12.12.2006

برباد دادن ثرمایه های ملت برای تحکیم قدرت ملاها

بی‌بی‌سی:
‘ناتوانی مالی روسيه در تکميل نيروگاه بوشهر’

آقای سعيدی گفته که شرکتهای روسی توانايی ساخت برخی از تجهيزات نيروگاه بوشهر را ندارند
به گفته معاون سازمان انرژی اتمی ايران، دولت اين کشور قرار است زودتر از موعد مقرر، پولی را که بابت ساخت نيروگاه اتمی بوشهر به روسيه تعهد کرده بوده است پرداخت کند.
محمد سعيدی، معاون امور بين ‌الملل سازمان انرژی اتمی ايران در جمع خبرنگاران در تهران گفته که روسيه برای انجام دادن تعهد خود در قبال نيروگاه اتمی بوشهر مشکل مالی دارد و ايران قول داده ‌است خارج از تعهدات خود برای حل اين مشکل تلاش کند.

آقای سعيدی همچنين گفته که شرکتهای روسی توانايی ساخت برخی از تجهيزات نيروگاه بوشهر را ندارند و ساخت اين تجهيزات را به يکی از شرکتهای طرف قرارداد خود از کشوری ديگر واگذار کرده ‌اند.

به گفته وی، بسياری از تجهيزات مربوط به نيروگاه بوشهر که در روسيه ساخته شده است نيز چون روسيه امکان مالی ندارد، به ايران ارسال نشده است.

آن گونه که معاون امور بين ‌الملل سازمان انرژی اتمی ايران گفته، ايران قصد دارد سررسيد پرداختهای خود را به روسيه جلوتر بيندازد و اميدوار است مشکل مالی روسيه برای تکميل نيروگاه اتمی بوشهر ظرف چهار ماه آينده برطرف شود.

در حالی که ايران به منظور دستيابی به امکان توليد سوخت مورد نياز نيروگاههای خود وارد مناقشه عميقی در سطح جهانی شده و تا مرز تحريم بين المللی پيش رفته، بهره برداری از نخستين نيروگاه اتمی اين کشور تاکنون بارها به تأخير افتاده است.

روسيه که پيمانکار ساخت اين نيروگاه است تاکنون چند بار به پايان رسيدن اين نيروگاه را به تأخير انداخته است.

گرچه مقامات ايرانی گاه انتقادهای نسبت به روند ساخت نيروگاه اتمی بوشهر مطرح می کنند اما از آنجا که روسيه به عنوان عضو شورای امنيت سازمان ملل متحد تلاشهايی برای جلوگيری از تحريم ايران و کاستن از حجم اين تحريمها انجام داده، لحن انتقاد مقامهای ايرانی چندان جدی نبوده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates