15.12.2006

اعتراض به «تقلب» در انتخابات

رادیوفردا: همزمان با برگزاری انتخابات سومين دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا و چهارمين دوره انتخابات مجلس خبرگان، برخی چهره های فعال سياسی به آنچه «تقلب در انتخابات» خواندند، اعتراض کردند.

به نوشته خبرگزاری ها، سهيلا جلودارزاده، نامزد اصلاح طلبان در انتخابات ميان دوره مجلس، در فرمانداری تهران حاضر شد و به جلوگيری از رای دادن برخی شهروندان در تهران اعتراض کرد.

به گفته خانم جلودارزاده، برخی از شعب رای گيری، ابتدا شناسنامه شهروندان را وارسی می کنند و اگر آنها در انتخابات مجلس هفتم شرکت نکرده باشند، از رای دادنشان در انتخابات ميان دوره ای مجلس جلوگيری می کنند.

همچنين ستاد انتخاباتی اصلاح طلبان نيز با صدور اطلاعيه از وزارت کشور درخواست کرد که به «ممانعت از رای دادن افرادی که در انتخابات مجلس هفتم شرکت نکرده اند» پايان دهد.

انتخابات ميان دوره ای مجلس همزمان با دو انتخابات ديگر در شهرهای تهران، اهواز و بم برگزار می شود.

اعتراض ها به چگونگی اخذ رای برای انتخابات ميان دوره ای مجلس موجب شد تا ستاد انتخابات کشور، با صدور بيانيه ای اعلام کند که رای دادن در انتخابات ميان دوره ای مجلس، ارتباطی به انتخابات مجلس هفتم ندارد و همه ساکنين شهرهای تهران، بم و اهواز، حق دارند که در انتخابات ميان دوره ای مجلس، رای خود را به نفع نامزد مورد نظرشان به صندوق بريزند.

«حزب غیبی»

در شهر مشهد نيز سخنگوی اصلاح طلبان مدعی شد که جناح رقيب، کماکان در روز انتخابات در حال تبليغ است و نسخه هايی از فهرست انتخاباتی آنها در سطح شهر توزيع می شود.

طبق فانون انتخابات شوراهای شهر و روستا، از ۲۴ ساعت پيش از آغاز رای گيری، تبليغات انتخاباتی ممنوع است.

به نوشته خبرگزاری ايلنا، فهرست نامزدهای جناح محافظه کار، با تيراژ بالايی تهيه شده و گروهی که سخنگوی اصلاح طلبان آنها را «حزب غيبی» ناميده است، در طی ساعات رای گيری، تبليغات انتخاباتی را ادامه داده اند.

وی همچنين گفته است که فهرست نامزدهای اصلاح طلبان که بايد چون ساير فهرست ها در تک تک شعب رای گيری نصب شود، کامل نيست و برگزارکنندگان انتخابات، نام برخی از نامزدهای تاييد صلاحيت شده اصلاح طلبان را از اين فهرست حذف کرده است.

هشت اتوبوس متقلب

موضوع «تقلب در انتخابات»، از سوی رييس ستاد انتخابات استان تهران که از مقام های مسئول برگزارکننده انتخابات است نيز تاييد شد.

عبدالله روشن که برای لحظاتی در جمع خبرنگاران حاضر در ستاد انتخابات حضور يافت، وجود آنچه را«تخلفات انتخاباتی» می خواند تاييد کرد، اما تعداد اين تخلفات را «بسيار اندک» دانست.

آقای روشن در پاسخ به اين سوال که چه تخلفاتی صورت گرفته گفت: «به عنوان مثال هشت دستگاه اتوبوس راهی يکی از شهرستان ها بودند تا سرنشينان آن به نفع نامزدی خاص در اين شهرستان رای دهند که از حرکت آنها جلوگيری شد.»

رييس ستاد انتخابات استان تهران درباره اينکه اين اتوبوس ها به نفع چه کسی در حرکت بودند و اصولا چگونه ستاد انتخابات موفق شد انگيزه سرنشينان را شناسايی کند، توضيحی نداد.

«بررسی می کنیم»

در همين حال هيئت مرکزی نظارت بر انتخابات، اعلام کرد که برای نخستين بار در تاريخ جمهوری اسلامی، تمامی نامزدهای انتخابات اين امکان را داشتند که نماينده مورد اعتماد خود را به شعب رای گيری بفرستند تا تخلفات احتمالی را گزارش کنند.

به گفته سخنگوی اين هيئت، در انتخابات ميان دوره ای مجلس، برای ۳۰۰ نفر و در انتخابات مجلس خبرگان برای سه هزار نفر از نمايندگان نامزدها، کارت شناسايی برای حضور در شعبه رای گيری صادر شده است.

عباسعلی کدخدايی همچنين گفت که شورای نگهبان در سه روز بعد از انتخابات، تخلفاتی که گزارش شوند را بررسی می کند و در صورت که اين تخلفات قابل توجه باشند، کل آرای شعبه مورد نظر باطل می شوند.

با این حال، سايت اينترنتی «شهر فردا»، ارگان تبلغاتی ائتلاف اصلاح طلبان در اینترنت، مدعی شد که در برخی از شعب رای گیری،از حضور نمايندگان نامزدهای اصلاح طلب جلوگيری شدهاست.

تبلیغات در نماز جمعه

به گزارش خبرگزاری مهر، برخی گروه های تبلیغاتی، هم زمان با آغازانتخابات در تهران، با حضور در محل نماز جمعه و حاشيه دانشگاه تهران، بهتبليغ برای کانديداهای مورد حمايت خود پرداختند.

بنا به این گزارش، این افراد نه تنها تراکت های تبلیغاتی نامزدهایی خاص را در میان نمازگزاران پخش می کردند، بلکه با جمع کردن شهروندان به دور خود، به نفع برخی از نامزدها و در مواردی علیه نامزدهای رقیب، سخنرانی کرده اند.

این گزارش می افزاید که تبلیغات در نمازجمعه تهران، به نفع برخی از نامزدهای انتخابات شورای شهر تهران و همچنین انتخابات مجلس خبرگان بوده است.

گزارش هایی از این دست در چند سایت اینترنتی اصلاح طلبان و همچنین محافظه کاران منتقد دولت نیز منتشر شده است.

«رضایت از انتخابات»

به رغم تمامی انتقادها، مصطفی پورمحمدی، وزير کشور جمهوری اسلامی ایران، بعدازظهرروز جمعه (۲۴ آذر) درباره چگونگی برگزاری انتخابات شوراها و خبرگان رهبریبه خبرنگاران گفت: «طبق گزارش‏های رسيده، اين انتخابات، به ‏رغم گستردگیاش، دارای مسائل و مشکلاتی نبوده است.»

اسماعيل مسعودی، رييس هياتبازرسی استان تهران، نيز اعلام کرد: «علی‏رغم آنکه در اين دوره، سهانتخابات همزمان برگزار می‏شود، تخلفات اين دوره نسبت به انتخابات گذشتهبسيار ناچيز است.»

وی افزود: «تنها تخلفی که تاکنون گزارش شده،در شهرستان رباط کريم است. در اين مورد نيز تخلف سريعا به فرمانداری گزارشداده شد و نامزد متخلف هم به فرمانداری دعوت شد.»

همچنين، آقای کارانديش، مدير کل انتخابات وزارت کشور جمهوری اسلامی،گفت: با توجه به گستردگی انتخابات، واقعاً کمترين مشکل را تاکنون داشتهايم ودر هيچ کجا به مشکل جدی برخورد نکرده ايم.

او در ارتباط با سلامت انتخابات گفت: «برای سلامت انتخابات فعاليتهایمختلفی انجام داديم که بر اساس آن امکان اينکه کسی بخواهد در رای مردم دستببرد، نيست. فقط يک نکته وجود دارد، که افراد بی سواد به کسی بگويند رایخود را بنويسيد، که به اواعتماد داشته باشد، زيرا ممکن است نام نامزد راجا به جا بنويسند، اما در بقيه موارد، امکان تخلف وجود نخواهد داشت.»

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates