10.03.2002

نامه ‌٦٩ شخصيت جامعه علمي – فرهنگي كشور درباره وضعيت زندانيان موسوم به ملي – مذهبي

64 نفر از اعضاي جامعه‌ي علمي – فرهنگي كشور با امضاي نامه‌اي خطاب به ملت ايران، اعلام كردند كه بهترين اقدام جهت تقويت همبستگي و وفاق ملي؛ آزادي زندانيان، – كه در اين نامه زندانيان سياسي ناميده‌ شده‌اند – و اعاده‌ي حيثيت از آنان مي‌باشد.
در اين نامه كه نسخه‌اي از آن در اختيار سرويس حقوقي خبرگزاري دانشجويان ايران قرار گرفته، آمده است:
“ پس از ماه‌ها سكوت خبري و بي‌اطلاعي از وضعيت زندانيان ملي – مذهبي، مدتي است كه محاكمه‌ي غيرعلني آنان آغاز شده است و همچنان ادامه دارد. اين سكوت خبري پس از صدور اطلاعيه‌هاي مقامات قضايي تهران و انتشار آن در رسانه‌هاي عمومي انجام گرفت كه در آنها دستگيرشدگان به اقدام براي براندازي نظام جمهوري اسلامي از طريق استحاله‌ي فرهنگي و نفوذ در اركان نظام و حتي اقدام مسلحانه متهم شده بودند. گرچه مبناي آن اطلاعيه‌ها، چنين اتهام سنگيني فقط به بريده‌هايي از مقالات و سخنراني‌هاي دستگير شدگان مستند شده بود و هيچ ادله‌ي ديگري براي آنان بيان نشده بود، با اين حال، با توجه به آنچه در يادداشت «تحريف آشكار» روزنامه‌ي نوروز سوم بهمن آمده بود، به نظر مي‌رسد متاسفانه آن بريده‌هاي مطالب نيز با آنچه در اصل از سوي دستگير شدگان بيان شده بود، كاملا متفاوت است”.
در ادامه عنوان شده است: «نكته‌ي تاسف‌بارتر آنكه طي اين مدت نامه‌هاي بسياري از سوي خانواده‌هاي محترم دستگير شدگان، شخصيت‌هاي حقيقي و حقوقي، سياسي، افراد دانشگاهي و علمي كشور به مقامات كشوري براي رعايت موازين قانوني نوشته شده بود، ولي نتيجه‌اي حاصل نگشته است. با اين حال، وقتي در روز ورود دبيركل سازمان ملل، تجمعي قانوني و آرام در مقابل دفتر سازمان ملل برگزار مي‌شود، تجمع كنندگان كه زنان و فرزندان زندانيان بودند، در همان دقايق اوليه‌ مورد هجوم افراد لباس شخصي قرار گرفتند.»
امضا كنندگان نامه در ادامه ضمن محكوم كردن آنچه از آن به عنوان اعمال خلاف قانون ياد كرده‌اند تصريح نموده‌اند: 1- گرچه جرم سياسي تعريف نشده است و همين امر موجب شده تا دادگاهها غيرعلني و بدون هيات منصفه برگزار شود، ولي اتهام براندازي نظام را اتهامي سياسي مي‌دانيم و معتقديم طبق اصل 68 قانون اساسي، بايد دادگاهي صالحه، علني و در حضور هيات منصفه به ادعانامه‌ي مطروحه رسيدگي كند.
2- نحوه‌ي دستگيري و تداوم آن را تخلف از اصل 32 قانون اساسي مي‌دانيم. از اين رو خواهان برخورد قانوني با متخلف و يا متخلفان مي‌باشيم.
3- دستگير شدگان از چهره‌هاي سرشناس و مورد وثوق هستند كه افرادي همچون مهندس سحابي، دكتر پيمان، دكتر رييس طوسي، مهندس توسلي و ….. سابقه‌ي مبارزاتي و بعضا طولاني و حتي تحمل زندان‌هاي طويل‌المدت در رژيم سابق داشته‌اند.
پس از انقلاب نيز گفته‌ها و نوشته‌هايشان از باب «نصيحه‌الملوك» و نقد عمل حاكمان به قصد اصلاح امور و حفظ سرمايه‌هاي ملي در سايه‌ي وفاق و يكپارچگي ملي بوده است. با اين حال، حتي اگر در نقدشان نيز تندي شده باشد اين حاكمان هستند كه بايد سخن امام علي (ع) را آويزه‌ي گوش خود كنند، كه «احتمل الخرق منهم و العي، و نح عنهم الضيق و الانف» (درشتي كردن و درست سخن نگفتن آنان را بر خود هموار كن و تندخويي بر آنان و خود بزرگ بيني را از خود بران).
4- با توجه به وضعيت كنوني كشور و گسترش بحران‌هاي اجتماعي و نيز ارائه‌ي چهره‌اي نامطلوب از وضعيت داخلي، به نظر مي‌رسد با آغاز بيست و چهارمين سال پيروزي انقلاب اسلامي، براي زدودن بخشي از ناهمواري‌ها از چهره‌ي انقلاب و تقويت همبستگي و وفاق ملي، بهترين اقدام، آزادي زندانيان سياسي و اعاده‌ي حيثيت از آنان مي‌باشد.
گفتني است در انتهاي اين نامه اسامي 69 نفر از اساتيد و شخصيت‌هاي علمي و سياسي كشور به شرح زير به چشم مي‌خورد:
1- جعفر آهنگران
2- دكتر عبدالجواد احمدي
3- علي‌رضا اسدي
4- حميد اسماعيلي
5- دكتر شهلا اعزازي
6- دكتر حسن‌علي افخمي
7- دكتر حسن افشار
8- دكتر محمدعلي اكبري
9- مصطفي ايماني
10- هاله باستاني
11- دكتر علي‌اصغر بانويي
12- حسين پايا
13- دكتر پرويز پيران
14- دكتر محمود توكلي
15- رضا تهراني
16- جاوداني
17- دكتر افشين جعفرزاده
18- سيدحسين جعفري
19- دكتر محمدرضا جلالي
20- دكتر حميدرضا جلايي‌پور
21- دكتر محمد جمعه‌پور
22- دكتر علي حاج‌قاسم‌علي
23- علي حاج‌كتابي
24- مهرداد حجتي
25- علي حكمت
26- محمدرضا خليلي‌خو
27- علي ديني
28- سعيد رضوي‌فقيه
29- دكتر سيدمهدي رفيعي
30- سپيده زرين‌پناه
31- محمدرضا زاهدي
32- دكتر صادق زيبا‌كلام
33- عيسي سحرخيز
34- سيدشمس‌الدين سياسي
35- دكتر وحيد سينايي
36- دكتر قاسم شعله‌سعدي
37- ماشاءالله شمس‌الواعظين
38- دكتر داور شيخاوندي
39- دكتر محمدشيخي
40- سعيد شيركوند
41- شادي صدر
42- عبدالرحيم صفايي‌فر
43- دكتر محمدرضا ضيايي‌بيگدلي
44- فرشته طيري‌قاضي
45- دكتر محمد عبداللهي
46- مهندس عباس عبدي
47- سعيد عبدي‌آذر
48- محمدحسين عزت‌زاده
49- دكتر ابومحمد عسگرخاني
50- دكتر محمدجواد غلامرضاكاشي
51- عليرضا علوي‌تبار
52- حجت‌ فلاح‌توتكار
53- دكتر حسين قاضيان ‌
54- دكتر محسن كديور ‌
55- دكتر علي‌اصغر كيا ‌
56- حسين مجتهدي ‌
57- حسن محدثي ‌
58- عبدالرحيم مرودشتي ‌
59- محمدجواد مظفر ‌
60- دكتر سيدعلي‌محمد موسوي ‌
61- دكتر يوسف مولايي‌
62- دكتر فرشاد مؤمني ‌
63- دكتر احمد نقيب‌زاده ‌
64- كامبيز نوروزي ‌
65- حسين نوري‌نيا ‌
66- احسان هوشمند ‌
67- خسرو يحيايي ‌
68- فرزين يزداني ‌
69- دكتر محمدقلي يوسفي ،
لازم به ذكر است ‌تعدادي از اين اشخاص در پي تماس خبرنگار ايسنا نامه مذكور را تاييد كرده‌اند. ‌

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates