24.08.2003

علی فلاحیان وعلی اکبرپرورش فشار بین المللی برای استرداد و محاکمه دو متهم اصلی انفجار

مشروح گزارش دستگیری دیپلمات ایرانی باتهام انفجار آرژانتین

بدنبال مطبوعات لندن که خبر از دستگیری یک دیپلمات ایرانی به اتهام شرکت در انفجار مرکز همیاری یهودیان آرژانتین داده بودند، روزنامه بوینس آیرس هرالد گزارش مشروحی را دراین باره منتشر کرد.

این روزنامه نوشت که هادی سلیمان پور مظنون شماره یک بمب گذاری در مجتمع یهودیان آرژانتین در سال 94 توسط اسکاتلندیارد دستگیر شده است. این نشریه نوشت که سلیمان پور که در زمان انفجار 37 ساله بوده، پس از گذشت 9 سال، درحالیکه در سن 46 سالگی در دانشگاه دورهام انگلستان مشغول تحصیل بود دستگیر شد.

به نوشته این روزنامه قاضی فدرال آرژانتین خوان خوزه گالینو از پلیس بین الملل خواسته بود که سلیمان پور را دستگیر و به دولت آرژانتین مسترد نماید. دستور بازداشت سلیمان پور به همراه سه دیپلمات ایرانی در مارس امسال صادر شده بود. در 13 اوت جاری دستور پیگرد 8 تن از شهروندان ایرانی که متهم به دست داشتن در انفجار بوئنس آیرس اند صادر شده است.

این روزنامه مینویسد که پرونده 400 صفحه ای قاضی گالینو هیچ جای سئوالی برای دست داشتن مسئولان ایرانی در این انفجار باقی نگذاشته است. این پرونده به گزارشاتی از اف . بی . آی امریکا نیز مستدل شده است که در آن مقامات ایرانی با تعدادی از سران حزب الله لبنان نیز که دراین ارتباط تحت پیگرد می باشند در تماس بوده اند.

در همین حال سایت اینترنتی یهودیان آرژانتین که نقش اصلی را درارائه دادخواست به دادگاههای آرژانتین را دارد، در گزارش مفصلی در همین مورد نوشت که بجز سلیمان پور افراد دیگری نیز در این پرونده هستند که از جمله آنها محسن ربانی وابسته فرهنگی ایران در آرژانتین وبراتعلی بالش آبادی دیپلمات دیگر ایرانی می باشند. این سایت می نویسد که دیپلمات ها و وابسته فرهنگی سفارت، همگی با وزیراطلاعات وقت ایران علی قلاحیان در تماس مستقیم بوده اند. سایت مذکور سپس می نویسد که یک ایرانی بنام “علی اکبر پرورش” نقش همآهنگ کننده تروریست ها و برای انفجار را برعهده داشته است. دراین گزارش مسئولیت و سابقه علی اکبر پرورش مطرح نمی شود و ظاهرا برای نویسنده گزارش سمت و مسئولیت وی مشخص نیست. علی اکبر پرورش قائم مقام دبیرکل موتلفه اسلامی و از رهبران انجمن حجتیه در زمان شاه است و نقش مهمی در سازماندهی گروه های فشار و عملیات تروریستی دارد.

دیگر روزنامه های آرژانتین نیز از افراد دیگر ایرانی که قاضی گالینو از آنها در پرونده انفجار آرژانتین نام برده، نام برده اند. روزنامه کلارین می نویسد که در پرونده خوان خوزه ازشهادت های دو نفر ایرانی بنامهای منوچهر موتمر و عبدالقاسم مصباحی استفاده شده است که از موتمر بعنوان پناهنده به امریکا و از مصباحی بعنوان یکی از دست اندرکاران این حمله تروریستی که بعدا فراری شده نام می برد. به نوشته این نشریه، مصباحی در اعترافات خود گفته است که تصمیم انجام این عملیات در حضور علی خامنه ای و اکبر رفسنجانی درتهران گرفته شد.

یک سایت انترنتی متعلق هیئت یهودیان آرژانتین (DAIA ) به دیپلماتهای دیگر ایرانی که در ایام انفجار چندین بار به بوینس آیرس سفر کرده بودند اشاره می کند و از جمله، ازاحمد رضا اصغری ، حسین علی تبریزی ، مسعود امیری ، سید یوسف اعرابی ، احمد علم الحدا ، محمد منزوی زاده، سعید باغبان نام می برد که با یک دیپلمات جمهوری اسلامی در شیلی بنام حمید رضا حسینی درتماس بوده است. این سایت، در همین ارتباط از برخی اعراب ساکن نوار مرزی آرژانتین، از جمله عماد مغینه نیز نام می برد.

گزارش بی بی سی

از طرفی بنگاه سخن پراکنی انگلستان “بی بی سی” در بخش انگلیسی خود از صدور حکم دستگیری علی فلاحیان بعنوان چهره بارز این انفجار تروریستی خبرداد.

این خبر بی بی سی تکمیل کننده خبر دیگر روزنامه آرژانتینی است که احتمال داده است دولت ایالات متحده و مجامع بین المللی بزودی ایران را برای استرداد علی فلاحیان و علی اکبر پرورش تحت فشار خواهند گذاشت تا به سبک استرداد تروریست لیبیایی متهم به انفجارلاکربی از دولت لیبی، بتواند این دو نفر را نیز مسترد و محاکمه کرد.

بی بی سی همچنین مینویسد که سرویس های اطلاعاتی آرژانتین به رسانه های آن کشور گزارش داده اند که در روزهای منتهی به بمب گذاری، دیپلمات های جمهوری اسلامی در بوینس آیرس به سفرهای غیرمعمول به خارج مبادرت ورزیده بودند.
بی بی سی مینویسد که سفارت ایران با مقامات دولت آن کشور در تهران و همچنین با افرادی در شهر سیوداد دل استه، واقع در مرز مشترک پاراگوئه با آرژانتین و برزیل، که دارای یک جمعیت بزرگ عرب تبار است، تماس های متعدد تلفنی برقرار کرده بود. بی بی سی اضافه می کند که مواد منفجره ای که در بمب گذاری به کار رفت از همین منطقه وارد آرژانتین شد. به نوشته بی بی سی هادی سلیمان پور دیپلمات دستگیر شده ایرانی که روز جمعه در دادگاهی در لندن حضور یافت دارای 4 وکیل ایرانی است اما آنها موفق نشدند وی را با قرار وثیقه آزاد کنند، لذا او تا یک هفته دیگر در بازداشت بسر خواهد برد تا قضات آرژانتینی اسناد دست داشتن سلیمان پور را به دادگاه لندن ارائه دهند.
یک وکیل آرژانتینی به فرانس پرس گفت که دستگیری سلیمان پور بسیار حائز اهمیت است واو سر نخ بسیار مهمی برای افشای حقایق در باره دخالت ایران در بزرگترین انفجار آرژانتین است. این انفجار 85 کشته و 200 زخمی برجای گذاشت.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates