19.08.2004

چه کسانی بر ما حکومت می کنند: علی اکبر هاشمی رفسنجانی و خانواده او

پنجشنبه 29 مرداد 1383
نشریه انقلاب اسلامی
به نقل از شمار ه های: 599 و 600

انقلاب اسلامی : از ﺁنجا که خبرهای فسادهای مافیای رفسنجانیها در درون و بیرون مرزها ، انتشار یافته اند، در این شماره، فسادها ای مافیا را در قلمرو معاملات بر محور نفت می ﺁوریم :

پل کلبنیکف نویسنده « ملاهای میلیاردر» کشته شد:

● در 9 ژوئیه 2004 ، پل کلبنیکف Paul Klebnikov کشته شد. او 41 سال داشت و به ضرب 4 گلوله کشته شد. اوهنوز زنده بود که گفت : « فکر می کنم ملاهای حاکم بر ایران ﺁمران ترور من هستند » . ﺁلکساندر گوردیو، مسئول مجله امریکائی فوربس Forbs به زبان روسی ، در مسکو، قول او را به ﺁسوشیتد پرس گفته است.

در ماه مه، مجله فوربس توجهی به تمام به میلیاردرهای روسی کرد و فهرستی از ﺁنها انتشار داد . بنا بر این گزارش، مسکو بیشتر از هر شهر دیگر دنیا، میلیاردر دارد. اینها در همین شهر کار می کنند و یا ثروت می اندوزند .

کلبنیکف ، روسی الاصل امریکائی ، در کتابی که به سال 2000، در باره بوریس برزووسکی Berezovsky، نوشته است ، شرح می دهد که چسان او در لندن ، به حال تبعید زندگی می کند اما صدها میلیون دلار را از روسیه به بیرون می برد.

در همین مجله، در ژوئیه 2003 ، او ملاهای میلیاردر ایرانی ، از جمله هاشمی رفسنجانی را معرفی کرده است . از ﺁن پس ، اطلاعات جدید به اطلاعاتی افزوده شده اند که او انتشار داده بود :

● در ایران، یک دولت واقعی و در سایه وجود دارد و یک دولت « رسمی » که ﺁلت دست دولت در سایه است. از سران دولت سایه، یکی هاشمی رفسنجانی است :

* او که اینک رئیس مجمع تشخیص مصلحت است ، پدر برنامه خصوصی سازی اقتصاد ایران بود. در ریاست جمهوری او ، کارخانه های ﺁب و نان دار و قراردادهای پر درﺁمد، بنا بر قول از اعضای مخالف اتاق بازرگانی ایران ، به ملاها فروخته شدند و یا با ﺁنها و شرکایشان منعقد شدند. خانواده رفسنجانی که بضاعت اندکی که باغ پسته بود، بیش نداشت ، اینک ثروتی عظیم گرد ﺁورده است. رضا ، تاریخ دان که نخواست نام خانوادگی خود را بگوید و با یکی از برادران رفسنجانی، در دانشگاه ، همدوره بوده است، خوب بیاد می ﺁورد که این خانواده ثروتی نداشت و دو برادر از ممر شهریه ای زندگی می کردند که از محل وجوهات شرعی به ﺁنها پرداخت می شد.

* در پی انقلاب ایران، رفسنجانیها سلطان پسته شدند. یک برادر رئیس بزرگ ترین معدن ایران و برادر دیگر رئیس صدا و سیما شد . برادر زنش استاندار کرمان گشت و برادرزاده اش رئیس شرکت صادرات پسته شد. یک فرزند او رئیس مترو تهران گشت و دیگری در شرکت نفت صاحب مقام گشت. خانواده رفسنجانی یکی از بزرگ ترین شرکتهای مهندسی نفت و مونتاژ خودروهای کره ای داوو و شرکت حمل و نقل هوائی را صاحبند.

* هر کس جرأت کرده است این خانواده و فسادهای مالیش را به زیر سئوال ببرد، سر به نیست و یا چنان تنبیه شده است که دیگر لب به سخن باز نکند : روزنامه نگاری که در باره معاملات پنهانی رفسنجانی و نقش او در ترور مخالفان تحقیق می کرد، در زندان، زبانش بسته است. تازه اقبال یاورش بوده است. زیرا مخالفان با فساد و استبداد ، کشته شدند .

* برخی از ثروتهای جلو چشم همگان هستند. برای مثال، یاسر ، کوچک ترین پسر رفسنجانی ، در لویزان ، واقع در شمال تهران، پرورشگاه اسبی به وسعت 30 جریب دارد. هر جریب این زمین 4 میلیون دلار ارزش دارد. یاسر پول از کجا ﺁورد و چگونه صاحب این پرورشگاه اسب شد؟ او که در بلژیک ﺁموخته شده، شرکت واردات و صادراتی ایجاد کرد که دستش در هرچه وارد و هرچیز خارج کند، باز است.

* تا چند سال پیش، ساده ترین راه ثروتمند شدن ، دلار را از دولت 175 تومان خریدن و در بازار به 800 تومان فروختن بود. تنها کافی بود اجازه وارد کردن بگیری و بابت ﺁن، دلار 175 تومانی از دولت بخری. سعید لیلاز که اقتصاد دان است، می گوید: بنا بر ارزیابی من، ظرف 10 سال، 3 تا 5 میلیارد دلار ، از راه تفاوت این دو نرخ دلار، به جیب زده شده است که از ﺁن، سهم شیر را 50 خانواده برده اند.

* یکی از خانواده هائی که از تفاوت دو نرخ سودی عظیم برده است، خانواده اسدالله عسگر اولادی است . او نیز در کار صادرات و واردات است. ثروت این برادر، تا چند سال پیش، 400 میلیون دلار برﺁورد می شد. برادر بزرگ تر، حبیب الله ، که وزارت بازرگانی یافت، اجازه واردات پرسود را به کسان خود و ملاهای حاکم می داد. او در بیشمار شرکت سهیم است.

* بخش مهمی از اقتصاد کشور در دست بنیادها است. عملکرد سالانه این بنیادها را 10 تا 20 درصد تولید ناخالص ملی برﺁورد می کنند. این بنیادها برای کمک به مستضعفها بوجود ﺁمده اند اما بتدریج، به خدمت ثروتمندها درﺁمده و وارد معاملات بازرگانی پرسود شده اند.

* یکی از مهمترین بنیادها، بنیاد مستضعفان است که مدتها محسن رفیق دوست سرپرست ﺁن بود. محسن رفیق دوست و برادرانش در میدان سبزی و میوه جات کار می کردند. اقبال با او یار بود زیرا راننده خمینی شد از فرودگاه به بهشت زهرا. از انقلاب بدین سو، به ثروت رسیدند.

از محل درﺁمدهای بنیاد، او به حامیان ملایان حاکم پول می پرداخت . با پولهای بنیاد است که به افراد بی بضاعت پول می پردازند و در تظاهرات، از ﺁنها ، بمثابه سیاهی لشگر استفاده می کنند.

از کارهای گردانندگان بنیاد، رشوه ستانی از طرفهای خارجی است : مؤسسه خارجی به بنیاد معامله ای را پیشنهاد می کند. کسی که از سوی بنیاد طرف گفتگو است، به او می گوید: موافقم. جزئیات را با مدیر اداری من گفتگو کنید. فرستاده مؤسسه خارجی به سراغ مدیر می رود. مدیر به او می گوید: می دانید! ما دو تا اقتصاد داریم. یکی رسمی و دیگری غیر رسمی. اگر میخواهی معامله سر بگیرد، باید با غیر رسمی معامله کنی. یعنی باید این مبلغ را به این حساب و در این بانک خارجی بسپری بعد بیائی معامله را امضاء کنیم.

امروز، رفیق دوست بنیاد نور را اداره می کند. واردات فرﺁورده های داروئی و شکر و مصالح ساختمانی این بنیاد را 200 میلیون دلار در سال برﺁورد می کنند. ﺁپارتمان سازی هم می کند. او که ثروتی عظیم صاحب شده است می گوید : من ﺁدمی با ثروت معمولی هستم. بعد قیافه ناپلئون وار به خود می گیرد و می گوید : « اما اگر اسلام بخطر بیفتد، دوباره بزرگ می شوم » !

او به پول محرمانه ای دسترسی دارد که در صورت نیاز ، در اختیار ملایان حاکم می گذارد. هاشمی رفسنجانی گفته است : جمهوری اسلامی نیاز به ذخیره پولی برای زمانی دارد که اسلام به خطر بیفتد.

بعنوان وزیر سپاه ، او نقشی کلیدی در ﺁدم ربائیهای حزب الله لبنان و هواپیما ربائی و عملیات انفجاری بازی کرد . عملیات انتحاری نیز در همان زمان سازمان یافت. بنا بر قول گرگوری سلیوان سخنگوی وزارت امور خارجه در امور خاورمیانه، سیاست خارجی ایران از راه بنیادها انجام می گرفت. نه تنها از لحاظ مالی بلکه از نظر پوشش دادن به ترورهائی که سپاه طرح و اجرا می کرد.

* از بنیادهای بسیار مهم، یکی بنیاد رضوی است که طبسی تیول ﺁن را دارد و فرزند او ناصر در رأس مافیائی است که منطقه ﺁزاد سرخس در تیول او است. در سالهای 1990، حکومت و بنیاد صدها میلیون دلار خرج این منطقه کرد. میان ایران و ترکمنستان خط ﺁهن کشید. یک فرودگاه بین المللی ایجاد کرد. هتل و بناهای اداری ساخت. و ناصر طبسی مدیر منطقه ﺁزاد سرخس شد. بعد ، دستگیر شد بابت فساد از طریق شرکت المکاسب که اقامتگاهش دوبی بود. بدیهی است تبرئه شد.

از هنرهای هاشمی رفسنجانی و مافیای او اینست که بجای رقابت، طریق ایجاد شبکه از مافیاها را برگزید و مافیاهای عضو این شبکه که بر همه جای ایران ، چنگ انداخته اند، یکدیگر را حفظ می کنند.

معامله هالی برتون و رشوه ستانی از استات اویل :

انقلاب اسلامی : به یاد خوانندگان می ﺁوریم که رابطه با هالی برتون را که از طریق مافیای رفسنجانی برقرار شده بود، نخست این نشریه بر ملاء کرد. اینک ، با ﺁنکه هالی برتون وجود معامله را انکار نمی کند، اما نام طرف ایرانی او، پسر هاشمی رفسنجانی، هنوز برده نمی شود. چنانکه پسران او با پسران صدام معاملات پرسودی داشتند اما نه امریکائیها و نه شورای حکومتی و نه حکومت منصوب امریکا، روابط خانواده هاشمی رفسنجانی و برخی سران سپاه، با خانواده صدام و رژیم او را هنوز انتشار نداده اند.

● از سه رسانه، واشنگتن پست و سی ان ان و مجله نشین، اطلاعاتی را که در باره معامله هالیبورتن با ایران را اخذ و در دسترس خوانندگان می گذاریم :

* سی ان ان (20 ژوئیه ) خبر میدهد که پرونده هالی برتون از وزارت خزانه داری به وزارت دادگستری احاله شده است. هالیبورتن در گزارش سالانه خود میگوید : درﺁمدهای حاصل از معامله با ایران ، حدود 80 میلیون دلار بوده است. که نیم درصد از درﺁمدهای شرکت در سال 2003 می شود که 3/16 میلیارد دلار است.

سناتور دموکرات ، فرانک لوتنبرگ، میگوید: بررسی در باره تخطی از قانون منع معامله با ایران می باید نقش دیگ چنی، معاون رئیس جمهوری را در برگیرد.

هالی برتون می گوید: شعبه شرکت که در ثبت است ، مرکزش در دوبی قرار دارد و تنها در ایران فعالیت می کند و به شرکت ملی نفت ایران خدمات و تجهیزات ارائه می کند. اما

* CBS گزارش می کند که خبرنگار خود را به Cayman islands فرستاده و در ساختمانی که هالی برتون می گوید، اثری از شعبه ادعائی نیافته است. ساختمان به یک بانک محلی متعلق است. ( به نقل از نیشن 21 ژوئیه )

* واشنگتن پست (21 ژوئیه ) خبر می دهد که هلی برتون و دیگ چنی، مدیر عامل پیشینش، بخاطر قراردادها برای بازسازی صنعت نفت عراق ، تحت تعقیب بودند و اینک پرونده معامله با ایران نیز بر ﺁن افزوده می شود.

بنا بر گزارش سالانه شرکت، شعبه اش ، سالانه حدود 30 تا 40 میلیون دلار با ایران معامله می کند.

● نیشن ( 21 ژوئیه 2004) مقاله ای را به معامله های هالیبورتن با ایران اختصاص داده است. نکات عمده ﺁن عبارتند از :

* معامله های مستمر شعبه شرکت هالیبورتن با ایران ، از 1995 تا سال 2000 ، در دوره مدیر عاملی دیگ چنی ، انجام شده است. شرکتهای امریکائی بسیاری در ایران کار می کنند . اما سخت مراقب هستند معامله ها را از طریق شعبه هائی انجام دهند که در یک کشور خارجی به ثبت رسیده باشند و کارکنان امریکائی نداشته باشند و شرکت بتواند بگوید در کار خود مستقل هستند.

* اگر پرونده از خزانه داری به دادگستری رفته است، یعنی این که الف – مدارک قطعی هستند وگرنه خزانه داری وارد مرحله تحقیق نمی شد. و ب – خزانه داری تحقیق خود را انجام و پرونده را برای رسیدگی قضائی به دادگستری فرستاده است.

سناتور فرانک لوتنبرگ که دفترش مدارک در اختیار وزارت خزانه داری قرار داده است، دیروز (20 ژوئیه) گفت : شعبه سازی تنها بدین قصد انجام گرفته است که هالیبورتن قانون را نقض کند بدون اینکه تحت تعقیب قرار گیرد. در کنفرانس مطبوعاتی که ستاد تبلغاتی جون کری ، نامزد ریاست جمهوری ، ترتیب داد، لوتنبرگ به روزنامه نگاران گفت : قابل تصور نیست یک شرکت امریکائی قانون را نقض کند و به ایران کمک کند برای اینکه درﺁمد خود را بالا ببرد.

سخنگوی ستاد تبلیغاتی بوش اتهامی که به دیگ چنی زده می شود ( خود معامله ها را تصدی کرده و وقتی هم معاون رئیس جمهوری شده، با استفاده از موقعیت او، هلیبورتن قانون را نقض کرده است ) را سیاسی خواند و دموکراتها را متهم کرد که معامله هالیبورتن با ایران را دستمایه تبلیغات انتخاباتی کرده اند.

* مدتها است که دموکراتها دیک چنی را بخاطر پیوندهایش با هالی برتون ، شرکتی که قراردادها برای بازسازی عراق امضاء کرده است، مورد سرزنش قرار میدهند. دیگ چنی پیوند خود با هالی برتون را تکذیب می کند.

* اما هلی برتون به اتهام پرداخت میلیونها دلار رشوه برای تحصیل قرارداد ها با نیجریه نیز تحت تعقیب است. وزارت دادگستری به 3/6 میلیون دلار رشوه برای امضای قرارداد در باره عراق ، نیز تحت تعقیب است. وزارت دفاع نیز دارد به این امر رسیدگی می کند ﺁیا شرکت 186 میلیون دلار از جیب مالیات دهندگان امریکائی برده و خورده است بدون اینکه موادی که تحویل داده بکار سربازان امریکائی بیایند.

* نقض قانون مجازات ایران ، 10 سال زندان و 500 هزار دلار جریمه دارد.

لوتنبرگ گفت : در مورد ایران ، تحقیق هایی که وزارتخانه های خزانه داری و دادگستری تحت مهار جمهوریخواهها انجام داده اند مسلم می کند که اتهامهای شرکت و دیگ چنی بیشتر از ﺁن جدی هستند که بتوان « سیاسی » توصیفشان کرد. تحقیق کمیته تحقیق در باره ترورها بر ضد امریکا، سئوالهای بسیاری را در باره نقش ایران در تروریسم بر انگیخته است. دفتر سناتور 4 نامه را در اختیار خبرنگاران قرارداد که دفتر شرکت ملی نفت در لندن به شعبه هالی برتون در دوبی فرستاده است . در هر 4 نامه ، تجهیزات و خدمات خواسته شده اند. افراد معینی، با خط خود، یادداشت هائی نوشته اند. لوتنبرگ می پرسد : ﺁیا این افراد برای شعبه شرکت امریکائی کار می کرده اند و قانون نقض شده است ؟

هالی برتون تصدیق می کند که مدرکها اصالت دارند. اما میگوید : دو تن از شهروند انگلستان هستند و هیچگاه برای شعبه هالیبرتون کار نکرده اند. دو یادداشت دیگر نام اول خود را قید نکرده اند و شرکت نمی تواند هویت ﺁنها را مشخص کند ! مدارک نیز نمیگویند هالیبرتون قانون را نقض کرده است.

* در 1995، پرزیدنت کلینتون دستوری را امضاء کرد که بنا بر ﺁن، شرکتهای امریکائی از معامله با ایران ، در قلمرو نفت، ممنوع شدند. ایران به حمایت از تروریسم بین المللی و مانع تراشی بر سر راه صلح خاورمیانه و تدارک اسلحه کشتار جمعی متهم شد . ﺁن زمان، کلینتون گفت: توسعه منابع نفتی ایران به معنای پولهای جدید در اختیار دولت ایران گذاشتن برای ادامه سیاستهای کنونی است.

* یکی از منتقدان هالیبرتون کنترولر شهر نیویورک، ویلیام تمپسون ، از حزب دموکرات است. او بر ﺁن شد هالی برتون و شرکتهای دیگر امریکائی را متقاعد کند از هرکونه معامله با کشورهائی که از تروریسم حمایت می کنند، خودداری کنند. تلویزویون CBS، در برنامه 60 دقیقه خود، در ماه ژانویه، به استناد فراخوان تامپسون ، پرسید: چرا هالیبرتون با ایران معامله می کند؟

وقتی خبرنگار CBS دانست که هالیبرتون شعبه ای در Cayman islands ندارد، از کارمند بانک پرسید: مکتوبات الکترونیکی و غیر ﺁن که بنام شعبه شرکت می ﺁید ، کجا می رود؟ او پاسخ داد : ﺁنها را برای هالیبرتون به هوستن می فرستیم. (خط کشی ها از ما هستند )

●در 24 تیرماه , ” حميد ترنجيان مدير گروه بازرسي وزارت نفت گفته است : اولين پروژه‌اي که استات‌ اويل در ايران انجام داد پروژه مطالعات ميدانهاي بي‌بي‌حکيمه در جنوب است که رقم قرارداد 2 ميليون دلار مي‌باشد. البته عده‌اي معتقدند که شرکت استات‌اويل براي پروژه 2 ميليون دلاري 15 ميليون دلار رشوه نمي‌دهد “.

لازم به ذكر است كه رشوه مزبور كه برخي ها مبلغ آن را تا 30 میلیون دلار نيز ذكر كرده اند، به شركتي بنام هورتون داده شده است كه مهدي هاشمي پسر رفسنجاني از گردانندگان اصلي آن است.

مدير گروه بازرسي وزارت نفت از برخي امتيازاتي كه اين شركت در ايران از آن برخوردار شده، پرده برداشت و گفت : نکته‌اي که در قرارداد بي‌بي‌حکيمه مطرح است اين است که طبق قرارداد بعد از اينکه شرکت استات‌ اويل مطالعه ميدان را به اتمام رساند، وزارت نفت بهره برداری ازﺁن را به خود اين شرکت با ترک تشريفات واگذار مي‌کند که البته آن ديگر قرارداد چند ميليارد دلاري خواهد بود. حتي در قرارداد ذکر شده است که اگر مناقصه برگزار شده و استات‌ اويل نتوانست در مناقصه برنده شود، 10 درصد عمليات پيمانکاري و 20 درصد سرمايه‌گذاري به اين شرکت تعلق خواهد داشت. به کسي که در مناقصه بازنده مي‌شود دليلي ندارد امتياز بدهيم و اين يک باج غير معقولانه است.

در جريان اين زدوبندها ، شرکت استات اويل قبل از اينکه قراردادش منعقد شود کليه اطلاعات ذخاير نفتي استان خوزستان که اسناد محرمانه است را به خارج از ايران منتقل کرده است .

انقلاب اسلامی : از خیانتهائی توأم با جنایت و فساد که هاشمی رفسنجانی و کسانی در ﺁن شرکت داشتند که این روزها او را ، بعنوان نامزد ریاست جمهوری ، پیش کشیده اند، کودتای خرداد 1360 است. تاج زاده که ﺁن زمان عضو سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و همدست هاشمی رفسنجانی در کودتا بود، اینک که « اصلاح طلبی » قلابیشان به شکست انجامیده است، گمان می برد با ساختن تاریخ می تواند بقبولاند در بیرن رژیم، بدیلی و چشم اندازی وجود ندارد و در رژیم هم، انتخابی جز این جماعت وجود ندارد. غافل از اینکه ناخواسته ثابت می کند بدیل مردم سالار در بیرون رژیم و خط استقلال و ﺁزادی است :

یک خبر مهم :

انقلاب اسلامی: در شماره 599 ، خبر ترور پل کلبنیکف نویسنده « ملاهای میلیاردر » را انتشار دادیم. قول او را ، پیش از مرگ ﺁوردیم. او گفته است : مرا را ملاهای ایران ترور کردند. اینک اطلاعی از طریق ایران دریافت کرده ایم. هرچند هنوز از وثوق کامل اطلاع مطمئن نیستیم اما انتشار ﺁن را مفید یافته ایم. زیرا فرصت ایجاد می کند برای اهل اطلاع و یا کسانی که توان کسب اطلاع را دارند تا تحقیق کنند و اطلاع را از وثوق و دقت کامل برخوردار کنند :

● ترور پل کلبنیکف توسط شخصی به نام مهدی برهانی که شریک شیخی بنام رمضانی از نزدیکان خامنه ای است ، طراحی و توسط سپاه انجام گرفته است. این شخص بکار تجارت اسلحه و تجهیزات نظامی و ابزار برای واواک بوده است. انتشار مقاله های کلبنیکف سبب می شود که دیگر نتواند به تجارت بسیار پر سود خود ادامه دهد.

●علی اکبر هاشمی رفسنجانی هر ﺁنچه را مربوط به زندگی و کارنامه سیاسیش می شود، بسختی کنترل می کند. از این رو، در باره زندگی سیاسی در دوران شاه و حتی دو سال اول انقلاب ، از نوشته، تنها نوشته هائی وجود دارند که فرزندانش انتشار داده اند. با وجود این، چند واقعیت از زندگی او در ﺁن دوران ، روحیه او را نشان می دهد :

* پدر او ، در رفسنجان یک باغ پسته داشت. پسته را به گز پزی در اصفهان می فروخت. کار تحویل پسته و گرفتن وجه بر عهده علی اکبر بود.

* یک دوره هم کارچاق کنی می کرد. هم برای خسروشاهی که کارخانه داشت – که خانه اش را ، در جماران ، خمینی تصاحب کرد و وقتی پسر او برای گرفتن خانه مراجعه کرد، تهدید شد اگر یکبار دیگر در حوالی خانه پیدایش شود، دیگر رنگ ﺁسمان را نخواهد دید – و هم برای او. معرفش به کسانی که در ادارات کار داشتند، خسروشاهی بود. هر نوبت، صد تومان به او می داد تا در این و ﺁن وزارتخانه ، کاری از کارهای او را حل و فصل کند.

* اقبال به او وقتی روی کرد که تولیت ، در قم ، زمین در اختیار او گذاشت. از این زمان ببعد ، در کار زمین خواری نیز افتاد.

* از 15 خرداد 42 ببعد، از کارهایی که کرده است، یکی تهیه اسلحه ایست که با ﺁن، محمد بخارائی ، از فدائیان اسلام، حسنعلی منصور را ترور کرد. کار دیگرش، هواداری از مجاهدین خلق بود. او برای گرفتن فتوا در حمایت این سازمان، به نجف ، نزد خمینی نیز رفت. خمینی موافقت نکرد. با این حال ، او حامی مجاهدین خلق بود و بهنگام بازگشت به ایران ، زندانی نیز شد.

با توجه به این چند امر واقع، در تحولی که او کرد، پول و نقش ﺁن و ترور و نقشش و کار چاق کنی ( یادداشتهای روزانه او مربوط به سالهای 60 و 61 گزارش کارچاق کنی روزانه است : هیچ کاری نیست که به او مراجعه نکنند ) ماند. با این تفاوت که جهت دهنده او که در دوره شاه « باور دینی » گمان می رفت، قدرت شد و بتدریج، عقیده نقش خویش را در فکر و عمل هاشمی رفسنجانی از دست داد و قدرت جای ﺁن را گرفت. همین خط تحول است که کار او را به پدر خواندۀ مافیاهای نظامی – مالی شدن کشاند. هرچند ﺁن مافیاها دیگر حاضر نیستند تابع او باشند و از او می خواهند ﺁلت فعل ﺁنها باشد.

کارنامه ای که به تقلید از بنی صدر نوشته ، از سال 60 شروع شده و در 1378 زیر عنوان « عبور از بحران » چاپ شده است، با نامه ای به خمینی ﺁغاز می شود. قسمتهای گویای ﺁن نامه اینها هستند :

بسم الله الرحمن الرحيم

امام و رهبر تقليد عزيز و معظم

به نظر ميرسد در ملاقاتهاى معمولى ، به خاطر كارهايى و خستگى جنابعالى، فرصت كافى براى طرح بحث مطالبى اساسى كه داريم به دست نمى‏آيد، ناچار چيزهايى كه تذكرش را وظيفه تشخيص مى‏دهم تحت عنوان »نصيحه لائمه المومنين « در اين نامه بنويسم، خواهش مى‏كنم توجه فرماييد و در ملاقات بعدى جواب لطف كنيد:

1 – يكسال پيش از انتخابات رياست جمهورى نامه‏اى به خدمتتان نوشتم كه نسخه‏اى از آن، ضميمه اين نامه است. شما در بيمارستان قلب بسترى بوديد و ملاحظه حال شما مانع تقديم نامه گرديد، خواهش دارم اول آن نامه را ملاحظه نماييد و سپس اين يكى را .

2 – احساس مى‏كنم كه روابط و ملاقاتهاى ما با جنابعالى صورت تشريفاتى به خود ميگيرد و محدوديتهايى در طرح و بحث مطالب – من جمله خوف از اينكه جنابعالى موضع‏گيرى سياسى و رقابت تلقى كنيد – به وجود آمده و من خائفم كه اين حالت خسارت بار باشد.

3 – تبليغات متمركز مخالفان – كه مقام رسمى و تريبونهاى رسمى در رل مخالف و اقليت سخن مى‏كوبند – و نصايح كلى و عام جنابعالى و سكوت و ملاحظات ما كه علل موضع‏گيرى‏ها را روشن نكرده‏ايم. وضعى را به وجود آورده كه خيليها خيال مى‏كنند ما و طرف ما بر سر قدرت اختلاف داريم و دو طرف را متساويا مقصر يا قاصر يا… مى‏دانند. ما براى حفظ آرامش نمى‏توانيم مطالب واقعى خودمان را بگوييم و جنابعالى هم صلاح ندانسته‏ايد كه مردم را از ابهام و تحير در آوريد.

خود شما مى‏دانيد كه موضع نسبتا سخت مكتبى امروز ما دنباله نظرات قاطع شما از اول انقلاب تا به امروز است. بعد از پيروزى معمولا ما مسامحه هايى در اينگونه موارد داشتيم و جنابعالى مخالف بوديد. اما نظرات شما را با تعديلهايى اجرا مى‏كرديم، شما اجازه ورود افراد تارك الصلوه يا متظاهر به فسق و فجور را در كارهاى مهم نمى‏داديد، شما روزنامه آيندگان و.. تحريم مى‏كرديد. شما از حضور زنان بى حجاب در ادارات مانع بوديد، شما از وجود موسيقى و زن بى حجاب در راديو و تلويزيون جلوگيرى مى‏كرديد؟ همين‏ها موارد اختلاف ما با آنها است. آيا رواست كه به خاطر اجراى نظرات جنابعالى ما درگير باشيم و متهم و جنابعالى در مقابل اينها موضع بى طرف بگيريد؟ ايا بى خط بودن و آسايش‏طلبى را مى‏پسنديد؟ البته اگر مصلحت مى‏دانيد كه مقام رهبرى در همين موضع باشد و سربازان خير و شر را تحمل كنند ما از جان و دل حاضر به پذيرش اين مصلحت هستيم، ولى لااقل به خود ما بگوييد. آيا رواست كه همه گروه دوستان ما به اضافه اكثريت مدرسين و فضلا قم و ائمه جمعه و جماعات و… در يك طرف اختلاف و شخص آقاى بنى صدر در يك طرف و جنابعالى موضع ناصح و بى طرف داشته باشيد؟ مردم چه فكر خواهند كرد؟ و بعدا تاريخ چگونه قضاوت می کند

4 – ما جایز نمی دانیم که میدان را برای حریف خالی بگذاریم و مثل بعضی از همراهان سابق قیافه بی طرف بگیریم و به اصطلاح جنت مکان و بی ﺁزار و زاهد جلوه کنیم …

5 – قبل از انتخابات ریاست جمهوری ، به شما عرض کردیم که بینش ﺁقای بنی صدر مخالف بینش اسلام فقاهتی است که ما برای اجرای ﺁن تلاش می کنیم و هم بر همان نظر هستیم و شما فرمودید ریاست جمهوری مقام سیاسی است و کاری دستش نیست . امروز ملاحظه می فرمائید که چگونه در کار کابینه و… می تواند کارشکنی کند و چگونه با استفاده از مقام ، مجلس و دولت و نهادهای انقلابی را تضعیف می کنند و ما فقی می توانیم دفاع کنیم چون تضعیف متقابل را با گفتن نواقص رئیس جمهور صلاح نمی دانیم و همان دفاع هم مشاجره تلقی می شود و بحق مورد مخالفت جنابعالی قرار می گیرد و ﺁتش بس می دهید و خودتان هم دفاع لازم را نمی فرمائید. که اختلاف دو بینش است که یک طرف مصداق اسلامش غضنفر پور و سلامتیان و سعید سنجابی و طرف دیگر رجائی و گنابادی و منافی و موسوی و… می باشند.

6 – در خصوص جنگ و فرماندهی ارتش ، مطالب و احتمالات زیادی داریم . فرماندهی به خاطر ناهمآهنگی و وحشت از نیروهای خالص اسلامی ، مایل است نیروهای غیر اسلامی را در ارتش حاکم کند – که منافع مشترک پیدا کرده اند – و نیروهای خالص دینی را یا منزوی و یا منفعل نماید… احتمال اینکه مدیران جنگ به علل سیاسی طالب طولانی شدن جنگ باشند، وجود دارد و این احتمال تکلیف ﺁور است. احتمالاً ﺁقای بنی صدر به منظور تضعیف دولت و شاید – بعضی ها هم باشند – برای اجرای منویات امریکا و… خصوصاً کمبود مهمات و اسلحه قابل توجه است. در این مورد، لازم است جنابعالی سریعاً فکری بفرمائید و بهتر است در یک جلسه طولانی و محرمانه با دوستان مورد اعتماد ارتشی نظیر صیاد شیرازی ، نامجو، سلیمی ، شیرودی و… با حضور ماها در خدمتتان بحث و تصمیم گیری شود.

7 – ما حزب جمهوری اسلامی را با مشورت با شخص جنابعالی و گرفتن قول مساعدت و تأیید غیر مستقیم – من شخصاً در مدرسه علوی با شما در این باره مذاکره کردم – تأسیس کردیم و با توجه اینکه قانون اساسی تعدد احزاب را پذیرفته است فکر می کنیم یک حزب اسلامی قوی برای تداوم انقلاب و حکومت اسلامی ضرورت دارد …

8 – این جانب که جنابعالی را مثل جانم دوست دارم و روی زمین کسی را صالح تر از شما سراغ ندارم ، گاهی به ذهنم خطور می کند که تبلیغات و ادعاهای دیگران شما را تحت تأثیر قرار داده و قاطعیت و صراحت لازم را – که از ویژگیهای شما در هدایت انقلاب بود – در موارد فوق الذکر ضعیف تر از گذشته نشان می دهید. بسیاری از مردم هم متحیرند که چرا امام قاطع و صریح در این مسائل سرنوشت ساز صراحت ندارند. خدای نخواسته اگر روزی شما نباشید و این تحیر بماند چه خواهد شد ؟ …

9 – ﺁخرین مطلب – که در ترتیب مطالب جایش اینجای نامه نیست – اینکه ما پس از پیروزی ﺁقای بنی صدر برای اینکه ایشان خیالش از جانب ما راحت باشد ، ایشان را به ریاست شورای انقلاب برگزیدیم و به جنابعالی پیشنهاد نیابت فرماندهی کل قوای ایشان را دادیم که سریعاً تصمیم بگیرند و کار کنند اما ایشان به اینها هم قانع نشد و مرتباً کمبود ها را متوجه ما می کرد و می گفت : « من می خواهم کار کنم ولی نمی گذارند » . در مرکز قدرت بود و دیگران را مقصر معرفی می کرد و امروز هم می بینید نقش اقلیت مخالف را . پس چه باید کرد؟ با سپاس و معذرت اکبر هاشمی 15/ 11 / 1359(عبور از بحران – كارنامه و خاطرات هاشمى رفسنجانى – به اهتمام ياسر هاشمى – بهار -1378 ص 22 )

« هوش بازاری » پدر خوانده از ﺁنجا که حواسش پیش رنگ کردن مشتری است ، فرداها را نمی بیند . هاشمی نمی توانست سالها ی بعد را ببیند . ببیند که نامه مثل ﺁئینه درون سیاه و زور پرست او همردیفهایش را نمایان می کند . نامه گویا است : 1 – دو اسلام ، یکی اسلام بمنزله بیان ﺁزادی و دیگری اسلام بمثابه بیان قدرت رویارو هستند. 2 – بدون خمینی ، دستیاران زور پرست او توان مقابله با منتخب مردم ایران را ندارند. 3 – ترساندن و تحریک کردن خمینی به برخاستن به مقابله با بنی صدر. 4 – کودتا به کارگردانی خمینی و دستیاری بهشتی و هاشمی رفسنجانی و خامنه ای و… 5 – طولانی کردن جنگ موافق تمایل امریکا است اما، در عمل ، بنی صدر در پی پایان دادن به جنگ می شود و کودتای خرداد 60 ، از جمله برای طولانی کردن جنگ انجام می گیرد. با توجه به اینکه بنی صدر بر این نظر بود و از جمله در هشدار 22 خرداد 60 ، از علتهای کودتا، طولانی کردن را ذکر کرده است و زمان بر صداقت قول او شهادت داد، این سئوال پیش می ﺁید: ﺁیا هاشمی رفسنجانی که در این نامه طولانی کردن جنگ را عمل به خواست امریکا می داند، با توجه به این امر که او در جریان کوشش بنی صدر برای پایان دادن به جنگ بوده است، نگران نبوده و اصرار بر تسریع در کودتا نداشته است تا هم جنگ را طولانی کند و هم سازش پنهان با ریگان – بوش بر سر گروگانها و در عوض اسلحه گرفتن ، بی محل و ﺁشکار نشود . بخصوص که از کمبود مهمات و تسلیحات می نویسد. ﺁیا او می تواند توضیح بدهد، با وجود کمبود اسلحه و مهمات، جنگ چرا 8 سال طول کشید؟ ﺁیا او می تواند بگوید که در 15 بهمن59 ادامه دادن به جنگ را عمل به دلخواه امریکا می داند ، چطور4 ماه بعد یعنی در خرداد 60 ، نگران ﺁنست که مبادا بنی صدر موفق شود و به جنگ ، با پیروزی ، پایان بدهد ؟

هاشمى رفسنجانى عمر عاص اول جمهورى اسلامى ايران – اين نامه مزورانه شما حتى دوستتان موسوى اردبيلی از اينكه ﺁن را ، براى خود شيرينى به تنهايى براى امام فرستاده بودى بسيار دلخور کرد . زیرا نامه دیگر را 5 نفری امضاء کرده بودید – در اين نامه سعى كرده‏اى با انگشت گذاردن بر اموری كه خمينى را وادار به واكنش مى‏نمايد از شرايط موجود سوء استفاده نمايى. چرا كه در نامه دست جمعيتان از اين مسائل سوء استفاده نمى‏كردى و به همين خاطر چون مى‏دانستى يا بهت خط داده بودند كه خمینی را چه حرفهايى مى‏تواند تحريك كند . براى او نامه مى‏نويسى كه بى حجاب هستند و تارك الصلوه هستند و موسيقى گوش مى‏دهند. همين حرفهايى كه آن زمانها يادمان هست جنتى و خزعلى ميگفتند و شما در جريان موسيقى گوش دادن خمینی در خاطرات آقاى دعاگو بوديد ولى در اين نامه نمى‏خواهيد آن نظر خمینی را بپذيريد و به همين دليل با دست گذاشتن بر نقاط حساس و متعصبانه آقاى خمينى به ناگاه منويات درونى خودتان را كه همانا بنی صدر چون تير در چشمتان بود عيان مى‏كنيد : همه شما یک طرف و او به تنهائی طرف دیگر و شما ناتوان و او توانا . البته توانائی او از جانبداریش از ﺁزادی و استقلال و ناتوانی شما از حرص قدرت و پول بود. در واقع ، شما به خمینی می گفته اید طرف بنی صدر، قدرت نیست و اگر او جانب بنی صدر را بگیرد ، باید از مدار قدرت شدن چشم بپوشد. اینست که به او می نویسید چرا همه ما را در يك طرف گذاشته‏ايد و بنى صدر را در طرف ديگر و هيچ نمى‏گوييد. آقاى هاشمى يادتان هست كه هيچ كدامتان جرات عرض اندام در مقابل بنى صدر را نداشتيد و در تمام زمينه‏ها از دست او عاصی شده بوديد چون جلوى تمام خلاف كاريهاى شما را مى‏گرفت و شما توان رقابت با او را نداشتيد و تنها به اين اميد وار بوديد كه به گونه‏اى خمينى را بر ضد او وارد عمل کنید؟

جلال الدین فارسی می نویسد : وقتى امام گفتند ( جلال الدین فارسی ) براى رياست جمهورى نه…. ﺁقای هاشمى، سراسيمه شدند و گفتند : «نه شما حق چنين كارى را نداريد. چون شما كه خودتان كانديدا نشده‏ايد حزب و جامعه مدرسين شما را كانديدا كرده‏اند. آنها بايد تصميم بگيرند… آن گاه به امام گفتم »ما به عبدالناصر ايراد مى‏گرفتيم كه همسرش بدون روسرى ظاهر مى‏شود هر چند پيراهن آستين بلند مى‏پوشد. شما مى‏دانيد كه همسر و مخصوصاً دختر آقاى بنى صدر در پاريس از لحاظ پوشش چه وضع زننده‏اى دارند»! فرمودند : بلاخره هر كسى يك عيبى دارد. آقاى هاشمى ياد آور شدند «اين ضربه بزرگى است كه به حزب فرود مى‏آيد. امام در حالى كه مى‏خواستند همراه ما از اتاق خارج شوند به هاشمى گفتند : «شما وحزب برويد با بنى صدر همكارى كنيد…» در راه بازگشت، هاشمى گفت «مملكت را نمى‏شود به او سپرد». گفتم همينطور است. به زودى يقين كردم كه ايشان، شهيد بهشتى و ديگران با قاطعيت و استحكام تمام تصميم دارند در برابر انحرافات و زياده‏طلبى بنى صدر بايستند.( زواياى تاريك، جلال الدين فارسى، ص520)

باز هم او می نویسد : اولين جلسه مسئولان ايالتى با مسئولان مركزى حزب ، پس از انتخاب بنى صدر به رياست جمهورى و براى تصميم‏گيرى درباره انتخابات اولين دوره مجلس شوراى اسلامى تشكيل شد. در اين جلسه آقاى موسوى اردبيلى… اظهار داشتند«با شكستى که در انتخابات رياست حمهورى خورديم در انتخابات مجلس هم شكست سختى خواهيم خورد». ( زواياى تاريك، جلال الدين فارسى، ص524)

و عمید زنجانی می نویسد : منتها اگر امام واقعاً از ابتدا خائن بودن بنى صدر را پيش بينى مى كردند. بسيار دشوار بود ايشان را تاييد بكنند، چون امام بارها آن سنت و سيره اميرالمومنين را به اثبات رسانده كه كسانى را كه صلاحيت ندارند يك لحظه روى كار نگه ندارند. (حجت الاسلام عميد زنجانى ص 226)

ریاست جمهوری تنها از دست شما بدر نرفته بود. بلکه کسی ﺁن مقام را یافته بود که چون سد در برابر یورش شما برای تصرف دولت و بازسازی استبداد ، ایستاده بود. لذا، قرار شد بار ديگر دور هم جمع شويد و دست به هرکار ، ولو خیانت به کشور ، ولو جنایت ، ولو فساد (دزدیدن رأی و دیگر تقلبها در انتخابات و خریدن افراد و با تهدید نامزدها را از نامزدی منصرف کردن … ) بزنيد تا بتوانيد او را از میان بردارید. به قول آقاى ناطق نورى: آقاى هاشمى چند دفعه اين اختلافات را با امام در ميان گذاشته بود و امام به ايشان فرموده بود: برويد به فكر آخرت باشيد – ايشان (هاشمى) عصبانى شده بود و به امام گفته بود: همه‏اش كه ما نبايد به فكر آخرت باشيم يك خورده شما هم فكر آخرتتان باشيد. يعنى اين كه چرا شما اينقدر بنى صدر را تاييد ميكنيد؟ (خاطرات حجت الاسلام و المسلمين ناطق نورى، تدوين مرتضى ميردار، مركز اسناد انقلاب اسلامى ،چاپ اول تابستان 1382،ص 216)

آرى آقاى هاشمى رفسنجانى براى شماها شكست از بنى صدر در انتخابات مانند تيرى بود كه در قلب خود حس مى‏كرديد زيرا با انتخاب او شماها در واقع مى‏بايست برمى گشتيد بر سر كارتان كه همان روضه خوانى بود و اگر بر ضد ايشان كودتا نمى‏كرديد به هيچ وجه شما و عاملان كودتا الان در اين جايگاه دنيوى قرار نداشتيد و حاج محسن و حاج على و حاج ياسر و حاج خانم فائزه و حاج خانم فاطمه و حاج خانم عفت خانم و على آقا بچه ببخشيد على داداش و فرزندانش و تمام فاميل هاشميانها – مرعشى‏ها – هاشمى‏ها – هاشمى بهرمانى‏ها – هاشمى رفسنجانى‏ها و… مانند ديگر افراد عادى اين کشور زندگى مى‏كردند و به صورت مافيا و اختاپوس در نيامده بودند.

در شرف بنى صدر همين بس و زمان و تاریخ ايران شهادت می دهد كه او از دار دنيا همين را دارد كه الان دارد يعنى نامى نيك در تاريخ ايران و در خاطره ملت ايران ولى شما چه داريد به جز بى آبرويى – اختلاس( كه آخرينش ماجرای شركت نفتى بلژيك بود) و دهها پرنده چپاول و غارت و دختر فروشى و مواد فروشى و عتيقه فروشى و… اگر نبود فريب شما ﺁيا ملت ايران دچار آن هرج و مرج سالهاى 60 به بعد مى‏شد؟ آيا اگر نمى‏بود نامردمى‏هاى شما و ديگر دوستانتان در آن جريان كودتا آيا سرنوشت دين مردم به اينجا مى‏رسيد كه الان رسيده است؟ آقاى هاشمى مى‏دانى براى رسيدن خود و دوستانتان به اميال حيوانى و دنيوى خودتان چه بلايى بر سر اين مردم آورديد؟ و آيا به درستى در انتخابات مجلس ششم پاسخ مردمى را دريافت داشتيد يا نه؟

مردى كه ما مردم او را بحران ساز مى‏دانيم نه بحران حل كن ، گويا بار ديگر قصد شركت در انتخابات رسايت جمهورى را دارد. البته به شما می گوئیم شركت كنيد . شركت اين باره شما اميد بخش است . زيرا در اين نوبت ، از مردم ، كسى كارى به شما و حكومتتان ندارد و در انتخابات شركت نمى‏كنند. بنابراين با همان حداقل مى‏توانيد بار ديگر” رييس جمهور” شويد و باقيمانده سرمايه‏هاى کشور را به تاراج ببريد تا بعد تاريخ ايران شهادت بدهد كه مردم ايران با افرادى مثل شما و ديگر كودتا چيان چه برخوردى كردند. زمانى كه دوران فريبكاريهاى شما به سر آيد. گويا زلزله‏اى تمام كيان شما و روحاني نمایان فاسد را چنان در هم مى‏پيچاند كه مگو و مپرس .

در بند 4 نامه می نویسید : ما جايز نمى‏دانيم كه ميدان را براى حريف خالى بگذاريم و مثل بعضى از همراهان سابق قيافه بى طرفى بگيريم و به اصطلاح جنت مكان و بى آزار و زاهد جلوه كنيم، به خاطر حفاظت از خط اسلامى انقلاب در صحنه مى‏مانيم و از مشكلات، مخالفتها، و تهمتها نمى‏هراسيم و به صلاحيت رهبرى جنابعالى ايمان داريم، ولى تحمل ابهام در نظر رهبر برايمان مشكل است مگر اينكه بفرماييد همين ابهام صلاح است. احتمال اينكه اين ابهام در در رابطه با خطوط سياسى و فكرى جارى و خطى كه در ارتش تعقيب مى‏شود، آثار نا مطلوبى در تاريخ انقلابمان بگذارد، وادارم كرد به عنوان وظيفه روى اين مطالب، صراحت و تاكيد داشته باشم و اميد وارم مثل هميشه اين جسارت را ببخشيد.

پدر خوانده در اينجا دودوزه بازى‏هاى شيرينى می کنید : اول اينكه مى‏گوييد به شما ايمان داريم.. بعد می نویسد در خط شما ابهام وجود دارد. يعنى آقاى هاشمى رفسنجانى كه در قبل از انقلاب و دوران مبارزه و بعد از انقلاب هميشه درابهام بوده است و به عنوان مرد بحران ساز در سايه شناخته مى‏شده است. در اينجا، يعنى دو سال بعد از انقلاب، براى پيروز شدن بر بنى صدر ، طرفدار شفافیت می شود و خمينى را مبهم و داراى اشكال خطاب مى‏كند . از نوشته او ، این جمله آخر او است که بدون ابهام است و آن نگرانیش از خط تحول ارتش است. ترس او از پیروزی در جنگ و تحول ارتش از ارتش شاهنشاهی نه به ارتش ولایت مطلقه خمینی و خمینی که ارتش ملی است. او به خوبى مى‏داند كه مردم بدون وجود و حمايت خمينى براى آن 30 تا 40 روحانی نمائی كه « صاحبان » قدرت بر کشور شده‏اند تره هم خورد نمى‏كردند . زيرا اولاً انقلاب برای به قدرت رسیدن این و ﺁن نبود برای به ﺁزادی رسیدن کشور و به استقلال رسیدن ایران بود. ثانیاً ، در انقلاب ، اينها كاره‏اى نبودند و بعد از انقلاب از فرصت‏ها استفاده كردند و به بر مسند قدرت نشستند. بنا بر اين ، تحول ارتش و تحول جنگ به سود ایران، موجب وحشت آقاى هاشمى رفسنجانى شده بود . زيرا مى‏ديد كه همه چيز از دست رفته است. چند ماه از جنگ نگذشته است كه ايشان احساس مى‏كند محبوبيت بنى صدر در ميان مردم و ارتش به حدى رسيده است كه كار دارد خطر ناك مى‏شود. از همينجا است كه توطئه بزرگ کردن سپاه پاسداران و کشاندن ﺁن به مقابله ارتش و ضعیف کردن ارتش و تقویت کردن سپاه – یکی از مهمترین هدفهای طولانی کردن جنگ – را بوجود ميآورند. زيرا مى‏دانند براى اينكه بتوانند برمردم انقلابى آن زمان ايران مسلط باشند علاوه بر كودتا عليه رييس جمهور محبوب آنها بايد داراى نيروى نظامى سركوبگر و خشنى هم باشند كه بتواند در صورت نياز با مردم و ارتش مقابله نمايد. شعارهاى انحلال ارتش را اينها سر دادند و به پای این و ﺁن گروه سیاسی نوشتند. وجود کمیته های کودتا در نیروهای سه گانه را دست ﺁویز پاره کردن شیرازه ارتش دستگیر و محاکمه و اعدام و اخراج فرماندهان و افسران ارتش را اينها ، به قصد جانشین ارتش کردن سپاه بوجود آوردند و در پی ﺁن، بلاها بود و هست که بر سر مردم ايران ﺁوردند و می ﺁورند. در ادامه بررسى خاطرات سال 60 هاشمى رفسنجانى به نكاتى اشاره خواهيم كرد كه نشان مى‏دهد عمق توطئه بسيار بيشتر از آن چيزى بود كه مردم مى‏پنداشتند و هنوز می پندارند. هاشمى رفسنجانى حتى بعد از يك تاخير 18 ساله و پس از بررسى مشاورانش و حک و اصلاح یادداشتها و باب روز کردنشان کتاب « عبور از بحران را چاپ کرد. با اینهمه، در یادداشتهای روزانه اش، خوشبختانه نتوانسته است توطئه ای را که چیده اند، مخفى نگاه دارد. جزء به جزء ﺁنها را افشا مى‏كند. در همين بند 4 ، بعد از مبهم خواندن فکر و عمل خمینی ، علت نگارش نامه را خطری ذکر می کند که از خط تحول ارتش حس می کند. ارتش در حوزه مسئولیت او، نیست. اما او این را می داند بدون تعیین تکلیف نیروهای مسلح، نمی توان استبداد بر قرار کرد . استبداد ستون فقرات می خواهد اگر ارتش و سپاه سازماندهی مردم سالار پیدا می کردند ، ستون فقرات استبداد جدید نمی شدند. خیانتها و جنایتها و فسادهائی که قرار بود هاشمی رفسنجانی و هم پابگیهایش قرار داشتند انجام دهند ، انجام نمی شدند.

انقلاب اسلامی : درک نقشی که هاشمی رفسنجانی و همانند های او در کودتای خرداد 60 و جنایتها و خیانتهای و فسادهای پیش و پس از ﺁن بازی کرده اند، نیاز به اطلاع از تاریخ واقعی دارد و با دردیدن پرده دروغ و بیرون کشیدن حقیقت ، صادق ترین تاریخها را در اختیار نسلهای امروز و فردا قرار می گیرد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates