07.07.2004

تحليل بهزاد نبوی از راهبرد جناح‌ها تا انتخابات

هدف اصلاح طلبان خنثی کردن سناريوی تنزل رئيس جمهور به تداركاتچی قوه مجريه خواهد بود

یکشنبه ١۴ تير ١٣٨٣ – ۴ ژوئيه ٢٠٠۴
ايسنا: استراتژی طيف مخالف اصلاحات اين است كه انتخابات رياست‌جمهوری هم مشابه مجلس باشد.
بهزاد نبوی طی سخنانی در جمع اعضای گروه‌های دوم خردادی خراسان، افزود: استنباط ما از روند موجود اين است كه جناح اقتدارگرا مي‌خواهد طوری عمل كند كه يا مردم در انتخابات شركت نكنند و يا رأيشان به جناح مقابل اصلاحات باشد.
عضو شورای مركزی سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی با بيان اينكه تندروها برآنند كه نگذارند ديگر انتخاباتی مانند آنچه در دوم خرداد هفتاد و شش رخ داد انجام شود،‌ گفت: تلاش اين است كه انتخابات رياست جمهوری شبيه انتخابات مجلس شود تا هم بتوان با شركت درصدی در انتخابات كه نتواند نتيجه را به ضرر محافظه كاران تغيير دهد پز حضور مردم را در صحنه بدهند و هم نتيجه دلخواه حاصل شود.
وی با بيان اينكه در خصوص حضور يا عدم حضور مردم ظرافت خاصی برای دعوت مردم وجود خواهد داشت، گفت: در كشور ما حدود سی درصد مردم هميشه شركت مي‌كنند و حدود سی درصد مردم معمولاً در انتخابات شركت نمي‌كنند و از چهل درصد باقيمانده اگر بيست درصد شركت كنند نتيجه آن خواهد شد كه در انتخابات مجلس هفتم رخ داد و اگر بيست درصد بعدی حضور پيدا كنند نتيجه به زيان محافظه كاران خواهد بود، بنابراين بايد حضور مردم را طوری كنترل كرد كه بيست درصد دوم وارد صحنه نشوند مگر در صورتی كه به محافظه كاران رأی دهند.
عضو شورای مركزی سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی با بيان اينكه رأی نماينده اول تهران در مجلس هفتم حدوداً به نسبت افزايش جمعيت از دوره قبل بيشتر بود، گفت: اين درحاليست كه وی در دوره قبل با حدود همين ميزان رأی نفر سی و دوم شد.
وی اين اختلاف را ناشی از عدم حضور بيست درصد دوم مردم عنوان كرد و گفت: برای جناح […] شركت پنجاه درصدی مردم رقم بسيار خوبی است زيرا مشاركت بيش از آن سناريوی انتخاباتی آنان را به هم مي‌ريزد و كمتر از آن نيز اعتبار انتخابات را زير سؤال خواهد برد.
وی در بيان قسمت دوم استراتژی جناح مقابل اصلاحات گفت: بخش دوم كار اين است كه مي‌خواهند نظير روشی كه در مورد مجلس اعمال شد، اسم و ظاهر جمهوريت حفظ شود اما رئيس‌جمهور همانطور كه آقای خاتمی گفت يك تداركاتچی باشد.
وی اين امر را ناشی از اين اراده دانست كه مي‌خواهند قدرت واقعی در جای ديگری باشد.
عضو شورای مركزی سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی تأكيد كرد كه هدف اقتدارگرايان استقرار حكومت فردی با ظاهر جمهوريت است و مصمم هستند فردی به رياست جمهوری برگزيده شود كه صرفاً تابع دستورات باشد.
بهزاد نبوی افزود: در اين راه سعی خواهد شد كه هر چهره سرشناسی كه نخواهد نقش تداركاتچی را بازی كند ولو اينكه از محافظه كاران باشد در صحنه حاضر نشود.
وی با بيان اينكه جناح محافظه‌كار اين دو هدف را دنبال مي‌كند، خاطرنشان كرد: برای رسيدن به هدف اول انجام اقداماتی در جهت جلب آرای مردم در مدت يكسال باقيمانده تا زمان انتخابات از سوی اين جناح مثل افزايش احتمالی حقوق كاركنان دولت يا پايين آوردن قيمت بنزين محتمل خواهد بود.
بهزاد نبوی با بيان اينكه جبهه دوم خرداد تا آن‌جا كه من در جريانم هنوز برای حضور در انتخابات به استراتژی واحدی نرسيده‌ است، گفت: به نظر سازمان متبوع من ما بايد در درجه اول از مردم بخواهيم كه آماده حضور در انتخابات باشند و فكر نكنند كه در هر شرايطی الزاماً با شركت نكردن در انتخابات برنده خواهند شد.
وی افزود: در عين حال ما از چهره سرشناس و شناخته‌شده‌ای كه در خودش توانايی نامزدی در انتخابات رياست جمهوری را مي‌بيند صرف‌نظر از طيف و جناحش مي‌خواهيم كه وارد صحنه انتخابات شود تا سناريوی تنزل رئيس جمهور به تداركاتچی برای قوه مجريه خنثی شود.
عضو شورای مركزی سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی استقبال از حضور اين نامزدها را به معنای آن دانست كه در صورت حضورشان استراتژی استقرار حكومت فردی با شكست مواجه خواهد شد ولو اين كه حتی يك نامزد محافظه كار رئيس‌جمهور شود.
وی تأكيد كرد: بايد از انتخابات آزاد، رقابتی و عادلانه دفاع كنيم و متقابلاً حتی تا پای تحريم انتخابات غير آزاد، غير رقابتی و غير عادلانه پيش برويم.
بهزاد نبوی در پاسخ به سؤالی كه در صورت پيروزی در انتخابات رياست جمهوری و مجلس هشتم آيا وضع با چهار سال گذشته تفاوتی خواهد كرد، گفت: ما بر اساس استراتژی خودمان هيچ راهی را برای اصلاح امور كشور جز از طرق شناخته‌شده مثل شركت در انتخابات نمي‌شناسيم، لذا نمي‌توانيم بگوييم كه چون اين راه را رفته‌ايم پس نتايج كافی به دست نياورده‌ايم.
وی با بيان اينكه در انتخابات شوراها گفته شد عدم حضور باعث بحران مشروعيت نظام مي‌شود و اين امر امكان فشارهای خارجی برای اصلاح امور را بيشتر خواهد كرد، گفت: حتی اگر معتقد باشيم برای حل مشكلات داخلی بايد به اميد خارجي‌ها باشيم مطمئن باشيد جناح اقتدارگر بهتر از ما با آمريكا كنار خواهد آمد.
عضو شورای مركزی سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی تصريح كرد: ما هيچ راه بهتری جز مبارزه قانونی و حضور در انتخابات برای تحقق اهداف اصلاحات نمي‌شناسيم.
نبوی با انتقاد از افرادی كه همه مشكلات اصلاحات را به گردن خاتمی و يا اصلاح‌طلبان ديگر مي‌اندازند، گفت: واقعيت اين است كه در كشوری جهان سومی زندگی مي‌كنيم كه قدرت واقعی در آن در دست كسانی است كه […] را در اختيار دارند.
وی به مصاحبه‌ای كه با روزنامه سلام در سال هفتاد و شش داشته اشاره كرد كه در آن گفته بود مخالفان اصلاحات علاوه بر موارد فوق قوه مقننه و رسانه ملی را نيز در اختيار داشتند و حتی با ايستادگی شورای نگهبان در مقابل مجلس ششم قوه مقننه هرگز نتوانست در خدمت اصلاحات قرار گيرد.
وی بعنوان مثال به عملكرد مجلس ششم اشاره و ادعا كرد: مجلس ششم با مجلس پنجم تفاوت زيادی برای اصلاحات نداشت چون شورای نگهبان هر مصوبه‌ای را كه متضمن تحقق برخی شعارهای اصلاح‌طلبی بود رد كرد.
نبوی مصوباتی همچون اصلاح قانون انتخابات و مطبوعات، هيأت‌ منصفه، جرم سياسي، عدم ورود نيروهای مسلح به دانشگاهها را مثال زد و گفت: شورای نگهبان حتی قوانينی را كه مردم را به اصلاح طلبان اميدوار كند هم رد كرد و مصوبه‌ای مثل طرح سربازی از سوی شورای نگهبان رد شد در حاليكه مفادی از همان مصوبه چند روز بعد ابلاغ شد.
نبوی با بيان اينكه تنها نيروی در اختيار خاتمی افكار عمومی بود در عين‌حال اضافه كرد: مردمی كه به خاتمی رأی داده بودند با انگيزه‌های متفاوتی آمده بودند و اينطور نبود كه اگر به طور مثال خاتمی هم مثل مصدق بيست و شش تير ماه هزار و سيصد و سی و يک استعفا مي‌داد مردم به خيابانها بيايند و قيام سی تير را تكرار كنند.
وی ادامه داد: اينجوری نبود كه اگر خاتمی اشاره كرد مردم به صحنه بيايند و گوش به فرمان منتظر رفتن روی مين باشند.
عضو شورای مركزی سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی اين تصور را كه اگر خاتمی از ابتدا شفاف عمل مي‌كرد ورق برمي‌گشت رد كرد و در عين‌حال خاطرنشان كرد: البته خاتمی كاری مشابه كار مصدق را در بيست و شش تير سی و يک انجام نداد.
نبوی ادامه داد: كار مشابه تنها يك بار از سوی آقای كروبی در جريان بازداشت لقمانيان انجام شد كه فوری هم جواب گرفت.
وی تصريح كرد: منظور من اين نيست كه خاتمی نيز مي‌بايست همچون مصدق استعفا مي‌داد تا قيام سی تير تجديد شود، بلكه منظور اين است كه اصلاح‌طلبان در مواردی از كليه ظرفيت‌های قانونی كه در اختيار داشتند به خوبی استفاده نكردند.
نبوی از بحث‌های يكي، دو روز اخير درباره شركت پتروپارس اظهار بی اطلاعی كرد و گفت: بعيد مي‌دانم تا انتخابات رياست جمهوری دنبال پرونده‌های جنجالی باشند چون مي‌خواهند از خود چهره‌ای آبادگر و شادكننده به مردم نشان داده و آرای ايشان را جلب كنند ولی قطعاً اقداماتی نظير تحصن و استعفا را فراموش نكرده و در فرصت مناسب پاتك لازم را خواهند زد.
وی افزود: پرونده پتروپارس چهار بار تاكنون به سازمان بازرسی رفته و هيأتی از سوی سران سه قوه مسؤول پيگيری موضوع شدند.
نبوی درباره نتيجه كار هيأت گفت: اين هيأت بعد از بررسی وقوع جرم را از سوی اينجانب يا اعضای هيأت مديره پتروپارس منتفی اعلام كرد.
عضو شورای مركزی سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی در عين‌حال، افزود: ممكن است هر دم از اين باغ بری برسد.
نبوی در پاسخ به سؤالی درباره الگوی چينی كه گفته مي‌شود از سوی جناح مقابل اصلاحات قرار است در كشور پياده شود، افزود: در الگوی چيني، آزادی اجتماعي، رشد اقتصادی همراه با رفاه و رابطه با آمريكا بايد در كنار يكديگر فراهم و در عين حال جلوی فعاليت سياسی قوياً گرفته شود، كه اگر اقتدارگرايان توان اجرای آن را داشته باشند و در اجرا نيز توفيق يابند مشكلاتشان تا حدود زيادی حل خواهد شد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates