09.02.2002

بن لادن به گفته آشپزش به ايران فرار كرده است

ترجمه از نشريه Christian Science Monitor

يكي از سر آشپزان القاعده كه به دست قبائل افغان دستگير و شكنجه شده است روز سه شنبه درخواست نمود كه به مقامات آمريكايي تحويل داده شود.

او كه خود را آشپز بن لادن مي نامد و به دست قبائل افغان اسير شده است مي گويد كه اربابش – بعد از ترك افغانستان به قصد پاكستان – از بين راه به ايران سفر نموده است.

او كه حاج محمد اكرم نام دارد و از دست شكنجه كساني كه او را به اسارت گرفته اند بسيار رنجور شده است در سه مصاحبه جداگانه اي در غزنيه، جزنيات تازه اي از نبرد تورابورا و حركتهاي بن لادن در اواخر نوامبر و دسامبر و غذاهاي مورد علاقه او را افشا نمود.

البته گفته هاي اين آشپز سعودي را نمي توان بطور مستقل قبول كرد و نمي توان انگيزه هاي او از اين سخنان را دانست. ممكن است كه او زندانهاي امريكايي را به وضعيت كنوني خود ترجيح دهد. اما تصويري كه او از آخرين روزهاي اقامت بن لادن در تورابورا ارائه مي كند و احتمال فرار او به ايران با مصاحبه هاي اعضاي ديگر القاعده همخواني دارد. اين سخنان همچنين با اعتقاد جديد آمريكا مبني بر اينكه ايران به اعضاي القاعده پناه داده است نيز مطابقت دارد.

روز يكشنبه گذشته دونالد راسفلد وزير امور خارجه آمريكا در مصاحبه اي با “ABC” گفت: “جاي شكي نيست كه از مرز ايران و افغانستان براي حركت القاعده و طالبان به ايران استفاده شده است. گزارشاتي زيادي در دست است كه نشان مي دهند ايران بدون سخت گيري اجازه ورود اعضاي القاعده به ايران را فراهم آورده است. ”

آقاي اكرم با سر و صورت خونين كه با پارچه اي بسته شده بود در اطاق تاريكي در پشت منزل علي اكبر قسمي رهبر قبيله هزارا مصاحبه نمود و درخواست نمود كه به گروه تجسس آمريكا تحويل داده شود و حتي اگر لازم باشد حاضر است كه او را به “كوبا” بفرستند. او همچنين گفت كه مي خواهد پرده از اسرار بسيار مهمي بردارد.

هفته گذشته او با سفارت آمريكا در كابل تلفني تماس گرفته بوده است اما ظاهرا كاركنان سفارت به او گفته بودند كه الان فرصت ندارند و يكي دو هفته ديگر مي توانند به او كمك كنند.

تا اينكه او چند روز پيش با استفاده از يك تلفن ماهواره اي با يكي از پايگاههاي سري آمريكا در افغانستان تماس گرفت. قسمي مي گويد مقامات آمريكايي علاقه زيادي دارند كه اين اشپز سعودي به همراه يك سرمايه گذار ديگر سعودي و يك كرد عضو القاعده به آنها تحويل داده شوند. قسمي مي گويد مقامات آمريكايي به او گفته اند “آنها را نگهداري كنيد، ما بيشتر از هر كس ديگري به شما هزينه اينكار را خواهيم داد.” (آخرين باري كه قسمي به آمريكايي ها كمك نمود تا دو نفر از اعضاي ارشد القاعده را دستگير كنند، دو كاميون پاداش دريافت نمود).

بنا به گفته قسمي دو فرد دستگير شده ديگر از دادن هرگونه اطلاعات در مورد القاعده خودداري و مكرر تهديد به خودكش نموده اند و در دو مورد هم به محافظان حمله كرده اند.

اما آشپز سعودي معتقد است كه همدستانش به او خيانت كرده اند به همين دليل مي خواهد اطلاعات مهمي را در مورد رهبران القاعده فاش نمايد.

او در طي 13 سال زندگي در افغانستان، در مدرسه اي قرآن تدريس مي كرده است و بعد از آن يكي از آشپزان مورد علاقه بن لادن شده است.

اين تبعه سعودي مي گويد: “پرندگان غذاي مورد علاقه بن لادن هستند. او بلدرچين زياد دوست دارد و اگر بلدرچين موجود نباشد به جوجه اكتفا مي كند. اغلب بلدرچينها را شكار مي كرديم. بقيه نياز مان هم از طريق ايران آورده مي شد.”

او كه مي خواهد چهره اي عبوس از بن لادن ترسيم نمايد مي گويد:” وقتي اسامه بگويد نه همه افراد اطراف او مي گويند نه. او به دوستان اطرافش بسيار وفادار است. او دوستان پاكستاني خيلي خوبي دارد از آن جمله آن افرادي كه در حوزه اتمي كار مي كردند.”

اكرم مي گويد در اواسط نوامبر، زمانيكه حملات هوايي آمريكا بر روي خطوط مقدم طالبان شدت گرفته بود، بن لادن هنوز در جلال آباد بود. سه روز قبل از عزيمت به سوي تورابورا، بن لادن با روساي قبائل پشتو كه اكثرا پاكستاني بودند ديدار كرد. اين ديدار به دعوت بن لادن صورت گرفته بود. زماني كه روساي قبائل رسيدند من در دروازه قلعه بودم و شيخ (بن لادن) به آنان پول داد.”

“شب سوم ما جلال آباد را ترك كرديم و به تورابورا رفتيم. من سوار سومين و آخرين ماشين شده بودم و طوفان شني هم در پيش رويمان بود. تمام رهبران مهم القاعده در اين كاروان بودند. بن لادن و پزشك مصري او “ايمان الزواهيري” هم در همين كاروان بودند. ”

“قرار بود كه تا لحظه مرگ ار تورابورا دفاع كنيم. هزاران نفر نيرو در آنجا داشتيم. خود شيخ ما را در غارها تقسيم نمود و به هر كس وظيفه اش را اعلام كرد. بعد از آن به غار خودش رفت كه بزرگترين غار بود و در همان چند روز اول از آنجا با تلفن ماهواره اي با دوستان خود صحبت كرد. ”

اكرم مي افزايد در اواخر نوامبر و اوائل دسامبر، زمانيكه او در غار خود مشغول آشپزي بوده است بمبي به بيرون غار اصابت مي كند و در اثر آن چند نفر از افراد كشته مي شوند. بعد از آن او تصميم مي گيرد كه با دو نفر ديگر فرار كنند.”

او مي گويد:” بن لادن سه راه فرار داشت. يكي عراق، يكي ايران و ديگر از طرف مافيا…. ما مقدار زيادي ريال ايراني داشتيم و فرماندهان آنها را بين سربازان تقسيم كردند.” او همچنين مي گويد كه خودش هم براي رفع نيازهاي روزانه اش مبلغ 700000 ريال (1400 دلار) دريافت كرده است.

اين آشپز سعودي بر اين باور است كه بن لادن قصد داشته است كه به ايران برود و پس از آن احتمالا به آذربايجان يا چچن برود.

در تماسي كه چند روز پيش با يكي از مقامات وزارت امور خارجه آمريكا داشتيم از او نظرش را در اين مورد پرسيديم كه در جواب گفت: “من شاهدي نمي بينم كه بن لادن در ايران باشد. من اين حرف را تاييد نمي كنم.”

اكرم مي گويد بن لادن و چند نفر ديگر از رهبران القاعده همزمان با او تورابورا را ترك كردند و به سوي ايران حركت كردند. “نگهبانان تمام افرادي را كه قصد فرار داشتند را مي كشتند اما ما شب هنگام آنجا را ترك كرديم و به پاكشا در نزديكي قره دز آمديم و از آنجا به زرمط رفتيم. دوستانم معتقد بودند كه بهر است به ايران برويم اما من موافق نبودم. من با دوستانم جر و بحث كرديم چون آنها مي خواستند به ايران بروند و من قصد داشتم همانجا مخفي شوم. يك روز سر نماز بودم كه آنها با كاميوني آنجا را ترك كردند و مرا تنها گذاشتند.”

هفته گذشته اكرم هنگامي كه در اطراف بزرگراهي در جاده اصلي به سوي قندهار در حركت بود دستگير شد. او يك قبضه كلاشينكف همراه داشت اما با افراد قبيله هزارا كه او را دستگير كردند درگير نشد.

او به خبرنگاران نزديك شد، دستانش را دراز كرد و گفت: “من شايد جرم كرده ام اما من هم آدم هستم و حق دارم. من مي گويم پاهاي من را قطع كنيد، من را بكشيد اما مرا نبنديد و شب و روز شكنجه كنيد. من حاضرم مرا به كوبا يا هرجاي ديگر بفرستيد.”

اكرم بر خلاف ديگر اعضاي القاعده كه شديدا به قانون اين شبكه يعني سكوت وفادار هستند از بن لادن و دليل بوجود آمدن “جهاد” او انتقاد مي كند. او از كرده خود پشتيبان است و مصرا ابراز مي كند كه از ابتدا فريب خورده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates