20.09.2004

نيويورك تايمز به نقل از پاول و رامسفلد ايران را به دخالت در امور عراق متهم كرد

 نيويورك تايمز در گزارشي نوشت كه كالين پاول و دونالد رامسفلد با اعلام نگرانيشان نسبت به آنچه كه بنابر  گفته آنها “تلاش ايران براي شكل دادن آينده‌ي عراق” خوانده شده است، اخيرا به گونه‌اي جدي بر مطرح كردن اتهاماتي پرداخته‌اند مبني بر آنكه ايران در حال حمايت از ناآرامي‌هاي عراق مي‌باشد.
به گزارش ايسنا  اين روزنامه‌ي چاپ آمريكا در ادامه‌ي اين گزارش نوشت، پنتاگون، وزارت امور خارجه‌ي آمريكا و مقامات نظامي اين كشور با اشاره به انتشار گزارش‌هايي اظهار مي‌دارند كه كمك‌هاي مالي‌، تسليحاتي و حتي شماري از طرفداران مقتدي صدر از مرز ايران به داخل خاك عراق وارد مي‌شوند با اين حال هيچ اجماع نظري در خصوص دامنه فعاليت ايراني‌ها در عراق وجود ندارد.
نيويورك تايمز هم چنين با اشاره به گفت‌وگوي اخير كالين پاول، وزير امور خارجه‌ي آمريكا با روزنامه‌ي واشنگتن تايمز به نقل از وي مدعي شد: ايران از ناآرامي‌هاي عراق حمايت مي‌كند، اما دامنه‌ي اين حمايت‌ها مشخص نيست.
پاول در اين گفت‌وگو ادعا كرده بود كه بخش اعظمي از اين حمايتها به صورت خود به خودي به وجود آمده‌اند كه از حمايت‌هاي منابع محلي برخوردار هستند.
اين روزنامه‌ي چاپ آمريكا هم چنين به نقل از دونالد رامسفلد، وزير دفاع آمريكا ادعا كرد: شكي وجود ندارد كه از ايران و سوريه و بي‌شك ديگر كشورها، پول سرازير عراق مي‌شود.
نيويورك تايمز حتي به نقل از رامسفلد ادعا كرد مبني بر آنكه موشك اندازهاي ضدهوايي قابل حمل از طريق ايران به خاك ايران قاچاق مي‌شوند.
اين روزنامه در بخش ديگري از گزارشش  نوشت : برخي از مقامات رسمي دولت آمريكا به جز طرح اتهاماتشان عليه ايران مبني بر آنكه اين كشور از ناآرامي‌ها در عراق حمايت مي‌كند، نگراني‌هاي جديدي را مطرح مي‌كنند مبني بر آنكه ايران به مراكز پزشكي، بيمارستان‌ها و بخش‌هاي خدمات عمومي عراق به خصوص در مناطقي كه خارج از كنترل دولت اياد علاوي، نخست وزير عراق و نيروهاي آمريكايي مي‌باشد، كمكهاي مالي ارايه مي‌كند.
نيويورك تايمز به نقل از يكي از مقامات رسمي دولت آمريكا  نوشته است : در حالي كه اين خدمات بايد از سوي دولت عراق انجام شود، هدف ايران از اين اقدامات ايجاد پايگاه سياسي به منظور گسترش نفوذ اين كشور در عراق مي‌باشد.
اين روزنامه‌ي چاپ آمريكا در ادامه به نقل از مقامات آمريكايي كه نامي از آنها نبرد مدعي شد كه دامنه‌ي حمايت ايران از ناآرامي‌ها در عراق از بهار سال گذشته مطرح شده است.
اين روزنامه همچنين گزارش داد: در حاليكه مقامات آمريكايي به سرزنش اين حمايتهاي خارجي مي‌پردازند، اين مقامات چنين مدعي مي‌شوند كه حمايت مالي ايران در خصوص ايجاد چالش ميان مقتدي صدر و دولت جديد عراق و ارتش آمريكا امري حياتي به نظر مي‌رسد؛ زيرا مقتدي صدر هنوز قادر است كه مبارزاني را از ميان جوانان فقير در عراق به سوي خود جذب كند.
نيويورك تايمز هم چنين به نقل از برخي ديگر از مقامات آمريكايي كه نامي از آنها نبرد، مدعي شد: تسليحاتي كه از ايران به عراق قاچاق مي‌شوند، يك نگراني محسوب مي‌شوند.
در بخش ديگري از گزارش نيويورك تايمز آمده است: در ارزيابي‌هاي اخير به عمل آمده، مقامات رسمي پنتاگون و ارتش آمريكا از نگراني‌هايشان نسبت به همكاري احتمالي طرفداران مقتدي صدر و گروه‌هاي سني عراق صحبت مي‌كنند و حتي عنوان شده است كه بعضي از اين گروه‌هاي سني به طرفداران مقتدي صدر آموزش‌هاي نظامي و انفجاري مي‌دهند.
 

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates