13.08.2003

آیت الله سیستانی و آیت الله حکیم حساب خود را از روحانیون حکومتی ایران جدا می کنند

پیک نت:
نقض احکام اسلامی در ایران از سوی حوزه علمیه نجف

حوزه علمیه نجف بتدریج به کانون مهم ایراد مذهبی و انتقاد سیاسی از رهبران مذهبی جمهوری اسلامی می شود. بدنبال اظهارات آیت الله سید باقر حکیم رئیس مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق که پس از سالها از ایران به نجف بازگشته و برادرش در شواری 25 نفره حاکمیت موقت عراق قراردارد، اکنون آیت الله سیستانی با جزئیات بیشتری درباره امور مذهبی و سیاسی ایران اظهار نظر می کند.

آیت الله حکیم

سیدباقر حکیم هفته گذشته در دیدار با معاون وزارت خارجه جمهوری اسلامی که به دیدار او رفته بود توصیه کرد و توسط او برای مقامات جمهوری اسلامی پیغام فرستاد که دست از ماجراجوئی در عراق بکشند. او مستقیما به حمایت جمهوری اسلامی از طلبه جوانی بنام مقتدا صدر کرد که پیشکار آیت الله حائری درنجف شده و بدنبال اعلام خلع سلاح سپاه بدر مجلس اعلام انقلاب اسلامی عراق، سپاه مهدی را با استفاده از نیروهای سپاه بدر اعلام کرده است. حکیم به مقامات ایران توصیه کرد که اوضاع عراق را درک کنند و از اقدامات تحریک آمیز پرهیز کنند.

آیت الله سیستانی

بدنبال آیت الله حکیم، آیت‌الله سیستانی که او را مرجع اعلم شیعه می شناسند ضمن دیدار با کاردار سفارت جمهوری اسلامی در عراق از وی پرسید:

چرا آقایان با مدیران خود چنین رفتار می‌کند؟ من فیلم محاکمات آقای کرباسچی را به طور کامل مشاهده کردم. این اقدام به ضرر جمهوری اسلامی بود. این درحالی است که ریاست دادگاه کرباسچی را محسنی اژه ای رئیس کنونی دادگاه ویژه روحانیت برعهده داشت و هنگام اعلام حکم محکومیت کرباسچی نیز قسم جلاله خورد و گفت که این حکم را به مصلحت اسلام و در خلوت خویش با خدای خود صادر کردم. کرباسپی مدتی بعد از زندان آزاد شد و معلوم شد که نه قسم جلاله اعتبار داشته و نه خلوت اژه ای با خدای خود اهمیت. کرباسچی تنبیه سیاسی شد. اکنون آیت الله سیستانی با ایراد به این حکم قضائی، در حقیقت اعتبار مذهبی دادگاه ویژه روحانیت را رد می کند.

آیت الله سیستانی مدتی پیش نیز در گفتگو با خبرنگاران خبرگزاری ایسنا که به دیدار او رفته بودند بر ضرورت اصلاحات و توجه به آنچه اکثریت مردم می خواهند تاکید کرده بود و به همین دلیل نیز مصاحبه مفصل او با خبرگزاری ایسنا در ایران انتشار نیافت.

به این ترتیب، بسیار محتمل است که نجف بسرعت به کانونی برای مخالفت با آن اقدامات و تصمیماتی در جمهوری اسلامی برخیزد که بنام احکام اسلام اجرا می شود. همچنین اعمال و اقداماتی نظیر حبس خانکی مراجع و یا خلع لباس روحانیون دیگر نمی تواند بدون واکنش حوزه اصلی شیعه، یعنی نجف انجام شود. حتی روحانیونی که در ایران خلع لباس می شوند، بلافاصله با استقرار در نجف می توانند لباس خود را بپوشند. امری که در باره حجت الاسلام یوسفی اشکوری اتفاق افتاده است. بنابراین، تثبیت اوضاع درعراق و سامان یابی امور مذهبی و حکومتی به معضلی برای جمهوری اسلامی تبدیل خواهد شد. این احتمال که ماجراجوئی ها و حادثه آفرینی هائی مثل تشکیل سپاه مهدی و یا اعزام نیروهای نظامی القاعده با نام “انصاراسلام” به داخل خاک عراق با ممکن نشدن این ثبات صورت گرفته باشد به استناد اخبار و تفسیرهای بالا قوی است، بویژه حوادث اخیر در شهر نجف!

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates