11.03.2002

اخبار کوتاه

جمعي از دانشجويان دانشكده‌ي دندانپزشكي شيراز، امروز در مقابل ساختمان مديريت دانشگاه علوم‌پزشكي اين شهر و استانداري فارس تجمع كردند.

يكي از اعضاي شوراي نمايندگان تجمع‌كنندگان در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعي خبرگزاري دانشجويان ايران گفت: حرف اول ما اين است كه با استعفاي دكتر پاكشير، رييس دانشكده دندانپزشكي موافقت و همچنين هياتي از تهران براي پاسخگويي به مشكلات دانشجويان اعزام شود.
وي با اشاره به مشكلات صنفي ـ آموزشي دانشجويان دندانپزشكي از جمله كمبود فضاي آموزشي، مشكلات تغذيه، عدم پرداخت بموقع حقوق انترني گفت: ما تا كنون با دكتر پنجه‌شاهين، معاون آموزشي دانشگاه علوم پزشكي، دكتر جهادي، رياست دانشگاه، دكتر يوسفيان، نماينده مردم شيراز در مجلس شوراي اسلامي، معاون سياسي امنيتي استانداري و اعضاي شوراي اسلامي شهر شيراز ديدار و گفت‌وگو داشته‌ايم. مسؤولان استان به اين جمع‌بندي رسيدند كه مشكلات دانشكده از مديريت دانشكده ناشي مي‌شود. همچنين جلسه‌اي نيز با مرادي، مدير كل سياسي ـ انتظامي استانداري فارس داشته‌ايم.
اين دانشجوي دندانپزشكي افزود: پس از پيگيري‌هاي دانشجويان دكتر پاكشير روز يكشنبه استعفا داد؛ ولي دكتر جهادي رياست دانشگاه علوم پزشكي شيراز با اين استعفا مخالفت كرد.
در اين تجمع آرام، پلاكاردهايي در دست دانشجويان ديده مي‌شده كه بر روي آنها نوشته بود:« تنها جواب قانع‌كننده به اولين خواسته‌ي دانشجويان، موافقت با استعفاي رياست دانشكده است.» ، « دانشگاه علوم پزشكي جواب ما را نمي‌دهد؛ دكتر جهادي سكوت تا كي؟» و« مسؤولان استان به فرياد ما برسيد.»
گفتني است دانشجويان مذكور پس از گذشت 20 روز از اعتصاب دانشجويان تصميم گرفتند فردا نيز اعتصاب خود را ادامه داده و در مقابل استانداري فارس تجمع كنند.


انجمن صنفي روزنامه‌نگاران در خصوص لغو امتيار هفته‌نامه‌ي “عصر ما“ بيانيه‌اي صادر كرد.
به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران در اين بيانيه آمده است:در حالي كه جامعه مطبوعاتي و روزنامه‌نگاران كشور همچنان در انتظار احقاق حقوق و اعاده حقوق قانوني خود از جمله احترام به اصل آزادي مطبوعاتي و برقراري امنيت حرفه‌اي روزنامه‌نگاران است، تعيين مجازات 17 ماه زندان و لغو امتياز نشريه “عصر ما“ براي آقاي محمد سلامتي مديرمسوول اين نشريه نشانه آن است كه دستگاه قضايي كشور همچنان بر عزم خود در جهت تحديد حقوق و آزادي مطبوعات و روزنامه‌نگاران اصرار مي‌ورزد.
اين بيانيه افزوده است: راي صادره عليه نشريه عصر ما نه تنها بر خلاف قانون مطبوعات و مقررات جزايي كشور، است بلكه نظر هيات منصفه در مورد تخفيف مجازات را رعايت نكرده است، بلكه سنگين‌ترين مجازاتي است كه تاكنون از محاكم عمومي عليه يك نشريه صادر شده و مي‌رود تا يك زنداني مطبوعاتي ديگر به آمار زندانيان مطبوعاتي كشور اضافه كند.
انجمن صنفي روزنامه نگاران ايران در ادامه با ابراز تاسف از آنچه آن را استمرار روند و نقض حقوق مطبوعات و روزنامه‌نگاران ناميده با تقبيح حكم لغو امتياز نشريه “عصر ما“ و حبس محمد سلامتي،‌ آورده است: انتظار داريم مسولان محترم قضايي كشور با استفاده از امكانات قانوني موجود از اجراي اين راي جلوگيري نمايند و اين امكان را فراهم آورند تا با نقض راي صادره شرايط مجدد اين پروده فراهم شود.


جاناتان مارکوس، خبرنگار بی بی سی در امور دفاعی
جزئيات درز شده از يک سند محرمانه وزارت دفاع آمريکا، پنتاگون، در باره سياست سلاح های هسته ای اين کشور انتقاد شديد دولت ايران را در پی داشته است.
در اين سند ايران همراه با کشورهای چين، کره شمالی، عراق، ليبی و سوريه به عنوان اهداف احتمالی حمله های هسته ای مطرح شده است.
در اين سند آمده است که جنگ هسته ای با روسيه اکنون کمتر محتمل به نظر می رسد.
خود وزارت دفاع آمريکا حاضر به اظهار نظر در باره اين گزارش نشده است.
اما آنچه در واشنگتن تنها يک تدبير پيشگيرانه تلقی می شود، می تواند در بحث های مربوط به گسترش سلاح های هسته ای تبعات قابل توجهی داشته باشد.
وزارت دفاع آمريكا در آغاز ماه ژانويه اطلاعات غيرمحرمانه ای از بررسی وضعيت سلاح های هسته ای اش را فراهم آورد.
زمان درز بخش هايی از سندی كه قبلا محرمانه بوده، حائز اهميت است زيرا هنگامی است كه دولت پرزيدنت بوش برتصميم خود مبنی بر مقابله با كشورهائی مانند عراق كه ممكن است در حال توليد تسليحات مخرب جمعی باشند تاكيد می كند.
پيام افشای اين گزارش اعم از اينكه عمدی يا غير عمدی بوده، اين است كه در شرايط بخصوصی، بطور مثال چنانچه نيروهای آمريكايی هدف حملات شيميائی يا بيولوژيكی قرار بگيرند، رئيس جمهوری آمريكا ممكن است اجازه استفاده از تسليحات هسته ای برای تخريب هدف های انتخاب شده را بدهد.
در آمريكا بحث درباره توليد نوع جديدی از بمب های هسته ای در آمريکا، جديد نيست.
طراحان نظامی آمريکا می گويند از سلاح های هسته ای کوچک می توان برای حمله به پناه گاه های عميق زيرزمينی فرماندهی يا انبارهای تسليحات شيميائی استفاده كرد.
تمام اين مسائل اين سوال را مطرح می سازد كه آيا تسليحات هسته ای جنبه باز دارنده دارند يا برای استفاده در جنگ هستند؟
از برخی جهات اين موضوع تعجب آور است كه طراحان نظامی آمريكا هنگامی در باره لااقل امكان استفاده از تسليحات هسته ای صحبت می كنند كه صحت هدف گيری و قدرت تخريبی تسليحات غير هسته ای به مقدار قابل توجهی افزايش يافته است.
كارشناسان كنترل تسليحات از اين بيم دارند كه يك چنين تغيير آشكار در نحوه تفكر آمريكا ممكن است پی آمدهای جدی داشته باشد.
آنها می گويند چنانچه آمريكا معتقد است كه از بمب هسته ای می توان برای جنگيدن استفاده كرد چرا نبايد ساير كشورها نيز دقيقا همين تصور را بكنند؟


دكتر صادق زيبا كلام معتقد است سياست خارجي كشور همواره حول محور منافع ملي نبوده و اين ضعف بزرگ دستگاه ديپلماسي ما ظرف دو دهه گذشته است.

اين استاد دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) اظهار مي‌دارد: چند مشكل بنيادي در سياست خارجي ما وجود دارد كه عملا مانع موفقيت در زمينه سياست خارجي شده است و مانع قرار گرفتن ايران اسلامي در عرصة مناسبات بين‌المللي در جايگاه واقعي خود شده است.
وي با ابراز اين عقيده كه اولين و بنيادي‌ترين معضل اين است كه در سياست خارجي ميان ايدئولوژي و منافع ملي ارتباط برقرار نشده است و سياست خارجي بيش از اينكه ملهم و متاثر از منافع ملي باشد، متاثر از ايدئولوژي و كمشش‌ها و جناح‌بندي‌هاي سياسي داخلي در رقابتهاي داخلي بوده است، اضافه مي‌كند: وجود مراكز مختلف و متعدد كه در عرصة سياست خارجي اظهارنظر كرده و مي‌كنند و عدم وجود تمركز در تصميم‌گيري‌ها از ديگر معضلات سياست خارجي ايران است .
زيباكلام ادامه مي‌دهد: مراكز مختلفي در سياست خارجي موضعي‌گيري كرده‌اند و تاثيرگذار بوده‌اند در حالي كه سياست خارجي تنها بايد در دستگاه وزارت امور خارجه كه بايد پاسخگو به مجلس شوراي اسلامي باشد، خلاصه مي شد. اما جريانات مختلف سياسي بر سياست خارجي ما تاثيرگذار بوده‌اند و يك دستگاه متمركز كه مبين و مفسر و سخنگوي سياست خارجي ايران باشد وجود ندارد.
وي همچنين با اشاره به عدم وجود فضاي نقد به ويژه در قبال تصميمات ديپلماسي به عنوان عامل ديگر ضعف سياست‌ خارجي، تصريح مي‌كند: دستگاه سياست خارجي ما آنگونه كه بايد پاسخگو نبوده است و در قبال ضعفها و ناكاميهاي سياست خارجي ايران همه سكوت كرده‌اند و در واقع هيچ نهادي پاسخگوي شكستها و ضعف‌هاي وزارت امور خارجه و سياست خارجي ايران، ظرف دو دهه گذشته نبوده است. وزراي مختلف براي پاسخگويي به مجلس احضار شده‌اند و استيضاح شده‌اند، اما كمتر اتفاق افتاده است كه مسئولين سياست خارجي به مجلس احضار شوند و يا به ملت پاسخگو باشند.
اين استاد دانشگاه، نگاه حاكي از توهم توطئه از سوي بسياري از مسئولان را عامل ديگر ضعف در عرصة ديپلماسي كشور دانسته و تصريح مي‌كند: اين نگاه و تصور اينكه جهان عليه ماست بر بسياري از مسئولان ما حاكم است و در نتيجه باعث شده به تحولات و رويدادها به صورت طبيعي و واقعي توجه نكنيم.
زيبا كلام همچنين معتقد است: تا زماني‌كه نگاه حاكي از توهم توطئه وجود داشته باشد، دستگاه سياست خارجي ما پاسخگو نباشد و تا زمانيكه تفكيك و تميزي بين منافع ملي و ايدئولوژي قائل نشويم و همچنين پراكندگي در تعيين سياست خارجي وجود داشته باشد و در عزل و نصب‌هاي سياسي، معيار خاصي وجود نداشته باشد و انتخاب سفير و كنسول در كشورهاي مهم و مسئولين رده بالاي سياست خارجي با معيارهايي غير از صلاحيت انتخاب شوند، روند سياست خارجي به همين صورت خواهد بود و هيچگونه تحول و پيشرفتي نخواهد كرد و مانند الان به صورت منفعلانه و غير خلاق عمل خواهيم كرد.
وي دربارة نقش شوراي عالي امنيت ملي در تبيين سياست خارجي مي‌گويد: تحليلهاي اين شورا بيشتر به آن بخش از سياست خارجي كه به مسايل امنيتي مربوط مي‌شود، باز مي‌گردد و چون ذات آن امنيتي است، در معرض افكار عمومي قرار نمي‌گيرد و بدون علم و اطلاع از تصميمات شوراي عالي امنيت ملي نمي‌توانيم ارزيابي درستي از فعاليت‌هاي آن داشته باشيم و بدون اطلاع از موضع‌گيري اين شورا در قبال بحران‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي نمي‌توان گفت كه موفق يا ناموفق عمل كرده است.
زيبا كلام خاطرنشان مي‌كند: در مواردي چون رابطه افغانستان و اينكه بيش از 20 سال است كه ما در افغانستان سرمايه‌گذاري كرده‌ايم و پولهاي كلاني آنجا خرج كرديم حالا بايد بدانيم كه جايگاه ايران در افغانستان چيست؟ و يا در مورد سياست دوگانه در قبال عربستان كه در گذشته عربستان را خصم مي‌دانستيم و امروز دوست مي‌دانيم، سياست ديروزمان غلط بوده است يا سياست امروزمان غلط است؟، چون دستگاه سياست خارجي مورد نقد قرار نگرفته است در قبال اين سياست‌هاي غلط پاسخگو نبوده است.
وي اين گفت‌وگو را اين‌چنين به پايان مي‌رساند: در مورد آلمان، اتحاديه اروپا و انگلستان نيز مانند عربستان سياست‌هاي چندگانه‌اي داشته‌ايم كه به جاي نقد دستگاه سياست خارجي به تاييد و تشويق اين سياستها پرداخته‌ايم و دستگاه مربوطه نيز هرگز پاسخگو نبوده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates