20.10.2004

گزارشی خواندنی از یک میهمانی سیاسی در مشهد

جدال میان هاشمی و خامنه ای


فراکسیون طرفدار هاشمی رفسنجانی در مجلس فرمایشی به 80 نفر رسیده 
  منبع پیک نت
 روزنامه اعتماد در آخرین شماره خود که امروز باشد، گزارشی را از مجلس فرمایشی هفتم منتشر کرده است . این گزارش بیشتر خواندنی است اگر نقاط کور آن روشن شود، که ما سعی کرده ایم چنین کنیم:


1- دراین گزارش از فردی بنام “ثابت” صحبت می شود. ایشان فرزند ثابت پاسال سرمایه دار بزرگ زمان شاه است که اکنون سالهاست در ایران فعالیت اقتصادی می کند و با بسیاری از رهبران جمهوری اسلامی ارتباط دارد. او را فائزه هاشمی دختر هاشمی رفسنجانی شریک اقتصادی است و بزرگترین کشتی تفریحی خلیج فارس به وی تعلق دارد. بخشی از امکانات و سرمایه گذاری های او در همین گزارش مطرح شده است.


2- آن عده 80 نفره که در یک هیات پارلمانی و با هواپیمای دربست به مشهد برده شده اند، در حقیقت فراکسیون متمایل به ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی و کابینه احتمالی وی است. همین شمار نماینده، چند روز پیش نیز به دیدار هاشمی رفتند تا با وی بیعت کرده و از او بخواهند کاندیدای ریاست جمهوری شود.


3- نماینده ای که دراین گزارش علیه سفر این هیات 80 نفره سینه به تنور چسبانده، با اشاره فراکسیون شبه نظامی رهبر در مجلس وارد صحنه شده و پیش از آنکه از هتل داریوش و فعالیت های “ثابت” در ایران عصبانی باشد، از تشکیل فراکسیون 80 نفره به سود هاشمی رفسنجانی نگران است.


4- این سفر، عملا سفری سیاسی و برای همآهنگی بیشتر بوده و مشهد نیز برای تشکیل آن بی جهت انتخاب نشده است. این انتخاب با توجه به حمایت واعظ طبسی از هاشمی رفسنجانی برای ریاست جمهوری آینده صورت گرفته است، والا می شد نشست را در اصفهان که مرکز گردشگری است و یا کیش که “ثابت” سرمایه اش درآنجا مستقر است برگزار شود. درمشهد برگزار شد تا هم پیامی باشد برای مخالفان ریاست جمهوری هاشمی و هم مانعی باشد برای ضد تبلیغ علیه آن!


5 – روزنامه اعتماد خود به این گزارش نکاتی را افزوده است مبنی بر نگرانی از رفتن سرمایه ها از ایران. این نکته که در روزهای اخیر در اشکال مختلف و بعنوان خطر سلطه بیت رهبری و ماجراجوهای وابسته به سپاه بر ریاست جمهوری مطرح شده، عملا بازتابش در حاکمیت بصورت حمایت از هاشمی رفسنجانی بروز کرده است. حمایتی برای جلوگیری از خطر پولپوتیسم در جمهوری اسلامی.


6- بقیه مسائل، که زیرپوست شعارها و ادعای حکومتی درباره ساده زیستی و حکومت فراموش شده مستضعفان و دفاع از ارزش ها در برابر اصلاحات و… باشد، خود دراین گزارش وجود دارد و نیازی به توضیح نیست.


حال گزارش را با همان عنوانی که در اعتماد منتشر شده بخوانید:


 


جدل در مجلس برای شرکت دریک میهمانی پر دردسر


اعتماد: نشست‌ مشترک‌ تعدادی از اعضای مجلس‌ هفتم‌ با مدیران‌ سازمان‌ میراث‌ فرهنگی از سوی سعید ابوطالب‌، عضو کمیسیون‌ فرهنگی مورد انتقاد شدید قرار گرفت‌ و اظهارات‌ او به‌ واکنش‌ تعدادی دیگر از مجلسیان‌ که‌ در این‌ نشست‌ شرکت‌ کرده‌ بودند، منتهی شد.
ابوطالب‌ در نطق‌ پیش‌ از دستور خود از این‌ نشست‌ به‌ عنوان‌ «یک‌ برنامه‌ حساب‌ شده‌ و با هدفی خاص‌» نام‌ می‌برد. در حالی که‌ نمایندگانی که‌ در این‌ جلسه‌ حاضر بودند تاکید دارند که‌ جلسه‌ مذکور به‌ بحث‌ پیرامون‌ «ارتقای گردشگری در ایران‌» می‌پرداخت‌. اما این‌ پاسخ‌، سعید ابوطالب‌ را راضی نمی‌کند. او با بیان‌ اینکه‌ عده‌یی ناشناس‌ بیش‌ از 80 تن‌ از نمایندگان‌ را با یک‌ فروند هواپیما به‌ شهر مشهد برده‌اند، می‌افزاید: «هیچ‌ کس‌ نمی‌داند دقیقا برای چه‌ به‌ اینجا – مشهد- آمده‌ است‌ و مهمتر آنکه‌ چه‌ کسی میزبان‌ است‌. مجموعه‌ هتلداران‌ مشهد یا رییس‌ سازمان‌ میراث‌ فرهنگی و گردشگری‌؟ هیچ‌ کس‌ نمی‌پذیرد.»


بنابر اخبار، این‌ نشست‌ مشترک‌ به‌ دعوت‌ سازمان‌ میراث‌ فرهنگی و گردشگری صورت‌ گرفته‌ است‌ و بحث‌ آن‌ صرفا آشنایی مجلسیان‌ با صنعت‌ گردشگری بوده‌است‌. همچنین‌ «ثابت‌» مدیر هتل‌ بزرگ‌ داریوش‌ کیش‌ نیز در این‌ نشست‌ حضور داشته‌ و به‌ بحث‌ پیرامون‌ این‌ صنعت‌ و جایگاه‌ آن‌ می‌پردازد.
«چه‌ کسی آقای «ث‌» -ثابت‌- را می‌شناسد؟ آیا عنوان‌ و موضوع‌ صحبت‌ ایشان‌ از پیش‌ هماهنگ‌ شده‌ است‌؟ پاسخ‌ منفی است‌.» این‌، بخشی از اظهارات‌ سعید ابوطالب‌ است‌. او می‌افزاید: آقای «ث‌» هر چه‌ می‌خواهد می‌گوید و در حضور ده‌ها نماینده‌ محترم‌ مجلس‌ شورای اسلامی که‌ ناخواسته‌ در یک‌ جلسه‌ ظاهرا رسمی شرکت‌ داده‌ شده‌اند، می‌گوید که‌ با ساختن‌ هتل‌ داریوش‌ در کیش‌ هویت‌ ایرانی را به‌ ایرانیان‌ باز گردانده‌ است‌ و سپس‌ از خود سخن‌ می‌راند. گویی او آمده‌ است‌ تا به‌ نخبگان‌ و نمایندگان‌ این‌ مردم‌ بیاموزد که‌ چگونه‌ پاسدار هویت‌ تاریخی خرد باشند.»


ثابت‌ حدودا از اواسط‌ دهه‌ هفتاد به‌ منطقه‌ کیش‌ آمد.


او پیش‌ از این‌ در جزایر قناری زندگی می‌کرد و سپس‌ در دوران‌ سازندگی و تشکیل‌ مناطق‌ آزاد به‌ جزیره‌ کیش‌ آمد و در ابتدا مشغول‌ آموزش‌ دلفین‌ها شد. حتی استخری را نیز در این‌ خصوص‌ راه‌اندازی کرد و رفته‌رفته‌ که‌ کیش‌ توسعه‌ یافت‌ او نیز به‌ فکر افتاد در این‌ جزیره‌ مرجانی، جاذبه‌های گردشگری را افزایش‌ دهد. ثابت‌ مورد حمایت‌ مدیران‌ وقت‌ منطقه‌ آزاد بود. به‌ همین‌ علت‌ طرح‌هایش‌ نیز با اقبال‌ روبرو شد و استخر شیشه‌یی او توجه‌ ویژه‌ گردشگران‌ را متوجه‌ خود کرد. پس‌ از دوم‌ خرداد، ثابت‌ به‌ فکر احداث‌ بزرگترین‌ هتل‌ ایران‌ در جزیره‌ کیش‌ برآمدأ هتلی که‌ از یک‌ سو پرهزینه‌ترین‌ لقب‌ گرفت‌ و از دیگر سو صفت‌ زیباترین‌ را به‌ خود اختصاص‌ دارد. هتل‌ داریوش‌ چه‌ در زمان‌ احداث‌ و چه‌ پس‌ از آن‌ بیشترین‌ گردشگران‌ را به‌ خود جذب‌ کرد تا از جاذبه‌های آن‌ دیدار کنند.


داریوش‌، هتلی شد که‌ سنگ‌ بنایش‌ از ساخت‌ تا پایان‌ یادآور دوران‌ باستانی ایران‌ است‌. یادآور تخت‌ جمشید. به‌ همین‌ دلایل‌ نیز ساعاتی محمد خاتمی را در خود جای داد و اغلب‌ مدیران‌ ارشد کشور هنگامی که‌ به‌ کیش‌ می‌روند، مستقیم‌ به‌ سوی این‌ هتل‌ جهت‌ استراحت‌ چند روزه‌ خود حرکت‌ می‌کنند.
اما روایت‌ ابوطالب‌ به‌ گونه‌ دیگری است‌. او می‌گوید: آقای «ث‌» را چه‌ کسی می‌شناسد؟ او چند سال‌ پیش‌ به‌عنوان‌ یک‌ سرمایه‌گذار ایرانی مقیم‌ خارج‌ از کشور پا به‌ جزیره‌ کیش‌ گذاشت‌ و اکنون‌ پس‌ از چند سال‌ به‌ عضویت‌ هیات‌ مدیره‌ موسسات‌ وابسته‌ به‌ سازمان‌ میراث‌ فرهنگ‌ و گردشگری در آمده‌ است‌.علی‌رغم‌ اظهارات‌ او، شرکت‌کنندگان‌ نظر دیگری دارند. «متاسفانه‌ عده‌یی می‌خواهند این‌ نشست‌ کارشناسی را سیاسی کنند.» این‌ اظهارات‌ سید مرتضی موسوی، عضو کمیسیون‌ قضایی و حقوقی مجلس‌ است‌. او می‌افزاید: «در این‌ نشست‌ مسوولان‌ سازمان‌ گردشگری حضور داشتند و عده‌یی از بخش‌ خصوصی مرتبط‌ با موضوع‌ مانند هتلداران‌ نیز در جلسه‌ شرکت‌ داشتند. یکی از کسانی که‌ در این‌ جلسه‌ حضور داشت‌ یک‌ سرمایه‌دار بزرگ‌ ایرانی بود که‌ فقط‌ در موقع‌ سخنرانی دوستان‌ متوجه‌ شدند چه‌ کسی است‌. سخنان‌ این‌ فرد کارشناسی و درباره‌ جذب‌ سرمایه‌ بود. آن‌ هم‌ سرمایه‌ سرمایه‌داران‌ ایرانی. چرا ما فقط‌ به‌ نکات‌ منفی توجه‌ می‌کنیم‌؟ چرا در نظر نمی‌گیریم‌ که‌ سرمایه‌دار را جذب‌ و اشتغالزایی بکنیم‌؟ چرا نباید سرمایه‌دار ایرانی را از آن‌ سوی آب‌ به‌ این‌ سوی آب‌ بیاوریم‌؟»


ابوطالب‌ این‌ اظهارات‌ را نمی‌پذیرد. او می‌گوید: «دو هفته‌ پیش‌ از آن‌، حقیر در این‌ مورد به‌ دبیر یکی از کمیسیون‌ها تذکر داده‌ بودم‌ که‌ شما حق‌ ندارید از طریق‌ مجاری غیررسمی نمایندگان‌ را برای شرکت‌ در این‌ سفر دعوت‌ و تشویق‌ کنید و پس‌ از آن‌ جناب‌ دکتر افروغ‌، رییس‌ کمیسیون‌ فرهنگی در جلسه‌ رسمی انحصارا از این‌ سفر بر حذر داشته‌ بودند و گمان‌ این‌ بود که‌ چون‌ مساله‌ گردشگری به‌ کمیسیون‌ فرهنگی مربوط‌ می‌شود، دعوت‌ تنها از اعضای این‌ کمیسیون‌ انجام‌ گرفته‌ است‌. اما بعدا مشخص‌ می‌شود که‌ یک‌ فاکس‌ مشابه‌ برای همه‌ کمیسیون‌های دیگر نیز ارسال‌ شده‌ است‌. بدون‌ آنکه‌ دقیقا کسی بداند این‌ مساله‌ به‌ هیچ‌عنوان‌ با هیات‌ رییسه‌ مجلس‌ هماهنگ‌ و تنظیم‌ نشده‌ است‌. آیا هیچ‌ کس‌ نباید از خود بپرسد که‌ به‌ سفر آوردن‌ ده‌ها تن‌ نماینده‌ مجلس‌ که‌ تبعات‌ امنیتی، سیاسی و اجتماعی زیادی بر آن‌ مترتب‌ است‌، چه‌ نامی غیر از سعی در ایجاد روابط‌ مخدوش‌ میان‌ مراکز ثروت‌ و قدرت‌ و یا احزاب‌ مخفی سیاسی با نمایندگان‌ محترم‌ مجلس‌ دارد؟ خدا کند حقیقت‌ نداشته‌ باشد اما در صورت‌ صحت‌، هزینه‌ موبایل‌های اهدایی توسط‌ یک‌ شرکت‌ مخابراتی به‌ ناظران‌ قراردادهای مخابراتی را چه‌ کسی تامین‌ می‌کند؟»


این‌ نگاه‌ اگرچه‌ از سوی یکی از معترضین‌ بیان‌ می‌شود اما از آنجا که‌ سعید ابوطالب‌ ازجمله‌ نیروهای آبادگر مجلس‌ است‌ و در طیف‌ فکری خاصی جای نمی‌گیرد، می‌تواند افقی به‌ سرمایه‌گذاران‌ و بخصوص‌ ایرانیان‌ خارج‌ از کشور دهد که‌ برخی در ایران‌ که‌ امروز در پارلمان‌ نیز جای گرفته‌اند، چندان‌ علاقه‌یی به‌ جذب‌ سرمایه‌ها ندارند و تسری این‌ دیدگاه‌ در شرایطی که‌ مجلس‌ در بحث‌ قراردادهای خارجی نیز نگرش‌ خاصی حکمفرما می‌کند، می‌تواند پیامدهای منفی را به‌ ارمغان‌ بیاورد. پیامدی همچون‌ خروج‌ سرمایه‌های موجود و رکود بیش‌ از پیش‌ در کشور که‌ نهایتا منجر به‌ تشدید نارضایتی‌ها خواهد شد.
 
 

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates