13.12.2006

ترکمون زدن مشارکتی‌ها

خُسن آقا: خدای نداشته مان را شکر می‌گوییم که شاهد از غیب رسید که دانشجویان برخلاف نگرانی بنده حقیر دارند برخلاف جریان حکومت حرکت می‌کنند.
ایسنا:
حرمت‌شكني دردانشگاه قابل قبول نيست*
بايدحرمت رييس‌جمهوي كه باراي مردم انتخاب شده،حفظ شود
گفت‌وگوهاي ايسنا باشكوري‌راد،كواكبيان، عباسپور و سخنان ميردامادي

در پي حضور امروز (دوشنبه) رييس جمهوري در دانشگاه اميركبير و اقدامات و شعارهاي برخي افراد حاضر در جلسه، برخي فعالان سياسي و رييس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس در گفت‌وگو با ايسنا به طرح ديدگاه خود نسبت به اين واكنش‌ها و رفتار رييس جمهور در مقابل آن پرداختند.

بايد حضور رييس جمهور را در دانشگاه مغتنم شمرد

توهين به هرشخصي قبيح‌است و قطعا به رييس جمهور قبيح‌تر

يك عضو هيات علمي دانشگاه عامه طباطبايي در واكنش نسبت به برخورد امروز برخي از دانشجويان با رييس جمهور، تصريح كرد: توهين به هر شخصي محكوم است و قطعا توهين به رييس جمهور به عنوان دومين مقام رسمي كشور قبيح‌تر و زشت‌تر است.

مصطفي كواكبيان در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،با بيان اين مطلب، افزود: آنچه در دانشگاه اميركبير رخ داد نبايد به عنوان يك حادثه‌ي پيش پا افتاده و معمولي مورد ارزيابي قرار گيرد.

وي با بيان اينكه بايد حضور رييس جمهور را در دانشگاه بسيار مغتنم شمرد، گفت: رييس جمهور هر چند با تاخير چهار روزه اما به هر حال براي تقدير از جنبش دانشجويي در دانشگاه حاضر شد و اين نكته‌اي بود كه ما قبلا بر آن تاكيد داشتيم كه توهين به هر شخصي قبيح‌است و قطعا به رييس جمهور قبيح‌تر و زشت‌تر است.

اين استاد دانشگاه ادامه داد: اگر در زمان آقاي خاتمي به مشتي لباس شخصي‌ها و عناصر معلوم‌الحال اعتراض داشتيم كه چرا بنا دارند مراسم رييس جمهور منتخب مردم را برهم بزنند عينا چنين اعتراضي را نيز امروز عينا به كساني داريم كه مرتكب چنين اعمالي در مقابل آقاي احمدي‌نژاد مي‌شوند.

كواكبيان با تاكيد بر اينكه نبايد برخوردهاي خشونت‌آميز و زشت برخي افراد كه به عنوان دانشجو محسوب مي‌شوند ما را وادار به مقابله به مثل و برخوردهاي تند و خارج از ضوابط قانوني كند، تصريح كرد: بايد نبض دانشگاه‌ها را همواره سنجيد و بنده به عنوان عضو هيات علمي دانشگاه بر اين باورم كه بايد با تسامح و تساهل بيشتري با دانشجويان برخورد كرد.

وي با بيان اينكه حضور مقامات دولتي و رسمي كشور نبايد جنبه‌ي صرفا تشريفاتي و سالانه و همراه با مناسبت‌هاي خاص ازطريق مقامات دولتي داشته باشد،ادامه داد:بايد تشكل‌هاي دانشجويي خود پيشگام شده و درخواست حضور برخي مقامات مسوول در دانشگاه خود را از كانال‌هاي مشخص قانوني تعقيب كنند.

اين عضو هيات علمي دانشگاه، با تاكيد بر اينكه بايد با پيگيري خودجوش دانشجويان چنين دعوت‌هايي صورت گرفته و چنين مراسماتي برگزار شود، افزود: بايد توجه داشت كه نوعي عدم توجيه بخش‌هايي از دانشگاهيان نسبت به برخي اقدامات دولت وجود دارد كه بهتر است در اين زمينه تامل بيشتري صورت گيرد.

كواكبيان در ادامه تاكيد كرد: دانشجويان بايد در اين زمينه توجيه شوند و ما اميدواريم با توجيه آنها ديگر شاهد چنين برخوردهايي در آينده نباشيم.

اين استاد دانشگاه خاطر نشان كرد: بر اين نكته تاكيد دارم كه بايد بررسي شود كه چرا امثال آقاي رييس جمهور با توده‌هاي مردم ارتباط بيشتري نسبت به رابطه با نخبگان دارند.

رييس جمهوري كه با راي مردم انتخاب شده بايد حرمتش حفظ شود

همچنين دبيركل جبهه‌ي مشاركت ايران اسلامي، همچنين درباره حادثه امروز دانشگاه اميركبير و تمايل گروه‌هايي جهت نسبت دادن تشنج‌هاي ايجاد شده به اصلاح‌طلبان نيز اظهار داشت: اين كارها را تقبيح مي‌كنيم. چنانچه در دوره خاتمي نيز چنين برخورد‌هايي كه با ايشان صورت ‌گرفت، را نيز تقبيح كرديم چراكه اصولا رييس جمهوري كه با راي مردم انتخاب شده بايد حرمتش حفظ شود، اما متاسفانه در دانشگاه نيز با اين مساله مواجه هستيم كه دانشجويان در فعاليت‌هاي خود محدود هستند و امكان حرف زدن ندارند.

حرمت‌شكني در دانشگاه قابل قبول نيست

دانشگاه، محيط بحث، نقادي و انتقادات صريح و راهگشاست

رييس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي با بيان اين كه دانشگاه، محيط بحث و نقادي و انتقادات صريح و راهگشاست، گفت كه اينكه در دانشگاه حرمت‌شكني شود قابل قبول نيست و از يك محيط دانشگاهي انتظار برخورد علمي داريم.

علي عباسپور تهراني با اشاره به ديدار روز دوشنبه رييس‌جمهور با دانشجويان در دانشگاه اميركبير به خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) گفت: علي‌الاصول در محيط دانشگاه آنچه كه حاكم است، بحث استدلال است. اين امكان وجود دارد كه عملكرد دولت در هر دولتي مورد انتقاد باشد و دولت در جنبه‌هايي موفق باشد و در جنبه‌هايي نيز موفق نباشد.

وي افزود: خيلي از مشكلات ريشه در گذشته‌هاي خيلي دور و قبل از انقلاب دارد كه زمان زيادي براي حل آنها نياز داريم مثل بحث دولتي بودن اقتصاد كه يكي از مهمترين مشكلات اقتصاد است اما اين چيزي نيست كه دولت خاصي را در گذشته زير سوال برد و انتظار داشت بايد در كوتاه‌مدت حل شود.

عباس‌پور گفت: دانشگاه، محيط بحث و نقادي و انتقادات صريح و راهگشاست. اگر از مسوولان اجرايي يا مسوولان هر قوه در اين دانشگاه شركت مي‌كنند براي اين است كه بي‌پرده بتوانند با واقعيات و نقطه‌نظرات آشنا شوند چون معتقديم قشر متفكر و تحليل كننده در دانشگاه‌ها و حوزه‌ها هستند. جايي كه انسان‌ها فكر مي‌كنند و نتايج افكار بايد بدون پرده به مسوولان با زبان علمي و نقادانه مطرح شود.

رييس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس خاطر نشان كرد: اينكه در دانشگاه حرمت‌شكني شود قابل قبول نيست. از يك محيط دانشگاهي انتظار برخورد علمي داريم و حركات خارج از اين چارچوب را در شان محيط مقدس دانشگاه و دانشجو نمي‌دانيم.

وي با بيان اينكه قطعا عملكرد دولت قابل نقد است و ممكن است همه نسبت به آن انتقاد داشته باشند و خيلي‌ها هم بعضي از جنبه‌هايي آن را بپسندند، گفت: هميشه بايد با عينك واقع‌بينانه عملكرد را مورد بررسي قرار داد با توجه به همه‌ي شرايط و ميزان ريشه‌يي بودن مشكلات و مدتي كه يك دولت جديد در راس كار است، بايد با اين واقعيات دولت را مورد نقد علمي قرار داد و خواسته‌هاي پيشرفت جامعه را از رييس‌جمهور خواست.

نماينده‌ي مردم تهران در مجلس افزود: طبيعتا چنين برخوردهايي نه در كشور ما و نه در هيچ جاي دنيا مورد تاييد نيست و عملا ارتباط تنگاتنگ عالمانه بين شركت‌كنندگان و مسوولان را دچار اخلال مي‌كند. اگر قرار باشد كه برخوردهاي خارج از اعتدال در روابط حاكم شود عملا باب گفت‌وگوها بسته خواهد شد و يكي از عوامل پيشرفت يك جامعه بحث وجود گفت‌وگو بين مردم و مسوولان است چرا كه مهمترين قشري كه مي‌توانند به صورت علمي برخورد كند، قشر دانشجو و دانشگاهي است.

عباس‌پور يادآور شد: اميدواريم چنين برخوردهايي را در دانشگاه‌ها نداشته باشيم وقتي مي‌گوييم بايد در دانشگاه نشاط سياسي برقرار شود منظورمان وجود بحث‌هاي صريحي است كه بين تفكرهاي مختلف در دانشگاه يا بين دانشجويان و مسوولان يا مناظره با شركت فعالان سياسي و مسوولان در دانشگاه شكل مي‌گيرد.

به اعتقاد وي، برخوردهاي فيزيكي يا برخوردهايي كه به خصوص خارج از چارچوب تعاريف اسلامي باشد براي ما كه يك كشور مسلمان هستيم، قابل قبول نيست به خصوص اگر فردي كه مي‌خواهد مطالبش را بيان كند مسلمان باشد و بر يك مسلمان به خصوص اگر دانشجو باشد و به خصوص اگر چنين فردي مسوولي در راس قوه‌ي مجريه و رييس جمهور باشد.

عباس‌پور اظهار اميدواري كرد: دانشجويان در هر دانشگاهي اين پارامترها را مدنظر قرار دهند و با اين برخوردهاي علمي راه را هموار كنند و از همه‌ي مسوولان بخواهند با حضور دانشجويان عملكرد خود را صريح و عالمانه مورد تحليل قرار دهند.

وي خاطرنشان كرد: در چنين جوي است كه خوشحال مي‌شويم كه اعلام كنيم نشاط سياسي در دانشگاه‌ها وجود دارد و دانشجوي ما فعال است و نقدش مي‌تواند راهگشا و رهنمودي براي همه‌ي مسوولان در همه‌ي قوا باشد.

روش‌هاي اعتراضي به دولت بايد درچارچوب و قابل دفاع باشد

توهين به رييس جمهور به لحاظ قانوني و اخلاق سياسي جرم و خلاف است

دكتر شكوري راد با بيان اينكه سياست‌ها و روش‌هاي دولت شايسته‌ي نقد جدي و اعتراض مدني است درعين حال تاكيد كرد كه روش‌هاي اعتراضي بايد در چارچوب و قابل دفاع باشد.

عضو شوراي مركزي جبهه مشاركت ايران اسلامي در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،با اشاره به حركات برخي از دانشجويان در جلسه‌ي سخنراني رئيس‌جمهور در دانشگاه صنعتي اميركبير، گفت: از ديد من، باتوجه به آموخته‌هاي دوره انقلاب و تجربه‌اي كه از روش و منش رئيس‌جمهور در دوره اصلاحات داشته‌ايم، سياست‌ها و روش‌هاي آقاي احمدي‌نژاد و دولت وي، شايسته‌ي نقد جدي و اعتراض مدني هست و سرزدن حركتهاي اعتراضي از دانشجويان هم، غيرمنتظره نبايد باشد و كسي هم نبايد و نمي‌تواند دانشجويان را بخاطر آن بازخواست كند، اما اين هم روشن است كه روش‌هاي اعتراضي هم بايد چارچوب داشته باشد و اعتراض‌كنندگان نبايد اجازه دهند، كساني از بين آنها رفتارهاي ناهنجاري كنند كه قابل دفاع نيست و هر فرد منصف و خردورزي، آن را نادرست تشخيص مي‌دهد. از جمله اينكه حرمت جايگاه‌هايي را كه به لحاظ عرفي و قانوني و فرهنگ سياسي محترم است، نبايد بي‌محابا شكست.

وي افزود: اين رفتار مدني نيست كه در ميانه‌ي يك جمع معترض، كسي كاري بكند كه ديگران از انجام آن ناراضي هستند و نمي‌خواهند در مظان اتهام انجام آن قرار بگيرند.

شكوري راد تصريح كرد: اهانت به رئيس‌جمهور، هر كس كه باشد، به لحاظ قانون واخلاق سياسي، جرم و خلاف است و همان‌طور كه نمي‌توان حركت اعتراضي دانشجويان را تخطئه كرد، از اين جرم و تخلف نيز نمي‌توان بيزاري نجست.

عضو شوراي مركزي جبهه مشاركت و نماينده‌ي مجلس ششم، در عين حال اظهار داشت: سياست‌هاي انقباضي دولت در دانشگاهها، مسبب اصلي بروز چنين حوادثي است و بروز آنها بيش از آنكه دولتمردان را به صرافت برخورد واكنشي، بيندازد، بايد به تجديدنظر در سياست‌هاي گذشته و حال خود، وا دارد؛ در غير اينصورت اين سيكل معيوب، همچنان ادامه خواهد يافت و هزينه بحران‌هاي آن نيز از كيسه ملت پرداخت خواهد شد.

شكوري راد در پايان گفت: پيشنهاد من اين است كه از يك سو دانشجويان با سالم‌سازي حركت‌هاي اعتراضي خود، فرصت سوءاستفاده را از فرصت‌طلبان در دو سوي خود بگيرند و دولتمردان نيز با تأمل در اينكه اين محصول همان بذري است كه خود كاشته‌اند، به اصلاح سياستهايشان بپردازند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates