24.07.2003

کانادا سفیر خود را از تهران فراخواند

بی بی سی:

تازه ترین گزارش ها حاکی از آن است که در پی دفن زهرا کاظمی در شیراز، کانادا سفیر خود را از ایران فرا خوانده است.
“بیل گراهام”، وزیر خارجه کانادا، در مصاحبه با تلویزیون دولتی سی بی سی کانادا گفت که به “فیلیپ مک کینون”، سفیر کانادا در تهران گفته شده که ایران را تا آخر هفته ترک کند. وی این اقدام را “یک نشانه دیپلماتیک قوی از نارضایتی کامل یک دولت از دولت دیگر” خواند.

زهرا کاظمی دو هفته پیش در حالی که مدتی از بازداشت وی توسط ماموران گذشته بود به علت خونریزی مغزی درگذشت. روز چهارشنبه اعلام شد که جسد وی در شیراز دفن شده است.

آقای گراهام قبلا تاخیر در تحویل و انتقال جنازه خانم کاظمی به کانادا را “غیرقابل قبول” خوانده بود.

استفان هاشمی، پسر زهرا کاظمی و همچنین دولت کانادا در تلاش بودند تا جسد خانم کاظمی به کانادا فرستاده شود. پسر خانم کاظمی در گفتگویی با بی بی سی گفته بود که عزت کاظمی، مادر بزرگ وی در ایران، در حضور سفیر کانادا موافقت کرده که جسد خانم کاظمی به کانادا فرستاده شود (تصویر نامه عزت کاظمی در پایین صفحه آمده است).

ولی روز سه شنبه از ایران گزارش رسید که مادر خانم کاظمی با دفن دخترش در ایران موافقت کرده و روز چهارشنبه جسد وی در ایران دفن شد (تصویر این نامه نیز در پایین صفحه آمده است).

تحقیقات مستقل؟

در همین حال، محمد خاتمی، رییس جمهور ایران، روز چهارشنبه 23 ژوئیه گفت که یک قاضی مستقل در مورد مرگ زهرا کاظمی، روزنامه نگار ایرانی – کانادایی تحقیق خواهد کرد.

آقای خاتمی در پایان جلسه هیات دولت گفت که با آیت الله هاشمی شاهرودی، رییس قوه قضاییه در این باره گفتگو کرده و از وی خواسته است تا تحقیقات مستقلی در مورد این پرونده صورت گیرد.

آقای خاتمی گفت که به وی قول داده شده که یک قاضی، که نه از سازمان قضایی نیروهای مسلح باشد و نه از دادستانی، برای این کار تعیین خواهد شد.

رییس جمهور ایران همچنین خواستار علنی شدن نتیجه تحقیقات در این زمینه شد و گفت کسانی که مسئول مرگ زهرا کاظمی بوده اند باید در دادگاه علنی و با برخوردای از وکیل مدافع، محاکمه شوند.

از سوی دیگر، علی یونسی، وزیر اطلاعات ایران، گفته است که پیگیری تحقیقات مربوط به فوت زهرا کاظمی بر عهده قوه قضاییه است. او گفت که اگر این حادثه یک جنایت بوده باشد، فرد جانی باید به مجازات خود برسد.

آقای یونسی خبر داد که سیستم قضایی در حال یافتن یک قاضی مستقل و باتجربه است و ورثه خانم کاظمی هم حق دارند، وکلایی را آزادانه انتخاب کنند تا مردم از طریق این وکیل در جریان کامل تحقیقات قرار گیرند.

وی تاکید کرد که پیگیری تحقیقات به صورت علنی و با حضور قاضی و وکیل مورد وفاق همه بوده است. به گفته آقای یونسی تحقیقات قضایی در این مرحله هنوز آغاز نشده و قاضی پرونده معین نشده است، ولی مسیر تحقیق مشخص شده است.

پیگیری پرونده

مادر زهرا کاظمی خواستار پیگیری پرونده مرگ دخترش تا حصول نتیجه و شناسایی مقصران و برخورد با آنها شد.

به گزارش ایرنا، عزت کاظمی گفته است که از هیچ فرد یا سازمانی شاکی نیست. وی گفت که تاکنون از محتوای پزشکی پرونده دخترش و نتایج این پرونده که به کمیته پیگیری متشکل از چهار وزیر کابینه اعلام شده، اطلاعی ندارد.

بنا به این گزارش وی نسبت به دفن جسد خانم کاظمی در ایران ابراز خوشحالی کرده است.

مادر خانم کاظمی گفت که هیچ ملاقاتی با دخترش در زمان بازداشت یا قبل از بازداشت نداشته و هنگامی که او را دیده در کمای کامل فرورفته بود.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates