17.12.2006

در ستاد تهران چه خبرست؟: تقلبی در کارست، می خواهند بازی رابه هم بزنند

خُسن آقا: مگر توقع دیگری هم از این رژیم دارید!؟ نیش عقرب نه از ره کین است اقتضای طبیعت‌اش این است. اینها دزد، دروغگو، دغلباز و حرامزاده هستند توقع دیگری از آنها داشتن خوشباوری است
روز:
دانا شهسواري:

یک روز بعد از پايان مهلت رای و در حالی که ستاد انتخاباتی وزارت کشور تبديل به يک دژ امنيتی شده که خبرنگاران خاصی به آن راه داده می شوند و نامزدهای ائتلاف اصلاح طلبان هم نتوانستند در آن جا بمانند، ترديد درباره سلامت برگزاری انتخابات افزون شده است. به اين ترتيب انتخاباتی که دو تن از تندروترين نمايندگان جناح راست [سردار ذوالقدر فرمانده سابق بسيج و ثمره هاشمی مشاور سیاسی احمدی نژاد] در راس آن قرار دارند؛ و به جای نيروی انتظامی نيروهای دست چين شده بسيج به عنوان ضامن امنيت در همه حوزه های آن حضور داشتند، از ديد ناظران دارد تبديل به پرگفتگوترين و شبه برانگيزترين انتخابات بيست و هشت سال اخير می شود.

گزارش های خبرنگاران روز از زوايای مختلف انتخابات روز جمعه را در نظر داشته است.

روز شنبه روزنامه هاي كارگزاران، آينده نو و اعتماد ملي اگر چه از پيروزي احتمالي اصلاح طلبان در بسياري از شهر ها خبر دادند، ولي تيتر و اخبار پررنگ آنها به نحوه شمارش آرا و تقلب احتمالي پس از پايان راي گيري اختصاص داشت. اعتماد ملي در همین ارتباط تيتراول خود را چنین انتخاب بکرده بود: ” سردرگمي در شمارش آرا” .

اما ازساعات ابتدايي اولين روز هفته اخباري مبني بر پيروزي ليست ائتلاف اصلاح طلبان و حاميان قاليباف در اغلب شهر هاي كشور منتشر و تا عصرنتايج انتخابات مجلس خبرگان و نيز شوراها در سراسر كشور مشخص شد، اما در تهران هنوز هيچ چيز معلوم نيست.

حتی برخلاف سال های قبل، در مورد تهران اخبارغير رسمي نيز به گوش نمي رسد. همین مسئله موجب بالاگرفتن نگراني در اردوي اصلاح طلبان و نيز حاميان قاليباف شده است.
به همين علت كانديداهاي ائتلاف اصلاح طلبان تصميم به تحصن در فرمانداري تهران گرفتند كه با برخورد فرمانداري مواجه شد. آنان علي رغم سپري شدن 24 ساعت از پايان راي گيري اعلام کرده اند:” هنوز هيچ آمار و نتيجه اي بدست نيامده است”.

بيم حاميان دولت

از سوي ديگر بسياري از ناظرين و بازرسين صندوق ها و نمايندگان كانديداها و نيز خبرنگاران از حوزه هاي شمارش آرا اخراج شده اند. نمونه آن خبرنگار خبرگزاري فارس بود كه وزير كشور شخصا در مورد او موضع گيري كرد.

همچنین اخباري مبني بر مفقود شدن چند صندوق در شرق و جنوب تهران به گوش مي رسد. این اخبار باعث شده تا اصلاح طلبان اين سكوت خبري را با باخت حاميان دولت و به تبع آن تقلب در شمارش آرا ربط دهند. شهرهايي همچون گر گان،اهواز،كرمان،اراك،اصفهان،مشهد،ايلام،كرمانشاه، گنبدكاووس،بوشهر،سبزوار، بيرجند، زاهدان،بندر عباس،شيراز،خرم آباد، ساري،همدان،زنجان و.. از جمله مناطقي است كه اصلاح طلبان در آنها صاحب رای شده اند.

اسماعيل گرامي مقدم عضو حزب اعتماد ملي در همين زمينه اعلام كرد:”حدود 60 درصد افراد راه يافته به شوراهاي سراسر كشور از ائتلاف اصلاح طلبان هستند”. در دوره مجلس ششم هم اصلاح طلبان حدود 60 درصد منتخبین شوراها را تشكيل مي دادند.

نتايجی كه تا ظهر دیروز مشخص شد، به گفته يكي از اصلاح طلبان، به شدت حاميان دولت را ترساند. وي در ادامه این تحليل به “روز”گفت:” آنها به هیچ قيمتي نمي خواهند شوراي شهر تهران را از دست بدهند. از اين رو قصد شان اين است كه ابتدا نتايج شهرستانها مشخص شود تا رويكرد كلي مردم تعيين شود و آنوقت اقدام به شمارش آرا در تهران كنند تا در اين فاصله چاره اي انديشيده شود”.

شمارش آراي شوراي شهر تهران از همان ابتدا با چالش بين وزارت كشور و هيات نظارت مواجه بود. هيات نظارت مدعي بود آرا بايد دستي شمارش شود. اين چالش لااقل حدود 6 ساعت بطول انجاميد و همین موجب فاصله افتادن در نتایج آراء شد. در حقيقت آراي شوراي شهرتهران از زماني آغاز به شمارش شد كه نتايج خبرگان تهران تقريبا مشخص شده وهاشمي در صدر ليست قرار گرفته بود.

بخت با حاميان نبود

اكنون اصلاح طلبان در تهران خود را با چالش بزرگي مواجه مي بينند. از نظر آنان حاميان دولت به هر قيمتي قصد مصادره انتخابات را دارند و سکوت معنا دار رسانه هاي حامي دولت را نیز دليلي بر اين ادعا مطرح مي كنند. یكي از اصلاح طلبان در اين باره به “روز” مي گويد:” اكنون در اين فضا فتح شوراي شهر تهران حكم بشقاب پرنده را دارد، اگر رايحه خوش خدمت واقعا اين بشقاب پرنده را در اختيار گرفته بود تاكنون گوش گوش فلك را كر مي كرد”.
وي در مورد سكوت و عدم اعلام نتايج اوليه می گوید:” تقلبي در كار است. آنان قصد برهم زدن بازي را دارند”.
در همين حال ديدار هاي بين چهره هاي شاخص اصلاح طلب و حاميان قاليباف برگزار شده است تا چاره اي انديشيده شود، اكنون اگر بحث تقلب واقعيت داشته باشد حاميان قاليباف نيز حذف خواهند شد.
فرضيه ي تقلب را موارد مشهودي به واقعيت نزديك مي كندف مواردي از جمله مفقود شدن چند صندوق راي، تحويل تنها 55 صندوق به هر سايت شمارش آرا به جاي 60 صندوق،شايعه ي بردن صندوقهايي به چند پايگاه در خيابان پيروزي و دماوند و……. از اين دسته اند.

سكوت رسانه اي

شنبه، در حالي آغازشد كه سكوت عجيبي بر رسانه هاي نزديك به جريان اصولگرا و نيز نشريات دولتي حاكم شده بود. سخنی از برنده نبود، هر چند همه با عكس هايي از انتخابات و با تيتر هايي كه حكايت از حضور بي سابقه مردم در انتخابات داشت به چاپ رسيده بودند.

اين روزنامه ها كه كمابيش آماري هم از شركت مردم در انتخابات داده و ميزان آن را بالاي 60 درصد و بيش از 30 ميليون نفر برآورد كرده بودند، اما سخنی از جناح برنده نداشتند.
در عوض معدود نشريات نزديك به طيف اصلاح طلبان در پي آن بودند تا از”پيروزي نسبتا چشمگير” خود پس از واگذاري 3 انتخابات گذشته به رقيب ،به گوش مخاطبان برسانند.
روزنامه كيهان فقط به شركت پرشور مردم پرداخته و آن را نشانه “در صحنه بودن مردم انقلابي و شهيد پرور” دانسته بود.روزنامه ي جمهوري اسلامي نيز با تيتر”نتايج انتخابات مجلس شوراي اسلامي و مجلس خبرگان امروز اعلام مي شود” تنها از مشارکت زیاد مردم” نوشته و اعلام کرده بود که براي اعلام نتايج انتخابات شوراها زمان بيشتري لازم است.

روزنامه رسالت هم انتخابات 24 آذر را “حماسه حضور مردم در صحنه انتخابات” دانست. روزنامه جام جم با تيتر”بازتاب جهاني يك حضور” به تاثير اين انتخابات در عرصه بين المللي پرداخت. تيتر روزنامه ايران هم عبارت بود از:”مردم ايران فصل نويني را رقم زدند”.
سايت ها و وبلاگ هاي نزديك به اصولگرايان و حاميان دولت نيز از جمله”كسري نيوز”،”خرد نيوز”،”مبارزين”،”رجا نيوز”،”بازتاب” و….. نيز اغلب سكوت پيشه كرده اند. تنها سايت بازتاب اخباري مبني بر پيروزي اصولگرايان منتشر کرده است.

اما در همين راستا اصلاح طلبان تصميم دارند در نحوه ي برخورد خود با اين قضييه تغييراتي بدهند.از نظر آنان تاكنون سابقه نداشته كه حتي 24 ساعت پس از پايان راي گيري هيچ نتيجه اي اعلام نشود.

از نظر آنان شركت حدود 40 درصد مردم تهران يقينا نتيجه را به نفع اصلاح طلبان تمام كرده است چون رقيب همان راي ثابت حدود 10 تا 15 درصدي دوره قبل را دارد.
در همين ارتباط معصومه ابتكار، كانديداي شوراي شهر تهران از ائتلاف اصلاح‌طلبان، به ايسنا مي گويد:” شمارش هم‌اكنون صورت نمي‌گيرد و بسيار محدود است. در نحوه شمارش آراء ابهام وجود دارد. وزارت كشور بايد از قبل هماهنگي‌هاي لازم را انجام مي‌داد و در اين باره تصميم مي‌گرفت”.

وي افزود:”اصلاح‌طلبان در اقليت هستند وهيات‌هاي اجرايي و نظارت، از يك طيف هستند و طبيعي است كه اصلاح‌طلبان بيشتر ابراز نگراني كنند”.

همچنين شهاب طباطبايي عضو ائتلاف اصلاح طلبان در مورد نگراني از عدم اعلام نتايج اوليه به “روز” مي گويد:” ما همه نگرانيم، به فرمانداري مراجعه مي كنيم اصلا پاسخي نمي دهند، اصلا در اين سيستم فرد پاسخگويي وجود ندارد”.

وي مي افزايد:”به نظر مي رسد اين اقدامات را در راستاي ايجاد جنگ رواني در پيش گرفته اند “. اما حدود ساعت 9 شب گذشته مجتبي هاشمي ثمره،رئيس ستاد انتخابات كشور طي اظهار نظری رسمي گفت:هنوز نتايجي قابل اعلام بدست نيامده است.

در همين اوضاع و احوال “هیأت پیروان ولایت” که تحت عنوان “دفتر مرکزی حمایت‌های مردمی از اهداف رئیس جمهور” در انتخابات شوراها حضور داشت مدعي تخلفاتي در انتخابات و خواستار دخالت رهبر شد.از نظر اين هيات تخلفات شامل”جابجایی گسترده صندوق‌های رأی بدون حضور ناظرین کاندیداها “،” باز بودن در صندوق‌ها در محل حوزه‌های اخذ رأی با ستاد شمارش آراء “،” اعلام شمارش کامپیوتری آراء در صورتی که بسیاری از آراء بدون کد نوشته شده”و” وجود اسامی کاندیداهای انصرافی ” مي شود.
گفتني است در همين ارتباط ستاد ائتلاف اصلاح طلبان با ارسال نامه اي به وزير كشور خواستار برطرف کردن شبهات شد. حزب مشاركت نيز طي بيانيه اي اعلام كرد:”امكان ندارد اجازه دهيم در آراي مردم دستكاري صورت گيرد”.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates