13.12.2006

توقف ناگهانی گفتگوها درباره تحريم ايران

بی‌بی‌سی:
آقای کوزولين به خاطر سازمان دادن تظاهرات عليه دولت بلاروس به پنج سال و نيم حبس محکوم شده است
مذاکرات اعضای دائم شورای امنيت و آلمان در مورد قطعنامه تحريم ايران به علت خشم روسيه از اقدام آمريکا در مطرح کردن وضعيت ناگوار يک ناراضی اهل بلاروس در جلسه شورای امنيت ناگهان متوقف شده است.
مساله وضعيت حقوق بشر در بلاروس، کشوری که دارای روابط بسيار نزديک با مسکو است، در دستور کار شورای امنيت قرار ندارد.

بنابه گزارش ها اقدام ويليام برنچيک، ديپلمات آمريکايی، در پيش کشيدن مساله اعتصاب غذای 54 روزه الگساندر کوزولين، نامزد انتخابات رياست جمهوری بلاروس، با اعتراض شديد سفير روسيه در سازمان ملل، روبرو شد.

اعضای دائم شورای امنيت و آلمان قرار بود سه شنبه رايزنی های خود در مورد پيش نويس قطعنامه تحريم ايران را که ظاهرا در روز دوشنبه به پيشرفت هايی منجر شده بود ادامه دهند.

اما جلسه سه شنبه به علت جنجال مربوط به بلاروس از دستور کار خارج شد.

به گزارش آسوشيتدپرس يک مقام آمريکايی گفت واشنگتن احساس می کرد مهم است مساله آقای کوزولين را در شورای امنيت پيش بکشد چرا که به گفته وی آمريکا نگران آزادی بيان و دمکراسی، به خصوص در قلب اروپاست.

الگساندر کوزولين که روز سه شنبه به اعتصاب خود پايان داد از ماه مارس پس از سازماندهی تظاهراتی عليه دولت بلاروس زندانی بوده است. او يکی از سه نامزدی بود که پرزيدنت لوکاشنکو را در انتخابات رياست جمهوری به چالش کشيدند.

الگساندر لوکاشنکو، رئيس جمهور بلاروس که از سال 1994 در قدرت بوده است، در آن انتخابات پيروز اعلام شد. وی متهم به نقض حقوق بشر و سرکوب مخالفان است.

آقای کوزولين به خاطر سازمان دادن تظاهراتی “غيرمجاز” به پنج سال و نيم حبس محکوم شده است و طی اين اعتصاب غذای طولانی به حکم خود اعتراض داشت.

گفتگوهای مربوط به ايران

نمايندگان آمريکا، روسيه، چين، بريتانيا و فرانسه به علاوه آلمان روز دوشنبه در مقر سازمان ملل در نيويورک نشستی برای بررسی راه های تحريم ايران به خاطر خودداری آن کشور از معلق کردن بخش های حساس برنامه اتمی اش برگزار کردند.

پيش نويس تازه نمونه کمرنگ تر سند اوليه ای است که فرانسه، بريتانيا و آلمان در اواسط ماه اکتبر ارائه کرده بودند و با اعتراضات شديد مسکو و پکن روبرو شد.

اين سه کشور روز جمعه (8 دسامبر) در حرکتی برای قانع کردن روسيه، پيش نويس اوليه را اصلاح کرده و از ابعاد تحريم های مورد نظر کاستند.

متن اوليه تقريبا کليه کالاهای مرتبط با برنامه اتمی و موشکی ايران از جمله اجناس دارای کاربرد دوگانه نظامی و غيرنظامی را هدف می گرفت اما بنابه گزارش ها در متن تازه، تحريم ها تنها به حساس ترين مواد و فن آوری های ساخت بمب محدود می شود.

ويتالی چرکين، نماينده روسيه در سازمان ملل، بعد از ديدار غيررسمی روز دوشنبه در نيويورک از تغييرات اعمال شده در پيش نويس استقبال کرده و نسبت به معامله ای در مورد آن تا پيش از پايان سال جاری ميلادی ابراز خوشبينی کرده بود.

ايران تابستان گذشته از تن دادن به قطعنامه شورای امنيت که خواستار تعليق غنی سازی اورانيوم و ساير بخش های حساس برنامه اتمی اش تا روز 31 اوت بود سر باز زد که تنظيم پيش نويس قطعنامه ای تازه برای تنبيه اين کشور را به دنبال داشت.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates