14.12.2006

احتمال محاکمه سخنران فرانسوی همايش هولوکاست

بی‌بی‌سی:
يک سال پس از آنکه انکار هولوکاست در فرانسه غيرقانونی شد، آقای فوريسون از تدريس در دانشگاه محروم گرديد
وزيرخارجه فرانسه از احتمال پيگرد قانونی روبر فوريسون نويسنده فرانسوی به علت اظهاراتی خبر داد که وی در سخنرانی خود در همايش هولوکاست در تهران بيان کرده است.
پايتخت ايران طی دو روز گذشته ميزبان همايشی تحت عنوان “هولوکاست، چشم انداز جهانی” بود که هدف از آن بررسی واقعيت داشتن يا نداشتن ماجرای کشتار سازمانيافته شش ميليون يهودی طی جنگ جهانی دوم در اروپا بود که اصطلاحاً هولوکاست خوانده می شود.

روبر فوريسون که تاکنون با نوشتن مقالات و کتابهای متعددی هولوکاست را جعل تاريخی قلمداد کرده از جمله سخنرانانی بوده که برای سخنرانی در همايش هولوکاست به تهران دعوت شده و وزير خارجه فرانسه اظهارات او را در اين همايش غيرقابل قبول خوانده است.

يک روز پس از آنکه همايش هولوکاست در تهران پايان يافت، فيليپ دوست بلازی وزيرخارجه فرانسه در مجلس ملی کشورش حاضر شد تا به پرسش دو تن از نمايندگان در مورد سفر روبر فوريسون به ايران و شرکت او در همايش هولوکاست پاسخ دهد.

از شانزده سال پيش به اين سو، انکار و حتی ابراز ترديد در هولوکاست در فرانسه غيرقانونی است و برای آن مجازات تعيين شده است.

آقای دوست بلازی خطاب به نمايندگان مجلس ملی تأکيد کرده که دولت فرانسه تمام راههای قانونی را بررسی خواهد کرد تا برای تحت پيگرد قراردادن روبر فوريسون به دليل ترديد در هولوکاست در خارج از خاک فرانسه راهی بيابد.

روبر فوريسون که اينک تهديد به پيگرد قضائی شده پيشتر نيز به دليل ديدگاههای خود با مشکلات قانونی مواجه شده است.

يک سال پس از آنکه انکار هولوکاست در فرانسه غيرقانونی شد، آقای فوريسون از تدريس در دانشگاه محروم گرديد.

در فوريه 2005 نيز وی ترديدهای خود در مورد هولوکاست را در گفتگو با شبکه ماهواره ای تلويزيون ايران، موسوم به سحر بيان کرد که باعث شد وی تحت پيگرد قانونی قرار گيرد.

روبر فوريسون با تکيه بر استدلالهای فنی، اينکه يهوديان در اتاقهای گاز به صورت دسته جمعی کشته شده باشند را رد می کند و اعتقاد دارد که شمار يهوديانی که در سرزمينهای تحت تصرف آلمان نازی کشته شدند بيش از دويست و پنجاه هزار نفر نمی تواند باشد.

بنابر گزارشها، آنچه باعث شده وزيرخارجه فرانسه امکان پيگرد قانونی دوباره او را مطرح کند، بيان اين استدلال در همايش هولوکاست در تهران بوده است.

همايش هولوکاست با واکنش شديد و گسترده ای از جانب دولتها و نهادهای غربی و اروپايی مواجه شده است.

گروهی از تشکلهای يهودی نيز در آمريکا شکايتنامه ای برای اقامه دعوا عليه محمود احمدی نژاد، رئيس جمهور ايران تنظيم کرده و او را متهم کرده اند که با ابراز ترديد در هولوکاست و خواهان نابودی اسرائيل شدن، دست به ترغيب نسل کشی زده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates