08.09.2004

هویت واقعی 3 شکنجه گری که کیانوری ازآنها نام برده

ناصرسرمدی مجتبی سوادکوهی حسن رحیم پورازغدی


 منبع پیک نت
 سایت “راه توده” متن نامه ای را منتشر کرده است که افشا کننده هویت چند تن از شکنجه گران دهه 60 در زندان های اوین و توحید (3 هزار) است. در این نامه آمده است:


….لازم دانستم این توضیحات را، با توجه به اطلاعاتی که دارم برای انتشار دراختیار شما قرار دهم:


نکته نخست بازجویان برای رد گم کردن- حداقل در آن سال ها که کیانوری به آن اشاره می کند-  خود را به افراد مختلف با نام های متفاوت معرفی می کردند، تا شناخته نشوند.


مثلا مجتبی که بازجوی مستقیم کیانوری وعمویی بود خود را به افراد دیگر به نام موسی معرفی میکرد و برعکس. اما علیرغم همه این شگردهائی که بکار بردند، هویت واقعی چند تن از آنها شناخته شد، که از جمله آنها “ازغدی” است که در کیهان شریعتمداری از او مقاله منتشر می شود! هویت واقعی این نام های متفاوت، عمدتا بدلیل دیدن چهره آنها در شوهای امنیتی که اغلب همین شکنجه گران و بازجویان اداره کننده آن ها بودند فاش شد. قربانیان این شوها این شکنجه گران را می دیدند اما تماشاگران نه.


موسی که کیانوری به او اشاره می کند، با نام حمید هم  بازجوییی می کرد. او دو نقش داشت در بازجویی وشکنجه نامش حمید بود و در مصاحبه موسی. بعدها او در پخش تلویزیون هم بعنوان مسئول و با همان نام موسی دیده شد. پخش تلویزیون زیر نظر کسانی اداره میشود که دارای رده بسیار بالای امنتیتی باشند، چون مجوز آخر برای پخش هر برنامه ای را میدهند. موسی که کیانوری می گوید، همان حمید بازجوست که جنون کشف کودتا داشت و زیر شکنجه های هولناکی که کیانوری در مورد زنده یاد عباس حجری از آن یاد می کند اعتراف به کودتا گرفت. کودتائی که اساس و پایه نداشت و از بن دورغ بود. او از جمله بازجویانی بود که شبانه روزی کار می کرد و در اوین زندان می خوابید. بعدها هویت واقعی او بدست آمد. نام واقعی موسی “ناصرسرمدی” است که اکنون در تاجیکستان سفیر شده است و قبلا در ترکیه نیز دست به سلسله عملیات امنیتی زده بود که لو رفت و بسرعت به ایران بازگشت.


در زمان فلاحیان، برای مدتی معاون امنیتی وزارت اطلاعات شد و در همان حال مسیولیت پخش تلویزیون را هم بعهده داشت.


کیانوری از شکنجه گر و بازجوی دیگر نیز نام می برد که اسم مستعارش در زندان “مجتبی” بود. نام کوچک واقعی او نیز همین است اما نام فامیلش سواد کوهی است.


درآن شب هائی که می خواستند اعتراف دروغ کودتا از رهبری حزب بگیرند، مجتبی و حمید آنچه که از جنایت و بی رحمی تاکنون شنیده اید بکار گرفتند. نکته بسیار مهم دیگر آنست که در همان شب ها که این شکنجه برای اعتراف گیری جریان داشت، از سوی شورای فرماندهی سپاه پاسداران و به نمایندگی از طرف رئیس جمهور وقت که علی خامنه ای بود، “علی شمخانی” در زندان مستقر شده و ناظر این جنایات بود.


“رحیم” که کیانوری در نوشته های آخرش از او بعنوان یک جلاد تمام عیار نام، سردار “حسن رحیم پورازغدی” است كه در بخش امنیتی سپاه با نام مستعار “رحیم” مشهور است و در كیهان شریعتمداری مقالاتی با نام او گهگاه منتشر می شود. او در زمان لاریجانی تئوریسین اصلی صدا و سیما بود. ازغدی در دانشگاه سپاه پاسداران “امام حسین” نیز رشته بازجوئی و کشف کودتا را تدریس می كند.
 

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates