10.12.2006

گـزارش کامل تـجـمـع دانـشـجـويـي در دانـشـگـاه امـيـركـبـيـر

پیک ایران: تجمع و تريبون آزاد دانشجويان دانشگاه‌‏هاي تهران در دانشگاه اميركبير (پلي‌‏تكنيك تهران) ظهر امروز با شركت بيش از هزار نفر از دانشجويان برگزار شد.
به گزارش “ايلنا”، از صبح امروز نيروهاي انتظامي و امنيتي در خيابان‌‏هاي اطراف دانشگاه حضور گسترده داشتند و دانشجوياني كه قصد داشتند وارد دانشگاه شوند مي‌‏بايستي از حلقه‌‏هاي متعدد نيروهاي امنيتي و انتظامات دانشگاه عبور ‏كنند.
دو در اصلي دانشگاه اميركبير كاملا بسته شده بود و كليه عبور و مرورها از در اصلي دانشگاه انجام مي‌‏شد. نيروهاي مستقر در محل دانشجويان ديگر دانشگاه‌‏هاي تهران را كه قصد داشتند در اين تجمع شركت كنند، پراكنده مي‌‏كردند. ساعت 12 جمع بيش از 700نفره دانشجويان با مراجعه به مقابل در خيابان حافظ دانشگاه قصد داشتند با گشودن اين در دانشجوياني كه پشت در مانده بودند را وارد دانشگاه كنند.
اين حركت دانشجويان كه با شعارهاي «دانشجوي آزاده حمايتت مي‌‏كنيم» همراه بود، با برخي برخوردهاي پراكنده از سوي نيروهاي حاضر پاسخ داده شد. نيروهاي ويژه دانشجوياني را كه پشت در حافظ تجمع كرده بودند، پراكنده كرد. همچنين اين نيروها در حالي كه دانشجويان در حال كشيدن در بودند، با اقدامات مقابله‌‏جويانه سعي كردند مانع تجمع دانشجويان مقابل در شوند.
در مقابل اين حركت نيروهاي انتظامي، دانشجويان شعارهايي را عليه اين نيرو سر دادند. عاقبت فشار و ازدحام جمعيت كه هر لحظه بر تعداد آن در داخل دانشگاه افزوده مي‌‏شد، موجب شد قفل در شكسته شود اما پيش از باز شدن در نيروهاي انتظامي و امنيتي دانشجوياني را كه پشت در مانده بودند، پراكنده كرده بودند.
در ادامه جمع بيش از 1000 نفره دانشجويان با حضور در صحن مركزي دانشگاه برنامه تريبون آزاد خود را برگزار كردند.
در ابتداي اين تريبون، علي نيكونسبتي، عضو شوراي مركزي دفتر تحكيم وحدت، با اشاره به انتصابي بودن دكتر رهايي، رييس دانشگاه اميركبير، گفت: ايشان چون خودشان انتصابي هستند، فكر مي‌‏كنند انجمن اسلامي دانشگاه هم بايد انتصابي باشد اما از نظر اتحاديه تنها انجمن مشروع دانشگاه اميركبير، انجمن منتخب 2800 نفر از دانشجويان آن است.
نيكونسبتي در ادامه با اشاره به اينكه معضلات ما فقط به دانشگاه‌‏ها خلاصه نمي‌‏شود، گفت: امروز با روزنامه‌‏ها به شدت برخورد مي‌‏شود، جنبش زنان با برخورد قهرآميز مواجه مي‌‏شود و…. و اين نتيجه برخي سياست‌‏هاي غلط مسوولان است.
عضو دفتر تحكيم وحدت در ادامه با اشاره به سمت قبلي زاهدي، وزير علوم، مدعي شد: اين شخص تا قبل از وزير شدن رييس امور ديه كرمان بوده و هيچ سمت بالاتري جز اين نداشته است و با استفاده از برخي روابط به اين سمت منصوب شده است.
نيكونسبتي با اشاره به معضلات فراوان موجود در كشور از جمله وضعيت اقتصاد، سياست خارجي، سياست‌‏هاي اجتماعي و…. به انتقاد شديد از جريان حاكم پرداخت كه با سياست‌‏هاي خود كشور را با مشكلات متعدد مواجه كرده‌‏اند.
وي ادامه داد: اصولگرايان آنچنان بد عمل كرده‌‏اند كه حتي كسي حاظر نيست با اين عنوان فعاليت كند كه نمونه بارز آن حضور آنها با عناوين جديد در انتخابات شوراهاست.
نيكو نسبتي با اشاره به آمارهاي احضارها و بازداشت دانشجويان و احكام كميته انضباطي، گفت: دكتر زاهدي از عهده اداره وزارتخانه برنمي‌‏آيد و وقت آن رسيده است كه اين شخص به خاطر عملكردش در وزارت علوم، از اين سمت استعفا داده و مورد بازخواست قرار گيرد.
نيكونسبتي در پايان با اشاره به اينكه دولت چون نمي‌‏تواند به وعده‌‏هاي خود عمل كند، در حال برخورد با كليه منتقدان است، گفت: اما دانشگاه زنده است و همچنان منتقد دولت باقي خواهد ماند.
در ادامه اين تريبون، اسماعيل سلمان‌‏پور، از اعضاي انجمن اسلامي پلي‌‏تكنيك در سخناني با اشاره به اينكه قرار است فردا احمدي‌‏نژاد در دانشگاه اميركبير حضور يابد، گفت: آقاي احمدي‌‏نژاد! دانشجويان پلي‌‏تكنيك آنهايي هستند كه امروز اينجا تجمع كرده‌‏اند.
سلمان‌‏پور در ادامه با اشاره به اينكه آمفي‌‏تئاتر دانشگاه قرار است با نيروهاي خاص و دانشجويان خاص دانشگاه‌‏هاي ديگر پر شود، افزود: اين افراد مسلما براي احمدي‌‏نژاد دست و سوت مي‌‏زنند و از او استقبال مي‌‏كنند، اما اگر احمدي‌‏نژاد مي‌‏تواند، در جمع دانشجويان واقعي دانشگاه اميركبير حضور پيدا كند.
بابك زمانيان، ديگر عضو انجمن اسلامي پلي‌‏تكنيك نيز با اشاره به اعلام حضور احمدي‌‏نژاد در اين دانشگاه، در سخنان كوتاهي گفت: آقاي احمدي‌‏نژاد! فردا ساعت 8 صبح دانشجويان پلي‌‏تكنيك منتظر هستند. اميدواريم در جمع دانشجويان اميركبير حاضر شويد. عباس حكيم‌‏زاده، عضو شوراي مركزي انجمن دانشجويان پلي‌‏تكنيك نيز به مرگ سه دانشجو و چند خودكشي در عرض كمتر از يك هفته اشاره كرد و با گرامي‌‏داشت ياد مرحوم توحيد غفارزاده، گفت: اين دانشجوي سبزواري به دست يك دانشجوي ديگر كشته شد اما مسوولان وزارت علوم دانشجوي مقتول را به مزاحمت براي «نامزدش» متهم مي‌‏كنند و عملي كه توسط دانشجوي خاطي انجام‌‏شده را عمل به وظيفه مي‌‏دانند.
حكيم‌‏زاده به آمار محدوديت‌‏ها و برخوردهاي گسترده عليه دانشجويان در عرض يك سال اخير اشاره كرد و گفت: جالب اينجاست كه نزديك به نيمي از اين برخوردها و محدوديت‌‏ها به دانشجويان پلي‌‏تكنيك اختصاص دارد.
حكيم‌‏زاده با اعتراض به گذشت به بيش از 80 روز از بازداشت دكتر كيوان انصاري، گفت: ما آرزو داريم ايشان هر چه سريع‌‏تر از زندان آزاد شوند.
حكيم‌‏زاده، به روزبه رياضي و ياشار قاجار از دانشجويان سه ستاره پلي‌‏تكنيك اشاره كرد و گفت: جالب آن كه وزير علوم در اظهاراتي خود همچنان وجود اين دانشجويان را تكذيب مي‌‏كنند.
اين عضو شوراي مركزي انجمن اسلامي اميركبير در پايان با انتقاد از افرادي كه به دنبال ايدئولوژي‌‏گرايي در ميان جنبش دانشجويي هستند، گفت: انجمن‌‏هاي اسلامي در سال‌‏هاي اخير از دو سو تحت فشار بوده‌‏اند. از سوي اقتدارگرايان و از سوي جريانات سياسي كه نتوانسته‌‏اند از دانشجويان به عنوان پياده نظام خود استفاده كنند.
حكيم‌‏زاده در ادامه نسبت به تفكري كه به انجمن‌‏هاي اسلامي توصيه مي‌‏كند وجهه ديني خود را تقويت كنند و دانشجويان سكولار را از انجمن‌‏ها اخراج كنند، گفت: دانشجويان امروز هوشيارتر از آن هستند كه در دام ايدئولوژي‌‏گرايي مرتجعانه دهه 60 بيفتند و همواره از حقوق انساني كليه افراد، فارغ از نوع انديشه، فكر و مذهب‌‏شان دفاع خواهند كرد.
ديگر سخنران اين تريبون، مجيد دري، يكي از دانشجويان دانشگاه علامه طباطبايي بود. اين دانشجو در ابتداي سخنان خود گفت: من از دانشگاه علامه مي‌‏آيم و سلام گرم دانشجويان اين دانشگاه را به دانشجويان شجاع و بي‌‏پرواي پلي‌‏تكنيك مي‌‏رسانم.
مجيد دري گفت: بسياري از اساتيد دانشكده علوم سياسي ما را با اتهامات واهي و حتي اتهامات اخلاقي بازنشست مي‌‏كنند يا آنها را اخراج مي‌‏كنند.
در ادامه تريبون آزاد، وحيد عابديني، عضو دانشجويان دموكراسي‌‏خواه دانشگاه تهران، گفت: امروز اينجا جمع نشده‌‏ايم كه از جريان حاكم شكوه كنيم، امروز اينجا جمع نشديم كه بگوييم چرا پس از گذشت سال‌‏ها هنوز قاتلان عزت ابراهيم‌‏نژاد شناسايي نشده‌‏اند، امروز اينجا جمع شده‌‏ايم تا از استقلال دانشگاه‌‏ها و آزادي در دانشگاه دفاع كنيم.
عابديني در ادامه با اشاره به اينكه رگ اميركبير را در حمام فين زدند، گفت: امروز نبض جنبش دانشجويي در دانشگاه اميركبير مي‌‏تپد.
در پايان تريبون دانشجويان در مقابل انجمن اسلامي‌‏اي كه از سوي دانشگاه اميركبير مورد تاييد است، حضور پيدا كردند. دانشجويان در تجمع مقابل دفتر اين انجمن شعارهايي مانند «انجمن … تعطيل بايد گردد»، «انجمن منتخب حمايتت مي‌‏كنيم»، و… سر دادند.
عباس حكيم‌‏زاده، عضو شوراي مركزي انجمن اسلامي منتخب دانشجويان، گفت: دانشگاه دفتر انجمن اسلامي را در نيمه‌‏هاي شب با بولدوزر تخريب كرد اما ما در روز روشن و با پشتوانه قاطبه دانشجويان و با اعلام قبلي اينجا حضور پيدا كرديم تا به مديريت دانشگاه اثبات كنيم كه ما نيازي به تاييد دانشگاه نداريم و اين دانشگاه است كه براي اداره دانشگاه مجبور است به راي و نظر دانشجويان احترام بگذارد.
حكيم‌‏زاده در ادامه با اشاره به مصوبه شوراي مركزي انجمن اسلامي، گفت: ما نه خواستار تخريب اين دفتر هستيم و نه آسيبي به آن مي‌‏رسانيم بلكه در حركتي مدني طبق مصوبه شوراي مركزي انجمن اسلامي امروز در اين انجمن را قفل و زنجير مي‌‏كنيم و به دانشگاه يك بار ديگر فرصت مي‌‏دهيم تا به راي و نظر دانشجويان احترم بگذارد.
در پايان مراسم علي نيكونسبتي، عضو شوراي مركزي اتحاديه انجمن‌‏هاي اسلامي، با نصب قفل و زنجير بر در انجمن مورد تاييد دانشگاه، گفت: ما برخلاف مسوولان دانشگاه مدني هستيم و به تخريب اموال نمي‌‏پردازيم در حالي كه آنها انجمن اسلامي اميركبير را تخريب كردند.
نصب قفل و زنجير بر در انجمن مورد تاييد دانشگاه اميركبير با استقبال و تشويق شديد دانشجويان حاضر در تجمع همراه شد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates