19.07.2003

رییس‌جمهور: در ایران خبری نیست!

محمد خاتمی بعد از یک هفته سکوت در مورد ناآرامی های دانشجویی روز گذشته و ضرب و شتم وحشیانه دانشجویان توسط لباس شخصی ها و بازداشت صدها نفر روز گفت: در ایران خبری نیست! وی در عین حال خواستار پیگیری حوادث خوابگاه طرشت شد و ضرب و شتم دانشجویان را محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) خاتمی، در حاشیه‌ی امضای سند همکاری سه جانبه ایران، تاجیکستان و افغانستان در جمع خبرنگاران درباره‌ی حوادث اخیر گفت: اگر ما دموکراسی و مردم سالاری را پذیرفته‌ایم؛ این اعتراضات را نیز باید قبول کنیم. آنچه که رژیم‌ها و جوامع مردم‌سالار را از غیرمردم‌سالار جدا می‌کند؛ همین اعتراضات است که با ساز و کارهایی دموکراتیک صورت می‌گیرد.

خاتمی با تاکید براینکه برخورد با این اعتراضات باید قانونی باشد، اظهار داشت: ما حق اعتراض را به رسمیت می‌شناسیم و بنا نداریم با مخالفین خود با قهر و خشونت برخورد کنیم.

وی در خصوص هیاهوی رسانه‌های خارجی درباره‌ی وقایع اخیر کشور گفت: در ایران خبری نیست. آنچه در ایران اتفاق افتاده، صدها برابر کمتر از آن چیزی است که هر روزه در آمریکا رخ می‌دهد. چرا زمانی که پلیس آمریکا با مردمش رفتار خشونت آمیز می‌کند (این رسانه‌ها) آن را عین دموکراسی می‌دانند؛ اما در ایران به گونه‌ی دیگر آن را تفسیر می‌کنند.

خاتمی ادامه داد: رسانه‌های خارجی در خصوص اعتراضات و تقاضاهای صنفی بزرگ نمایی می‌کنند.

وی حق دانشجویان را مطرح کردن اعتراضات صنفی خود خواند و گفت: دانشجویان رشد خود را نشان دادند و حرکتهای آنها از حرکتها و یا رفتارهای غیر دموکراتیک جدا شده است.

رییس‌جمهور در ادامه وجود اختلاف نظرها در ایران را امری طبیعی دانست و گفت: مخالف باید بتواند حرف خود را بزند و دولت در برخورد با آنها نباید فراتر از قانون عمل رفتار کند.

خاتمی اظهار داشت: مواضع آمریکا در خصوص حوادث اخیر، باعث انسجام ملت ایران شد. آمریکایی‌ها، اطلاعات غلطی از ایران دارند. نمایندگان مجلس، اخیرا حمایت آمریکا از آشوبگران را محکوم کردند و اگر امروز در ایران اعلام شود که ملت ایران تظاهراتی در محکومیت مداخلات خارجی انجام دهند، بدون تردید اکثریت مردم حضور خواهند داشت.

وی تاکید کرد: به هیچ بیگانه‌ای اجازه‌ی دخالت در سرنوشت خود را نمی‌دهیم اگر توان مخالفان جمع کردن تنها حدود هزار نفر است، این تعداد اندک نشان می‌دهد که کشور ما تا چه حد قدرتمند است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates