19.07.2003

ادامه اعتراضات دانشجوئی در تهران و چند شهر دیگر

پیک نت:
اخطارانتظامی به ساکنان اطراف دانشگاه تهران پنجره ها را ببندید و آنچه را می گذرد نبینید!
روز گذشته دانشگاه علم و صنعت صحنه ادامه تظاهرات مسالمت آمیز دانشجویان در اعتراض به خشونت های اعمال شده علیه جنبش دانشجوئی در روزهای گذشته بود.

نیروهای انتظامی با آگاهی از این تظاهرات از صبح زود خیابان منتهی به این دانشگاه را مسدود ساخت و به وسائل نقلیه اجازه عبور و مرور نداد. نگهبانان دانشگاه نیزاز ورود خبرنگاران به درون دانشگاه جلوگیری کردند.
فرمانده نیروی انتظامی مستقر در اطراف دانشگاه با بلندگوی دستی از همسایگان دانشگاه که از پنجره‌ها و بالکن‌ها تجمع را نظاره می‌کردند خواست تا پنجره ها را ببندند و آنچه را می گذرد نبینند!
شعاردانشجویان معترض تا شعاع نسبتا زیادی در اطراف دانشگاه شنیده می‌شود.
دکتر بهشتی، معاون دانشجویی دانشگاه علم و صنعت،به خبرنگاران گفت:

“امتحانات از روز شنبه شروع خواهد شد، ولی کسانی که روحیه مناسبی برای شرکت در انتخابات نداشته‌اند می‌توانند درخواست کنند و دانشگاه با توجه به تعداد مراجعه‌کننده‌ها و دلایل آنها تصمیم‌گیری خواهد شد.”

یورش به خوابگاه دانشگاه کرمانشاه و یزد

درکرمانشاه نیز تظاهرات دانشجوئی بصورت مسالمت آمیز ادامه یافت و اوباش نتوانستند آن را به اغتشاش و خشونت بکشند. در جریان تظاهرات دانشجوئی روز گذشته دانشگاه رازی کرمانشاه هیچ دانشجویی دستگیرنشد، اما ادامه این تظاهرات در خوابگاه دانشگاه کرمانشاه به اغتشاش کشیده شد. دانشجویان خوابگاه دانشگاه رازی و خوابگاه بوستان دانشگاه علوم پزشکی در مجموعه باغ ابریشم کرمانشاه تجمع اعتراض‌آمیز داشتند که با ورود عده‌ای از خارج دانشگاه به محوطه خوابگاه کار به برخورد و تشنج کشید.
فرماندار کرمانشاه با صراحتی که تاکنون کمتر پیرامون عملکرد گروه های فشار از آن استفاده می شد، به خبرنگاران گفت:

« عده‌ای از اغتشاش‌گران می‌خواستند با ترفندهای گوناگونی برای غارت اموال دانشجویان به داخل خوابگاه دانشجویی هجوم ببرند که با کنترل نیروی انتظامی از دانشجویان حمایت شد. ”
وی از دستگیری تعدادی از آشوب‌گران در خارج از خوابگاه‌های دانشجویی کرمانشاه خبرداد و گفت:« با عوامل اغتشاش‌گر به شدت برخورد خواهد شد.»
هم چنین علی سلیمی، معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه رازی کرمانشاه نیز به خبرنگار ایسنا گفت:« دیشب هیچ‌یک از دانشجویان خوابگاه از مجموعه خوابگاه خارج نشدند و در این بین، گروه‌هایی از بیرون خوابگاه اقدام به پرتاب سنگ به داخل کردند که به دلیل حد وسط قرار گرفتن نیروی انتظامی تعدادی از پرسنل این نیرو مجروح شدند؛ با حضور نیروی انتظامی از ورود گروه‌ها و افراد مختلف به خوابگاه دانشجویان ممانعت به عمل آمد.»

همچنین بنابر گزارش رسیده از یزد درگیری در یزد ادامه دارد و گروههای فشار و انصار حزب الله به دانشجویان حمله کرده و تعدادی از آنان را دستگیر کرده اند.

تجمع آرام در دانشگاه تهران

در مجتمع آموزش عالی ابوریحان دانشگاه تهران نیز دانشجویان شب گذشته دست به تجمع و راهپیمایی در محوطه مجتمع آموزش عالی زدند و برگزاری تریبون آزاد دانشجویی به تشریح خواسته‌های خویش پرداختند.

فاصله اوباش سازمان یافته با دانشجویان در شیراز حفظ شد

در شیراز، با آنکه دانشجویان روزی آرام را پشت سر گذاشتند، عده‌ای موتورسوار اطراف خوابگاه دانشجویی ارم این شهر را محاصره کردند و بدنبال آن دانشجویان نیز در محوطه خوابگاه دست به تظاهرات زدند و خواستار متفرق شدن این افراد شدند. بدنبال این خواست نیروی انتظامی درخوابگاه مستقر شده و امنیت آن را در اختیار گرفتند و از حمله احتمالی به خوابگاه جلوگیری کردند.

درحالیکه کوی دانشگاه شب آرامی را در مجموع پشت سر گذاشت، شهر شیراز همچنان ملتهب است. در روزهای گذشته تظاهرات موضعی و پراکنده در این شهر ادامه داشته است و به همین دلیل شیراز حالت حکومت نظامی به خود گرفته است. نیروهای انتظامی و بسیج در نقاط حساس این شهر استقرار یافته اند و اجازه هیچ‌ نوع تجمعی در میادین مهم این شهر به کسی داده نمی شود.

گفتوی مسالمت آمیز دانشجوئی در اهواز و

یورش خونین به خوابگاه دانشجوئی در همدان

در دانشگاه چمران اهواز تظاهرات روزهای قبل جای خود را به برگزاری تریبون های آزاد داد و دانشجویان امکان یافتند در خصوص وقایع اخیر در سالن اجتماعات آوینی دانشکده مهندسی این دانشگاه گفتگو کنند.

بر خلاف شهر اهواز، در شهر همدان سومین شب تجمعات اعتراض‌آمیز دانشجویان دانشگاه بوعلی‌سینای این شهر با حمله افراد لباس شخصی به خشونت گرائید.
در ساعت ‌٣٠/٢ دقیقه بامداد، این افراد به خوابگاه دانشجویان حمله کردند و به زد خورد با دانشجویان پرداختند؛ بعد از این‌ حادثه صدها نفر از مردم شهر در اطراف خوابگاه تجمع کرده و خواهان امنیت دانشجویان شدند. نیروی انتظامی نیز دراطراف دانشگاه حضور یافت. این حمله در یک نوبت دیگر نیز هنگام بازگشت دانشجویان به خوابگاه، توسط گروهی از اوباش و لباس شخصی های سازمان یافته ادامه یافت، که پس از مدتی نزاع دو طرف آنها گریختند.
در حمله لباس شخصی ها به ساختمان اصلی خوابگاه، شیشه‌های ضلع شمالی این خوابگاه تخریب و برخی از دانشجویانی که در محاصره لباس شخصی‌ها بودند به شدت مضروب شدند.
تعداد مهاجمین به خوابگاه دانشگاه بوعلی سینای همدان بیش از ‌١٠٠ موتورسوار اعلام شده است که همگی مانند تهران و بصورت سازمان یافته مجهز به سلاح‌های سرد از جمله چماق، زنجیر، قمه و کارد بودند.
به گزارش خبرنگار ایسنا حوالی ساعت ‌٣ بامداد با صدور مجوز ورود نیروهای انتظامی به دانشگاه از سوی ریاست این دانشگاه، یگان ویژه جهت حفاظت از دانشجویان وارد دانشگاه شد که در پی آن مهاجمان از دانشگاه خارج شدند.
بدنبال این یورش و حوادث شبانه صبح دیروز حدود ‌٣٠٠ تن از دانشجویان در دانشکده علوم دانشگاه همدان تجمع کردند و برخی از جلسات امتحان دانشجویان تعطیل شد.
هم‌چنین حدود یک هزار تن در مقابل ساختمان مرکزی دانشگاه تجمع کرده و با اعتراض به همکاری برخی از کارکنان دانشگاه با مهاجمان،‌ توضیح رییس دانشگاه را خواستار شدند.
به گزارش خبرنگار ایسنا، سردار رحیم صدرالسادات فرمانده نیروی انتظامی استان همدان با حضور در جمع دانشجویان به آنها قول داد که پلیس، امنیت جانی دانشجویان را برای شب‌های بعد تامین خواهد کرد.
هم‌چنین محسن شکوهمند یکی از اعضای انجمن اسلامی دانشگاه بوعلی‌سینا و علوم پزشکی همدان اعلام کرد که از سوی اداره حراست دانشگاه اطلاع داده شد که حکم جلب سه تن از اعضای انجمن اسلامی دانشگاه بوعلی صادر شده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates