.


مراتب دیانت و فضل و آگاهی به مسائل روز و تعهد نسبت به وظائف دینی و ملی و سوابق درخشان و فضیلت خانوادگی جناب آقای خاتمی و مخصوصا شخصیت معنوی و اخلاقی پدر بزرگوار ایشان مرحوم آیت الله آقای حاج سید روح الله خاتمی طاب ثراه برای همگان روشن است. همچنین تردیدی ندارم که ایشان با حسن نیت و با علاقه به تحقق اهداف انقلاب اسلامی ، خود را کاندیدای ریاست جمهوری نمودند و اصلاحاتی را به مردم وعده دادند.


مردمی که سالهای تلخ جنگ تحمیلی را تحمل نموده ولی قشر عظیمی از آنان در اثر عملکرد مسئولین و متصدیان امور نسبت به وعده های داده شده در انقلاب به یأس و ناامیدی و یا باتردید و آشفتگی و احیانا به بد بینی نسبت به آینده رسیده بودند. در چنین فضائی آقای خاتمی با شعارهای بسیار زیبا و دلنشین و مطابق خواسته های مردم ، وعده اصلاحات را -که جز وفا به شعارهای اولیه انقلاب نبود- به مردم اعلام نمود و مردم نیز بر همین اساس چنان اقبالی نمودند که برای همگان غیر منتظره بود.


اکنون بعد از گذشت بیش از هفت سال از ریاست جمهوری ایشان متأسفانه دیده می شود یأس و نا امیدی و یا بد بینی مردم مجددا به همان وضعیت زمان قبل و یا بدتر از آن رسیده است و نیز دیده می شود قشر عظیمی از نسل جوان احساس بی هویتی می کند و به آینده خود کاملا بد بین می باشد.


اینجانب نمی خواهم با بی انصافی بگویم جریان اصلاحات هیچ توفیقی به دست نیاورد ، اما می خواهم بگویم آنچه به دست آمد ، در مقابل آنچه وعده داده شده بود و امکان دسترسی به آن نیز فراهم شد و نیز در مقابل آنچه خواسته و انتظار مردم بود بسیار ناچیز بود.


آقای خاتمی در « نامه ای برای فردا» و نیز در بسیاری از سخنرانی ها و مصاحبه های خود سعی کرده اند علت یا علل این ناکامی را تشریح نمایند، ولی به نظر اینجانب بینات ایشان تاکنون قانع کننده نمی باشد.


ایشان در این رابطه  چند محور  رامطرح می کنند و مورد تأکید قرار داده اند:


۱ـ ایشان فرهنگ استبداد زدگی ملت ما را مطرح می کنند و اینکه سالها وقت باید صرف شود تا این فرهنگ غلط از بین برود.


در وجود فرهنگ استبدادزدگی بحثی و اختلافی نیست ، اما سخن این است که چرا ما در عمل ، به این فرهنگ مشروعیت می دهیم؟ چرا در عمل تسلیم خواسته های متولیان این فرهنگ شدیم؟ و چرا به جای اینکه با توکل به خدای متعال و اعتماد به نفس تسلیم رضای خدا و خواسته های مردم شویم، در هر فرصتی که پیش آمد سرانجام راضی نمودن متولیان فرهنگ استبدادزدگی را ترجیح دادیم؟ بدیهی است در چنین فضائی استبداد به خود مشروعیت قانونی می دهد و به دنبال آن خواسته های ناشی از استبدادزگی شکل قانونی به خود می گیرد و قهرا زور و خشونت نیز عملا قانونی می گردد. انسان اگر – فرضا – در برابر قدرتها توان مقاومت نداشته باشد انتظار می رود حد اقل توجیه گر و مجری مظالم و کارهای خلاف آنان نباشد و یا با سکوت خود روی آنها صحه نگذارد.


۲ـ ایشان در نامه اخیر خود و در جاهای دیگر گفته اند:« باید این پندار غلط را از ذهن خود بزدائیم که برای رهایی باید منتظر قهرمان بود». کسی نگفته است که مردم ما منتظر آمدن قهرمانی از غیب و رهانمودن آنان از وضعیت کنونی می باشند؛  بلکه بحث این است که مردم ما در جریان اصلاحات کار خود را به بهترین وجه انجام دادند و با آن همه تلاش و تبلیغات مسموم و انحرافی جناح مخالف اصلاحات ، دومرتبه  به صحنه آمدند و رأی چشم گیری دادند و در هر فرصتی که پیش می آمد از شعارهای اصلاحات و شخص ایشان پشتیبانی نمودند. آیا انتظار مردم از آقای خاتمی برای عمل به وعده های خود که مورد تأکید و تأیید آنان بود به معنای انتظار قهرمان شدن ایشان بود؟ مگر مردم چه کاری باید می کردند و نکردند؟


آقای خاتمی موانع سر راه اصلاحات- چه موانع به اصطلاح قانونی و یا غیر آنها – را چه هنگامی برای مردم تشریح نمود و از آنان کمک خواست و مردم به ایشان پاسخ مثبت ندادند؟


در شرائطی که جناح مخالف اصلاحات به کار شکنی و سنگ اندازی خود ادامه می داد ، حداقل چیزی که مردم از آقای خاتمی انتظار داشتند این بود که صریحا با مردم صحبت کند و عذر خود را به مردم بگوید و از مردم بخواهد عذر او را پذیرفته  و آبرومندانه کنار رود. کنار رفتن آبرومندانه مستلزم و یا به معنای معارضه با حاکمیت نمی باشد، بلکه قطعی ترین پی آمد و اثر آن ، حفظ حیثیت و جاذبه جریان اصلاحات و شخص ایشان بود ، و قهرا ایشان می توانست در آینده منشأ تحول و تداوم راه اصلاحات باشد.


اما در پیش گرفتن سیاست دو پهلو حرف زدن و در عمل ، جناح اقتدارگرا را راضی نمودن و حقیقت را قربانی مصلحت کردن و عدالت را در موارد گوناگون و نسبت به افراد زیادی قربانی مظالم تحمیلی و ناخواسته نمودن ، عاقبتی جز همین وضعیت که پیش آمده است ندارد.


۳ـ ایشان می گوید: « زور و خشونت را نباید و نمی توان با زور و خشونت پاسخ داد».


منتقدین سیاست های آقای خاتمی هیچگاه نگفته اند زور و خشونت طرف مخالف اصلاحات را باید با زور و خشونت پاسخ داد ، بلکه  می گویند : چرا عملا با سیاست محافظه کاری و دو پهلو عمل کردن و حقایق را از مردم پنهان نمودن ، به زور و خشونت اقتدارگرایان مشروعیت بخشیده شده  و تحکیم گردید؟


کسانی به زور و خشونت متوسل می شوند که در بین مردم جایگاه و خواستگاهی ندارند ، اما جریان اصلاحات که در آغاز  دارای پشتوانه قوی مردمی بود چه نیازی به توسل به زور و خشونت داشت؟


مردم سالاری وقتی از شعار به عمل می رسد که مردم کاملا در جریان کارشکنی های مخالفین اصلاحات قرار گیرند. طبیعی است  هنگامی که آقای خاتمی سیاست محافظه کاری و ملاحظه بیش از اندازه  رقبای اصلاحات را پیش می گیرد ، مردم به تدریج  از شخص و جریان وابسته به ایشان و نیز  از اصلاحات مأیوس و ناامید می شوند ، که نمونه آن در انتخابات شوراها و در جریان رد صلاحیت ها و تحصن تعدادی از نمایندگان مجلس دیدیم.


اشتباه بزرگ ایشان این بود که از همان روز های اول ریاست جمهوری و تعیین اعضای کابینه – که جناح اقتدارگرا در ضعف کامل و حتی شوک غیر منتظره  بود- به جای اتخاذ سیاست متکی به خود و انتخاب افرادی که خود تشخیص  می داد ، با داشتن سرمایه عظیم  رأی مردم ، افراد و سیاستهای تحمیل شده را قبول نمود و کسانی را که به کمتر از نابودی او راضی نبودند حیات سیاسی دوباره بخشید و به آنان مشروعیت داد ، و در این رابطه بسیاری از علاقه مندان و همفکران خود را از دست داد.


همین اشتباه کلیدی ایشان سرآغاز انحراف در مسیر اصلاحات بود ، و همه دیدیم که متعاقب آن ، آقای خاتمی مجبور شد در هر مورد رضایت آنان را جلب کند و بدون گرفتن امتیازی پیوسته به آنان امتیاز داد تا رسید به وضعیت کنونی که متأسفانه دولت او تقریبا در مسائل اساسی کشور در حاشیه قرار گرفته و تصمیم گیریهای اصولی کشور در جای دیگر توسط همان جناحی انجام می شود که ایشان مرتبا به آنان امتیاز می داد، و با اینحال نمی دانم چرا ایشان همین حقیقت را صریحا به مردم نمی گوید؟


از خدای متعال حسن عاقبت برای همگان و عزت و سربلندی اسلام و ملت شریف ایران را مسألت دارم.


والسلام علی جمیع اخواننا المسلمین


٢٠⁄۵⁄۱۳۸۳


قم المقدسه- حسینعلی منتظری
 
 

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates