09.03.2002

اخبار کوتاه

بازداشت ١٢ نفر “ايرانى” در پايگاه نظامى آمريکا در فرودگاه قندهار:
بنا به گزارش نيويورک تايمز به نقل از مقامات نظامى آمريکا، ١٢ نفر که ايرانى دانسته مى شوند، در فرودگاه قندهار تحت بازجويى قرار گرفتند. يکى از بازداشت شدگان از نظاميان بلندپايه ايران و از نزديکان رهبر جمهورى اسلامى معرفى شد. بازداشت شدگان متهم هستند که قصد داشتند دامنه نفوذ جمهورى اسلامى را به غرب افغانستان گسترش دهند.


بررسى نشست مقدماتى کنگره گروه هاى جبهه دوم خرداد:
نشست مقدماتى کنگره سراسرى، که نمايندگان ١٨ گروه تشکيل دهنده ائتلاف دوم خرداد، در آن شرکت داشتند، نمايشگر تاروپود شفاف جنبش اصلاح گرايى بود که هنوز به سرانگشتان ظريف وماهر نياز دارد که بتواند اين تاروپود را به هم ببافد. براى نخستين بار گروهى از دوم خردادى ها به انتقاد از اين جناح برآمدند و توصيه کردند که به جاى وحشت از جناح مقابل به سازندگى در درون خود بپردازد. على اکبر محتشمى، وزير سابق کشور و رييس کنونى فراکسيون دوم خرداد در مجلس از اين دسته بود. وى گفت مبتلا شدن به روزمرگى و توجه نکردن به معيشيت مردم نقطه ضعف اصلاحات است. بهزاد نبوى، نايب رييس مجلس شوراى اسلامى، هدف از کنگره را نوسازى و ايجاد پيوستگى در اين جبهه دانست. عباس عبدى پيشنهاد هاى صريحى براى بهسازى اين جبهه ارائه داد. وى گفت تغيير با فروپاشى در نظام اجتماعى فراخواهد رسيد که از مصاديق آن اينهاست: ياس عمومى، نوميدى به آينده، خروج نيروهاى متخصص و غير متخصص از ايران، ناکارآمدى مفرط نظام مديريتى و قضايى، تضعيف شديد بنيادهاى اخلاقى و مذهبى و شکاف روزافزون ميان دولت و ملت.


تظاهرات جمعيت دفاع از زندانيان سياسى ايران – شاخه آلمان:
جمعيت دفاع از زندانيان سياسى – شاخه آلمان، که به هيچ گروهى وابستگى ندارد، پانزدهمين تظاهرات ساليانه خود را در برابر کليساى “دم” در شهر کلن بر پا کرد. سخنگوى اين جمعيت در مصاحبه با راديوآزادى مى گويد اين جمعيت مى کوشد فشارهاى بين المللى براى رعايت حقوق زندانيان سياسى در ايران را افزايش دهد.


بهره اصلاح طلبان از تهديدهاى آمريکا:
دکتر رسول نفيسى، استاد دانشگاه استراير واشنگتن، در مصاحبه با راديوآزادى مى گويد جمهورى اسلامى در قبال تهديدهاى آمريکا با احتياط بيشترى نسبت به سابق واکنش نشان مى دهد و بعيد به نظر مى رسد تلاش بعضى از عناصر محافظه کار براى اعلام وضع فوق العاده و تعطيل کردن نهادهاى دمکراتيک، با موفقيت همراه شود. وى مى گويد گروه اصلاح طلب در صدد است با استفاده از اين موقعيت اصل اصلاحات را پيشتر ببرد و جريانات اخير اين جناح را در برابر محافظه کاران
تقويت کرده است.


محاکمه سيامک پورزند در يک دادگاه ويژه در فرودگاه تهران: “من را مرده تلقى کنيد:
سيامک پورزند، ٧٧ ساله، روزنامه نگار کهنه کار و رييس مجتمع فرهنگى تهران، ٤٨ ساعت قبل از نخستين جلسه محاکمه به اتهام اقدام عليه امنيت ملى، در يک دادگاه ويژه در فرودگاه تهران، به دختر خود، آزاده پورزند، در آمريکا تلفن زد و گفت: “من را مرده تلقى کنيد.” خانم ليلى پورزند، دختر ديگر سيامک پورزند، در مصاحبه با راديوآزادى مى گويد پدر او در اين مکالمه تلفنى غيرعادى از اعضاى خانواده خود خواست که ديگر در باره او حرف نزنند و سعى کنند او را مثل يک مرده فراموش کنند. پورزند خبر دادگاه خود را قبل از انتشار در روزنامه “ايران” به خانواده خود داد. ليلى پورزند مى گويد هرچند دادگاه “علنى” اعلام شده بود، اما خانواده پورزند از برگزارى آن اطلاع قبلى نداشتند و خبر آن دو روز بعد در روزنامه منتشر شد. وى مى افزايد جاى سئوال است که نام وکيلى که در دادگاه حضور داشته چه بود زيرا او براى خانواده پورزند شناخته شده نيست. ليلا پورزند مى گويد هيچکدام از جناح هاى سياسى و روزنامه ها در تهران از حقوق پدر او به عنوان يک زندانى دفاع نکردند و گروه هاى سياسى از صحبت در باره مسئله او منع شده اند و شکستن اين سکوت شايد به روشن شدن واقعيت کمک کند. ليلا مى گويد احتمالا با استناد به اقرارهايى که در شرايط ويژه روحى از سيامک پورزند گرفته شده است، افراد ديگر مجبور به سکوت شده اند.


بررسى عملکرد راديوتلويزيون دولت در ارتباط با سياست خارجى و مسئله افغانستان:
نا همخوانى برنامه هاى راديوتلويزيون دولتى با سياست هاى دولت و وزارت امورخارجه، مورد اعتراض وزير امورخارجه حکومت ايران قرار گرفت. محمدصادق جوادى حصار، تحليلگر امور سياسى در مشهد، در مصاحبه با راديوآزادى مى گويد موضع دولت و وزارت امورخارجه با آنچه صدا و سيما پخش مى کند گاه تطبيق نمى کند. وى اين عدم انطباق را ناشى از گرايش هاى فکرى جريان مسلط بر صدا و سيما مى داند که آن را “اصولگرا” توصيف مى کند. وى راديو تلويزيون دولتى را متهم مى کند که در اجراى برنامه هاى سياست خارجى دولت محمد خاتمى اخلال مى کند و با رفتار خود کار رييس جمهورى را در سياست خارجى سخت تر و زياد تر مى کند و او را با تنش بيشترى روبرو مى کند و مجبور مى کند که براى رفع سوء تفاهم ها و ابهامات تلاش کند.


لغو جشن خنده در مشهد در اثر فتواى نماينده ولى فقيه:
فتواى “آيت الله محمدباقر شيرازى،” امام جمعه و نماينده رهبر جمهورى اسلامى در مشهد، باعث شد که برنامه اجراى جشن “بياييد دو باره شاد باشيم” که به نام “جشن خنده” معروف شده است، در اين شهر لغو شود. آيت الله مذکور در فتواى خود برهم زدن جشن خنده را براى پيروان خود واجب توصيف کرد. محمدصادق جوادى حصار، روزنامه نگار در مشهد، در مصاحبه با راديوآزادى مى گويد پس از صدور فتواى چند روحانى وابسته به نمايندگى ولى فقيه، فرمانده نيروى انتظامى، معاون فرهنگى شهردارى مشهد را تهديد کرد که در صورت عدم تعطيل جشن خنده، از طريق نيروى انتظامى و قوه قضاييه عليه آن و برگزارکنندگان آن اقدام مى شود. جوادى حصار مى گويد برنامه جشن “بياييد دوباره شاد باشيم” قبلا مورد تاييد مقامات رسمى قرار گرفته بود و معاون فرهنگى شهردارى از برگزارى آن قصد توهين به فرهنگ و اعتقادات اسلامى مردم را نداشت. وى مى گويد يک رويکرد در مشهد وجود دارد که احساس مى کند جمع شدن مردم براى شادى خلاف ارزش هاى اسلامى است.


اعتصاب غذاى يک دانشجوى زندانى ١٩ ساله:
حسن زارع زاده، دبير کميته دانشجويى دفاع از زندانيان سياسى در مصاحبه با راديوآزادى مى گويد دانشجوى ١٩ ساله، مهدى سنجرى، پس از بازداشت در زندان ۵٩ سپاه، به بند يک ويژه جوانان زندان اوين منتقل شده است که زير بند سه دانشجويان است. وى مى افزايد در اين بند افرادى نگهدارى مى شوند که به جرايمى نظير شرارت و اعتياد محکوم شده اند و وقتى افراد سياسى به آن بند فرستاده مى شوند، در آنجا مورد آزار و اذيت قرار مى گيرند. وى مى افزايد دانشجوى مذکور در اثر فشار هاى وارده يک هفته است که دست به اعتصاب غذا زده است و خواستار انتقال به بند سه دانشجويان شده است. وى مى گويد دليل ديگر اعتصاب غذاى او “روند ناعادلانه دادرسى” است. سنجرى در مراسم سالگرد قتل هاى زنجيره اى دستگير شده است. وى در اين مصاحبه اسامى چند دانشجوى ديگر وابسته به “جبهه دمکراتيک” را که بازداشت شده اند و ازمحل بازداشت آنها خبرى در دست نيست. وى مى گويد حشمت الله طبرزدى دو هفته پيش از زندان با منزل خود تماس تلفنى کوتاهى داشت.


امتناع صدراعظم آلمان از ديدار با رييس مجلس شوراى اسلامى:
سفر مهدى کروبى، رييس مجلس شوراى اسلامى به آلمان به اين دليل لغو شد که گرهارد شرودر، صدراعظم اين کشور ملاقات با او را از برنامه هاى خود حذف کرد. مهدى کروبى گفته بود که تلاش مى کند راه حلى براى آزاد سازى سعيد صدر و خليل رستم خانى، دو مترجم سفارت آلمان در تهران که به اتهام شرکت در کنفرانس برلين در بازداشت به سر مى برد، به مورد اجرا بگذارد. اين زندانيان قبل از سفر کروبى به اروپا به ناحيه اى در مرز افغانستان انتقال يافتند.


مراسم روز جهانى زن در کردستان
فريده امين الاسلامى، از فعالان موسسه خيريه حمايت از زنان کردستان در سنندج در گزارشى براى راديوآزادى مى گويد در سنندج مراسم هفته منابع طبيعى و محيط زيست با روز جهانى زن مصادف شده بود. وى مى گويد اين مراسم به صورت محرمانه و مخفيانه در فضاى بسته خانه ها برگزار شد در حاليکه امسال در فضاى باز با حضور بيش از دوهزارنفر از زنان ساکن سنندج برگزار شد.


مراسم روز جهانى زن در فرهنگسراى بانو (تهران)
انجمن روزنامه نگاران و نويسندگان زن، در فرهنگسراى بانو، از موسسات وابسته به شهردارى تهران، مراسمى به مناسبت روز جهانى زن برگزار کرد. محبوبه قلى زاده از مسئولان اين انجمن در مصاحبه با راديوآزادى چگونگى برگزارى اين مراسم را تشريح مى کند. علاوه بر چند استاد دانشگاه و کارگردان سينما، چند تن از نمايندگان زن در مجلس شوراى اسلامى و همچنين بعضى از مسئولان وزارت کشور در اين مراسم شرکت کردند.


مراسم روز جهانى زن در منزل خواهر فروغ فرخزاد
منزل پوران فرخزاد، خواهر شاعره فقيد، فروغ، محل برگزارى يکى از مراسم تهران به مناسبت روز جهانى زن بود. اين مراسم جنبه خودمانى تر و دوستانه ترى داشت. خانم فرخزاد در مصاحبه با راديوآزادى از گستردگى مراسم روز زن در تهران و شهرهاى مختلف ايران سخن مى گويد و مى افزايد بايد از شادى گريه کنم چون زن هاى ايران به قدرى بيدار و فعال شده اند و به سرنوشت خودشان انگيزه پيدا کرده اند که حيرت آور است. خانم فرخزاد فهرستى از اسامى زنان فعال در رشته هاى ادبى و هنرى و سياسى را که ميهمان مراسم منزل او هستند ذکر مى کند و خانم مهناز آذرنيا، شاعر و نقاش، مجرى مراسم روز زن در منزل پوران فرخزاد، جزئيات برنامه ها را تشريح مى کند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates