20.08.2003

خامنه ای : درخواست آمریکا و اروپا بی جا است

بی بی سی :
آیت‌ الله خامنه ‌ای، رهبر جمهوری اسلامی تاکید کرده است که ایران به هیچ عنوان حاضر نیست از دست یابی به تکنولوژی اتمی چشم پوشی کند.

آقای خامنه ای که روز دوشنبه 19 اوت با مسئولان وزارت خارجه و سفرای جمهوری اسلامی در خارج دیدار می کرد، گفت که آمریکا و برخی کشورهای اروپایی از ایران خواسته اند از فناوری هسته‌ ای چشم پوشی کند اما او تصریح کرد: “این مواضع و درخواست‌ ها، بی ‌جا، ظالمانه و ناحق است و جمهوری اسلامی ایران این درخواست ‌ها را نخواهد پذیرفت.”
البته هیچیک از کشورهای اروپایی تا کنون به طور رسمی از ایران نخواسته اند که از تکنولوژی اتمی چشم پوشی کند و آنچه مطرح شده، درخواست از ایران برای امضای پروتکل الحاقی به پیمان منع تولید سلاح های اتمی است که به بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی امکان بازرسی های جامع تر از تاسیاست اتمی این کشور را می دهد.

این کشورها از ایران خواسته اند تا پیش از اجلاس آتی آژانس بین المللی انرژی اتمی که اواسط سپتامبر برگزار خواهد شد، پروتکل الحاقی را امضا کند.

دولت آمریکا نیز که روابط و مذاکرات مستقیمی با ایران ندارد، اگرچه شدیدا از دستیابی ایران به تکنولوژی هسته ای ابراز نگرانی کرده و به عقیده برخی ناظران اجازه دستیابی ایران به تکنولوژی هسته ای را نخواهد داد اما حداقل تا کنون موضع رسمی اش همانند کشورهای اروپایی، تحت فشار قرار دادن ایران برای امضای پروتکل الحاقی بوده است.

البته برخی مقام های آمریکا، به ویژه در وزارت دفاع این کشور گفته اند از آنجا که ایران منابع بزرگ نفتی و گاز دارد، نیازی به داشتن نیروگاه اتمی برای تولید برق ندارد.

آقای خامنه ای در سخنان خود هیچ اشاره مستقیمی به اینکه آیا جمهوری اسلامی سرانجام پروتکل الحاقی را امضا خواهد کرد یا خیر نکرد. اما در اشاره ای غیر مستقیم گفت: “بخشی از قواعد و ارزش‌ های بین ‌المللی کنونی در دنیا تحمیل شده و نتیجه سلطه برخی قدرت‌ ها است و قبول این قواعد به بهای دست کشیدن از هویت ملی و اصول و ارزش‌ های نظام اسلامی افتخار نیست و ما نمی ‌توانیم برای رضایت بخشی از دنیا که تجسم آن در غرب و در راس آن دولت متکبر آمریکا است، از اصول خود عقب نشینی کنیم.”

ناظران می گویند ممکن است این سخنان آقای خامنه ای به مفهوم عدم امضای پروتکل الحاقی توسط ایران باشد اما با توجه به فشار شدیدی که برای امضای این پروتکل هم بر روی ایران و هم بر روی روسیه (همکار ایران در تاسیس نخستین نیروگاه اتمی در بوشهر) هست، ممکن است مقام های جمهوری اسلامی راهی جز امضای پروتکل الحاقی یا چشم پوشی از تکنولوژی هسته ای نداشته باشند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates