24.07.2003

مدیر مسوول مجله گزارش در زندان

بی بی سی:

محمد امینی

ابوالقاسم گلباف، صاحب امتیاز و مدیر مسوول ماهنامه گزارش روز یکشنبه، بیستم ژوئیه، پس از حضور در دادستانی بازداشت و روانه زندان شد.

مجله گزارش با انتشار 148 شماره از سابقه دار ترین نشریات سیاسی اجتماعی ایران است.

آقای گلباف چند روز قبل از بازداشت با ارسال نامه برای شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نسبت به بازداشت و توقیف احتمالی ماهنامه گزارش هشدار داده بود.

در این نامه ها “تلافی جویی شخصی” سعید مرتضوی دادستان تهران به خاطر چاپ مطلبی انتقادی از وی در شماره 147 گزارش علت اصلی برخورد وی عنوان شده است.
صلاحیتهای اضافی برای دادستان” عنوان مقاله ای به قلم نعمت احمدی وکیل دادگستری است که در انتقاد به انتصاب آقای مرتضوی به سمت دادستان عمومی و انقلاب تهران نوشته شده و در آن آمده بود:”….اما انتصاب قاضی مرتضوی به عنوان نخستین دادستان عمومی و انقلاب تهران هر چند برابر اظهار نظر آقای علی زاده ریاست دادگستری تهران به لحاظ نبود متقاضی و اجبار از انتخاب بین سه نفر بوده است نمی تواند رافع این دغدغه باشد که احیای دادسرا و خصوصا دادسرای تهران با این وسعت و صلاحیت اضافی خاص باید توجه بیشتری را به خود جلب کند و عذر بدتر از گناه رافع مسئولیت انتصاب نگردد..”.

آقای احمدی که قبلا به دستور قاضی مرتضوی روانه زندان شده بود، در این مقاله عملکرد آقای مرتضوی در ریاست شعبه 1410 را مطرح کرده و چنین نتیجه گرفته است که:”…اما تعداد احکام نقض شده ایشان (در دادگاه های بالاتر) بیانگر قضاوت حاکمانه ایشان می باشد. حال چنین فردی در حساس ترین لحظات تاریخی این مملکت دادستان و در واقع مسئول همه افراد می شود. قبای حریری که باید استادانه بر قامت استوار مردی ملیح در قامت دادستان پوشانده شود آیا به قامت مرتضوی که کوشش کرده است طی مدت 8 سال ریاست شعبه 1410 و خصوصا بعد از دوم خرداد، صعوبت و سختی قضاوت و بخش قاسم الجبارین آن را مجددا احیا کرده برازنده است…”.

به نظر می رسد این عبارات برای دادستان تهران گران آمده است. مهندس گلباف درنامه ای به آقای موسوی خوئیینی نماینده مجلس عصبانیت دادستان تهران را چنین توصیف می کند:”…آقای سعید مرتضوی صبح روز یکشنبه 1/4/82 مرا به اتاق کارشان فراخوانده وگفتند خیلی بی معرفت هستی! بگذریم از مقاله افتضاحی که علیه من نوشتی، طرح روی جلد هم توهین به مقام رهبری بود. طرح های داخلی ضد نظام بود. برو مجله را تعطیل کن. صبح روز بیستم می آیی دفتر من می فرستمت اوین سلول انفرادی تا بقیه موهایت هم بریزد… مجله را تعطیل کن. همه زنان بد حجاب با کارهای غیر اخلاقی را اخراج کن و کاری شرافتمندانه برای خودت دست و پا کن…”.
ابوالقاسم گلباف در نامه به ماشاءالله شمس الواعظین، رییس انجمن دفاع از آزادی مطبوعات نیز نوشته است:”…آقای مرتضوی بدون احضار من برای بازپرسی و قضاوت در حضور هیات منصفه و صدور حکم شخصا چنین تصمیمی و اتهاماتی را بر زبان راندند.”

آقای گلباف در این نامه خواستار جلوگیری از “خودسری قضایی” شده است.

در این میان اتهام وارده به قدیمی ترین نشریه مستقل سیاسی در دوران حیات جمهوری اسلامی هم در نوع خود جدید است.

نعمت احمدی، وکیل مدافع پرونده در این باره به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفته است اتهامات موکل وی” تبلیغ علیه نظام، سیاه نمایی امور، نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان و تبیین نظریه براندازی از طریق انتشار متون و عکس های مختلف” است که که به گفته وی اغلب این اتهامات در قانون نیامده و عناوین مجرمانه جدیدی محسوب می شود.

آخرین بررسی ها نشان می دهد که مجله گزارش هنوز توقیف نشده است اما طراح روی جلد و شماری از اعضای تحریریه به دادستانی احضار شده اند.

در هر حال چنین به نظر می رسد که پرونده مجله گزارش تحت الشعاع پرونده زهرا کاظمی، خبرنگار ایرانی الاصل کانادایی قرار گرفته است.

این برداشت به لحاظ عدم واکنش مخاطبان نامه های مدیر مسوول گزارش در مجلس و محافل مطبوعاتی و فعالان سیاسی نسبت به بازداشت مدیر مسوول این مجله تقویت می شود.

به نظر می رسد مشغول بودن آقای مرتضوی با پرونده خانم کاظمی که بنا به اعتقاد برخی نمایندگان، خود به نوعی متهم اصلی آن نیز به شمار می رود، احتمالا باعث خواهد شد تا آقای گلباف مدتی را در زندان بماند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates