12.03.2002

پاسخگويى مجلس خبرگان رهبرى به راى دهندگان، از ديد يکى از محققين و مدرسين حوزه علميه قم

مهدى خلجى (راديوآزادى): همانطور که مى دانيد تا حالا اغلب اجلاس هاى مجلس خبرگان غير علنى برگزار مى شده است و اين يکى از موارد انتقادى بوده است که منتقدان مجلس خبرگان به برگزارى اين مجالس داشته اند. آيا شما هم اين انتقاد را وارد مى دانيد؟

حجت الاسلام سيدابوالفضل موسويان(عضو مجمع محققين و مدرسين حوزه علميه قم): همانطور که همه مسائل ديگر کشور در ديد مردم و در منظر مردم هست، مسائل نهاد رهبرى — البته نهاد رهبرى که مى گوييم منظور کليه نهادهايى است که به نحوى وابسته به رهبرى هستند — اينها با توجه به اينکه عملکردشان در مقابل مردم هست و احيانا مردم انتقادهايى ممکن است از اين نهاد ها داشته باشند طبيعى است که اگر اينگونه مسائل به طور علنى مطرح بشود و پاسخ درخور توجه و درستى به اين موضوعات داده بشود، طبيعى است که در جهت تقويت رهبرى تلاش شده.

مهدى خلجى: يکى از وظايف مجلس خبرگان نظارت بر عملکرد رهبر است. آيا اين نظارت انجام مى شود وکارنامه مجلس خبرگان از اين نظر کارنامه موفقى است؟

حجت الاسلام ابوالفضل موسويان: آنچه که نمود پيدا کرده در خارج و ما الان با آن مواجه هستيم اگر چنانکه حتى مجلس خبرگان بررسى مى کنند عملکرد را و اين ديدگاه ها را بررسى مى کنند، متاسفانه به نظر مردم رسيده نمى شده و ما هيچ اطلاعى از اين کارى که مجلس خبرگان وظيفه اش هست انجام بدهد اطلاع نداريم که آيا اين کار را انجام مى دهند يا نه. و از اين جهت اين ايراد وارد هست که مردم اگر اشکالات و انتقادات و نکته ها و نظرياتى دارند در اين رابطه مطلع نمى شوند که آيا اينها مورد توجه هم قرار مى گيرد از سوى مجلس خبرگان يا نه؟

مهدى خلجى: خوب اين پرسش پيش مى آيد که اگر مجلس خبرگان به وظايف خودش عمل نکرد، چگونه مى شود آن را پاسخگو کرد؟

حجت الاسلام ابوالفضل موسويان: البته مجلس خبرگان طبق روالى که دارد قاعده اش اين است که نمايندگان مردم بايد پاسخگوى به مردم باشند. وى به طور طبيعى وقتى اينها کارشان و وظيفه شان را انجام ندادند، همانطور که در مجلس شوراى اسلامى ما داريم، مردم در دوره بعد اين ها را انتخاب نمى کنند. متاسفانه جريانى که در مورد مجلس خبرگان پيش آمده است اين است که تعداد محدودى از سوى شوراى نگهبان تاييد مى شوند و آن اختيار لازم به مردم داده نمى شود. اگر مردم بتوانند از بين افرادى که واجد شرايط هستند که ما معتقديم خيلى بيش از اين تعدادى است که شوراى نگهبان تاييد مى کند، اگر از بين آنها انتخاب بکنند، به طور طبيعى اعضاى مجلس خبرگان پاسخگوى مردم خواهند بود. اما با اين روالى که تاکنون ما داشتيم به طور طبيعى اينها افرادى هستند که مى شود گفت به عبارتى از قبل انتخاب شده هستند و ديگر مردم نقش چندانى در انتخاب اينها ندارند.

مهدى خلجى، مصاحبه با حجت الاسلام ابوالفضل موسويان (قم)

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates