12.03.2002

برگزارى مراسم چهارشنبه سورى در سالهاى بعد از انقلاب

(راديو آزادی)
در سالهاى بعد از انقلاب، مراسم ساده آتشسوزى که با پريدن از روى بوته هاى خار انجام مى شد، با انفجار هاى مهيب ترقه و فشفشفه هاى بزرگ همراه شده است. شب چهارشنبه سورى بعد از انقلاب رنگ وبوى سياسى گرفت و مقامات انتظامى هر سال هشدار هاى شديدالحنى در باره برگزارى اين مراسم صادر مى کنند که عملا حاکى از ناخشنودى حاکميت اسلامى از سنتى است که به سده هاى پيش از ظهور اسلام باز مى گردد. تلاش دولت براى جلوگيرى از شادمانى جوانان در اين شب داستان نامکرر سالهاى اخير بوده است و نتيجه آن شدت يافتن جشن هاى انفجارى وگاه جنگ و گريز ميان نيروهاى نظامى و انتظامى و جوانان و نوجوانان است.

يک خانم اهل تهران مى گويد مراسم چهارشنبه سورى مثل جنگ هاى خيابانى برگزار مى شود و نارنجک و مواد منجره شيشه هاى خانه ها را مى شکند. ولى مى افزايد که چون جمعيت زياد مى شود ماموران انتظامى مى ترسند داخل آن بشوند. يک نوجوان در تهران در مصاحبه با راديوآزادى از آمادگى خود و دوستانش براى برگزارى جشن چهارشنبه سورى مى گويد.

دکتر داور شيخاوندى، جامعه شناس در تهران، در مصاحبه با راديوآزادى دليل تغيير ماهيت مراسم جهارشنبه سورى را فقدان امکانات اجراى قانونى اين مراسم سنتى مى داند که به مقاومت و برخورد و مجادله با ماموران انتظامى و تخريب اموال عمومى منجر مى شود.

دکتر شيخاوندى مى افزايد مسئولين با تجربه از جشن هاى انفجارآميز بعد از مسابقات فوتبال مى کوشند از برخورد ها جلوگيرى کنند. وى مى افزايد براى به سلامت برگزار شدن مراسم، مقامات انتظامى بايد مشارکت و همکارى خود مردم را جلب کنند، همانگونه مراسم عزادارى با شرکت خود مردم نظم و سامان مى يابد.

يک شهروند سالمند تهرانى مى گويد از انفجار ترقه ها به ناراحتى عصبى دچار مى شود. يک شهروند تهرانى ديگر مى گويد کسى اعتراضى نمى کند چون شادى کنندگان بچه هاى خودشان هستند. يک نوجوان تهرانى مى گويد شب چهارشنبه سورى بايد شلوغ بشود. چهارشنبه سورى نمى شود خلوت باشد. يک نوجوان ديگر در تهران مى گويد “گير زياد مى دهندولى فعلا که مارا نمى گيرند.”

واکنش هاى شديد سبب شده است که سنت اصيل شب چهارشنبه سورى نظير فالگوش ايستادن و قاشق زنى به فراموشى سپرده شود و جوانان از اين فرست به عنوان بهانه اى براى ابراز شادمانى استفاده مى کنند.

يک دختر جوان در تهران در باره مراسم چهارشنبه سورى در باره اين مراسم اظهار بى اطلاعى مى کند.

دکتر داور شيخاوندى در مصاحبه با راديوآزادى استفاده از آتش در اين مراسم را نماد “تطهير” مى داند و اثبات معصوميت.

تقارن ماه محرم با روزهاى پايانى سال و جشن نوروز امسال انجام مراسم چهارشنبه سورى را پيجيده تر کرده است. يک نوجوان تهرانى مى گويد امسال به همين سبب مراسم يک هفته جلوتر برگزار مى شود.

دکتر داور شيخاوندى در باره تقارن يا تقابل سنت هاى ملى و مذهبى مى گويد موجب شده بعضى از متوليان محرم، چهارشنبه سورى را تحريم کنند و اين باعث تشديد برخورد ها مى شود زيرا مردم بايد تصميم بگيرند چه روزهايى عزا بگيرند و چه روزهايى شادى کنند و تعيين اينها با توسل به زور موجب عدم رغبت به همکارى ها و همبستگى ها مى شود.

يک نوجوان تهرانى در مصاحبه با راديوآزادى مى گويد اين مراسم اگر اين هفته يا هفته آينده برگزار شود، در هر حال شلوغ مى شود.

يک خانم تهرانى مى گويد تصميم داريم شب چهارشنبه سورى زياد بيرون نرويم چون خطرناک خواهد بود.

اردوان نيکنام، مصاحبه با داور شيخاوندى و چند تن از اهالى تهران

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates