10.12.2006

تجديدنظر در پيش نويس قطعنامه تحريم ايران

بی‌بی‌سی:
بنابر آنچه از منابع ديپلماتيک نقل می شود، دولتهای بريتانيا، فرانسه و آلمان در پيش نويس قطعنامه ای که برای تحريم ايران در شورای امنيت سازمان ملل متحد تنظيم کرده بودند تجديدنظر کرده و از گسترده تحريمهايی که برای ايران در نظر گرفته بودند کاسته اند.
شش قدرت جهانی که درگير مسئله اتمی ايرانند، طی نشست اخير خود که سه شنبه شب گذشته (پنجم دسامبر) در پاريس برگزار شد نتوانستند بر سر تحريم ايران به توافق برسند و قرار است دوشنبه آينده (يازدهم دسامبر) طی نشست ديگری در نيويورک در جهت حصول توافق در اين زمينه بکوشند.

هدف از تحريم ايران، واداشتن اين کشور به متوقف ساختن غنی سازی اورانيوم تا زمانی است که دولتهای غربی از صلحجويانه بودن اهداف فعاليت اتمی ايران اطمينان حاصل کنند.

اورانيومی که با غلظت بالايی غنی شده باشد می تواند در ساخت سلاح اتمی کاربرد داشته باشد اما ايران بارها تصريح کرده که تنها هدفش از غنی سازی اورانيوم، توليد سوخت اتمی مورد نياز برای نيروگاههای اتمی است.

ناکامی قدرتهای بزرگ جهان در توافق بر سر جزئيات تحريم ايران به مخالفت روسيه نسبت داده می شود که تأمين کننده اصلی فناوری اتمی برای ايران و فروشنده تسليحات به اين کشور است.

به باور آگاهان، روسيه خواهان آن است که تحريمی که به ايران اعمال می شود لطمه ای به تکميل نيروگاه اتمی بوشهر که به دست پيمانکار روسی انجام می گيرد نزند و همچنين منعی برای قراردادهای تسليحاتی ميان ايران و روسيه ايجاد نکند.

از منابع ديپلماتيک نقل شده که پيش نويس جديد قطعنامه تحريم ايران به گونه ای تنظيم شده که خواست روسيه در آن برآورده شود.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates