23.07.2003

انجمن دفاع از آزادی مطبوعات خواستار تشکیل کمیته مستقل حقیقت یاب شد

انجمن دفاع از آزادی مطبوعات پیشنهاد کرد که کمیته مستقل حقیقت یاب برای روشن شدن ابعاد پرونده زهرا کاظمی تشکیل شود.
به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ماشاالله شمس‌الواعظین، سخنگوی انجمن دفاع از آزادی مطبوعات طی سخنانی در کنفرانس مطبوعاتی این انجمن با اشاره به درگذشت زهرا کاظمی و بیانیه‌ انجمن متبوعش، گفت: انجمن دفاع پیشنهاد کرده است که اعضای کمیته مستقل حقیقت یاب متشکل از یک نماینده از انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان، انجمن روزنامه‌نگاران زن، کمیسیون اصل 90 مجلس و یک نماینده از مدیران مسوول هیات نظارت بر مطبوعات و انجمن دفاع از آزادی مطبوعات باشند.
وی تاکید کرد: انجمن دفاع، از کلیه روزنامه‌نگاران کشور خواست که مطابق بیانیه پیشین، در روز جمعه 17 مرداد قلم‌های خود را بر زمین بگذارند و از ساعت 16 تا ساعت 10 شب در محل انجمن صنفی روزنامه‌نگاران در اعتراض به موج محدودیت آزادی بیان و مطبوعات تحصن کنند.
وی افزود: انجمن دفاع، از مدیران مسوول جراید کشور می‌خواهد که با روزنامه‌نگاران تحریریه‌های خود همکاری کنند.
وی هم‌چنین اعلام کرد: انجمن دفاع از آزادی مطبوعات، تصمیم گرفته است طی نامه‌ای از سران سه قوه بخواهد به دلیل آن‌چه که به خطر افتادن شدید امنیت جانی روزنامه‌نگاران می‌خواند؛ در تمام مراحل مقدماتی بازداشت‌ها تا صدور قرار قانونی و سپردن یک زندانی به سازمان زندانها، وکلای آن‌ها حضور داشته باشند.
سخنگوی انجمن دفاع از آزادی مطبوعات با اعلام این‌که این انجمن به زودی اقدام مقتضی را جهت ارسال نامه به سران سه قوه انجام خواهد داد، تاکید کرد: از ریاست قوه‌ی قضاییه خواسته‌ایم که با تشکیل کمیته‌ی مستقل حقیقت‌یاب موافقت و ضمن همیاری با این کمیته، شرایط لازم را جهت ادامه‌ پیگیری و بررسی پرونده بدون کارشکنی برای این کمیته فراهم کند.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر امکان بررسی و پیگیری پرونده توسط کمیته‌ی حقیقت یاب علی‌رغم دفن جسد زهرا کاظمی، به گزارش هیات ویژه‌ی پیگیری این پرونده توسط رییس جمهور اشاره کرد و گفت: معتقدیم که گزارش ارائه شده به لحاظ اداری و مقدماتی گزارش کاملی است و قوه‌ی قضاییه با تشکیل این کمیته قادر خواهد بود عناصر موثر در پرونده ‌را شناسایی و گزارش نهایی را به افکار عمومی ارائه کند.
وی با بیان این‌که این کمیته قادر خواهد بود تعیین کند که این مرگ در چه ساعتی و چگونه به وقوع پیوسته، به وجود حلقه‌های مفقوده در گزارش ارائه شده طی 36 ساعت آخر زندگی کاظمی اشاره و ابراز عقیده کرد: من موافق دفن زود هنگام زهرا کاظمی نبودم. باید پیکر وی باقی می‌ماند تا تحقیقات کامل شود.
شمس‌الواعظین با اعتقاد بر این‌که چنانچه کمیته مذکور با اعضای پیشنهادی تشکیل شود، کمترین فاصله را با مردم خواهد داشت؛ خاطرنشان کرد:‌ در این صورت این کمیته و گزارش آن مورد اعتماد مردم خواهد بود.
وی معتقد است: چنانچه با تشکیل این کمیته موافقت نشود، شک و ابهام در مورد پرونده کاظمی باقی خواهد ماند و کار بررسی و پی‌گیری توسط نهادهای فرامرزی دنبال خواهد شد.
وی، تشکیل کمیته مذکور را جهت تحقق عدالت و کشف حقیقت لازم دانست و افزود: آیا دستگاه قضایی نمی‌خواهد از توانایی عمومی برای رسیدن به حقیقت استفاده کند؟
وی با اشاره به مراجعه‌ی اعضای خانواده‌ها‌ی سه زندانی و ارائه گزارش آن‌ها به انجمن دفاع مبنی بر نحوه‌ی برخورد با خانواده‌های این زندانیان از سوی دادسرای عمومی تهران، گفت: من به عنوان یک روزنامه‌نگار که در این کشور زندگی می‌کنم و شاهد وقوع چنین حوادثی هستم ابراز شرمندگی می‌کنم از اینکه خانواده این زندانیان به بازداشت تهدید شده‌اند.
شمس‌الواعظین تصریح کرد: اگر دستگاه قضایی مدعی برقراری عدالت است باید از خود شروع کند.
وی با بیان این اعتقاد که دسترسی‌های ملی برای تظلم‌خواهی صنفی و سیاسی روزنامه‌نگاران با انسداد بی‌سابقه‌ای مواجه شده است، گفت: اگر روزنامه‌نگاران نتوانند از حق خود برای تظلم خواهی به نهادهای داخلی استفاده کنند، استفاده از حق تظلم‌خواهی به سایر نهادها برای آن‌ها مشروع است.
وی، شکایت روزنامه‌نگاران به آن چه که نهادهای صنفی معتبر فراملی می‌خواند را حقی طبیعی دانست و با ابراز نگرانی از انتقال تظلم‌خواهی‌ها به بیرون از مرزها، افزود: اگر چاره‌ای نباشد، استفاده از این حق طبیعی است.
سخنگوی انجمن دفاع از آزادی مطبوعات همچنین به گزارش نمونه‌برداری خبرنگاران بدون مرز مبنی بر معدل دموکراسی مطبوعات جهان در 139 کشور، گفت: در این نمونه‌برداری، لبنان پنجاه و ششمین کشور جهان است و در خاورمیانه و آسیا رتبه‌ اول را دارد. بر اساس این نمونه‌برداری، عراق رتبه‌ی133 و مصر رتبه‌ی 101 را داراست.
وی در پایان با ابراز شرمندگی از اینکه در این گزارش ایران در رتبه‌ 134 قرار گرفته است، گفت: کاش می‌توانستم شغلم را کنار بگذارم.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates