12.03.2002

واکنش مهرانگيز کار، همسر حقوقدان سيامک پورزند به محاکمه و “اعترافات” او

مهرانگيز کار وکيل دادگسترى و همسر سيامک پورزندکه براى معالجه بيمارى سرطان در لس آنجلس به سر مى برد، در گفتگو با گزارشگران راديوآزادى در اين شهر مى گويد، بعد از انتشار خبر نخستين جلسه محاکمه همسرش در شماره روز شنبه روزنامه ايران در صفحه حوادث، تصميم گرفت پرهيز از گفتگو با راديوهاى فارسى زبان در خارج از کشور را به کنار بگذارد.ن

مهرانگيز کار: قصه تلخ زندگى سيامک را در عرض اين ماه هاى اخير بايد در وضعيت سياسى ايران جستجو کرد و تحولاتى که در ايران واقع مى شود به علت برخوردى که برخى از جناح هاى درون حاکميت با همديگردارند و مقاومت هايى که در برابر اصلاحات بوده و هست. بدون شک سيامک يکى از مخلص ترين و صريح ترين طرفداران اصلاحات در ايران بود و با اينکه سيامک را به عنوان يک شخصيت يا شخص فرهنگى پرسروصداى قبل از انقلاب مى شناختند، يک روزنامه نويس جنجالى.

مهرانگيز کار: اما سيامک از دوم خرداد ١٣٧٦ مخلصانه در خدمت مطبوعات اصلاح طلب قرارگرفت و اين خدمت نه جهت پولى داشت، نه براى خودش و نه براى ديگران. او خدمتش را رايگان در اختيار اين مطبوعات مى گذاشت. بدون اينکه مقاله اى بنويسد. کوشش مى کرد فضاسازى فرهنگى بکند براى اهل مطبوعات اصلاح طلب. کوشش مى کرد استعدادها و تجارب گذشته خودش را در اختيار بگذارد براى گسترش فضاى فرهنگى براى مطبوعات.

مهرانگيز کار: گروه ها و دستجات مخالف با اصلاحات از اينکه سيامک مخصوصا در راديوهاى خارج از کشور از مطبوعات اصلاح طلب بسيار حمايت مى کرد، و همان طور که گفتم به سبب طبع خاصى که دارد، پرشور اين حمايت ها را ادامه مى داد، خيلى با او درگير شده بودند و مرتب پرونده هايى را براى او احتمالا روى هم مى گذاشتند و با همه اينها نتوانسته بودند به طور قانونى با سيامک برخورد بکنند. خوب، کار نداشت يک برگه احضاريه بود که آقا شما به اين دليل فلان ساعت فلان جا حاضر بشو و اگر هم حاضر نمى شد مثل همه موارد ديگر، برگ جلبى صادر مى شد و جلب مى شد، به شکل قانونى.

مهرانگيز کار: چه دليلى داشت در تاريکى شب اين کار بشود. چه ضرورتى داشت در شرايطى اين کار انجام بشود که هيچکس شاهد نبوده. قيافه اين آقايان را حتى نديده. همه اين واقعيت ها به ما اجازه مى دهد که بگوييم کسانى در ايران دست به اين حرکات مى زنند که براى منافع آنى لازم مى دانند اين حرکات را و شايد بعدا اينها را پايه و مايه قرار مى دهند براى انجام بعضى معاملات سياسى. فعلا ما از کنه مطلب بى خبر هستيم و آنچه را مطرح مى کنيم بر اساس شنيده ها و يافته هاى اين چهارماه اخير است.

مهرانگيز کار: اين آدم را ايزوله کردند. اين آدم را حتما مورد آزار و اذيت قرار دادند. کاملا اعتماد به نفس را از او گرفته اند و کاملا مغزشويى کرده اند او را به نحوى که احساس بکند تنهاست و هيچکس به دادش نمى رسد و تن داده است به آنچه از او خواسته شده در جهت تامين منافع کسانى که فعلا ما از اسامى آنها بى خبريم و فکر هم نمى کنم خيلى بتوانيم اميدوار باشيم که سرانجام به اين زودى اطلاع پيدا کنيم از اصل ماجرا.

اردوان نيکنام (راديوآزادى): مهرانگيز کار در گفتگوى مفصل خود با گزارشگران راديوآزادى در لس آنجلس، از جمله به وکيل پرونده همسرخود سيامک پورزند، وکيلى که نامش را هنوز نمى داند، به دليل تماس نگرفتن با خانواده انتقاد مى کند و روزنامه ايران را به دليل نحوه بازتاب محاکمه پورزند نکوهش مى کند. در اين گفتگو همچنين از کانون وکلاى ايران به خاطر عدم اعتراض به شيوه بازداشت و محاکمه آقاى پورزند انتقاد شده است.

گفتگوى مهرانگيز کار را در باره پرونده سيامک پورزند در برنامه گزارش لس آنجلس در ساعت سوم راديوآزادى روز پنج شنبه همين هفته خواهيم شنيد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates