08.12.2006

در جمع روحانیون شهرری مطرح شد: توضیحات هاشمی درباره شورای رهبری

آفتاب: آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی روز پنج‌شنبه در جمع «روحانیون شهر ری» ضمن بازگویی برخی ناگفته‌ها، به بیان تاریخچه‌ای از بحث «ولایت فقیه» در جمهوری اسلامی و جریان انتخاب آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان رهبری نظام پس از رحلت امام پرداخت. او در عین حال با لحن هشدارگونه‌ای که نیم‌نگاهی نیز به تحرکات برخی گروه‌های سیاسی داخلی داشت تاکید کرد «آنهایی كه تصور می‌‏كنند، می‌‏توانند ریشه روحانیت را بزنند سخت در اشتباهند؛ چون در واقع ریشه خود را می‌‏زنند».

مهم‌ترین بخش از اظهارات هاشمی اما بخشی بود که به موضوع «شورای رهبری» اشاره داشت. این بحث یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین انتقاداتی بوده که گروه‌های تندروی مذهبی و برخی نشریات وابسته به این جریان‌ها در سال‌های اخیر به هاشمی رفسنجانی وارد کرده‌اند. به همین دلیل هاشمی با ارایه توضیحاتی مفصل در این رابطه و تشریح صریح برخی حقایق (از جمله این که مقام معظم رهبری خود یکی از مدافعان این بحث بوده‌اند) کوشید به این انتقادات غالباً سیاسی و تبلیغاتی پاسخ دهد.

هاشمی رفسنجانی با تاکید بر این که «صحبت‌‏هایش انتخاباتی نیست و قصد دارد از این اجتماع برای بیان اهداف بزرگتری استفاده كند» با اشاره به ساختار ولایت فقیه، گفت: بنده احساس می‌‏كنم، دشمن با ریشه استكباری خود البته نه در مسائل كوچك داخلی، كودتای خزنده‌‌‏ای را آغاز كرده و به فكر این است كه جوامع اسلامی، به خصوص جوامع شیعی را از ساختار ولایت فقیه كه پشتوانه‌‏ای عظیم دارد، محروم كند و در این راستا با برنامه‌‏ریزی‌‏هایی، پیچیده عمل می‌‏كند. این حركت را باید جدی گرفت. البته آنها این بنیان و استحكام به وجود آمده را نمی‌‏توانند مورد تعرض قرار دهند، مگر اینكه بخواهند از ریشه بزنند كه به یاری خدا این كار را هم نمی‌‏توانند انجام دهند.

وی با بیان اینكه شناخت خدمات روحانیت در طول تاریخ یكی از كمبودهای موجود در حوزه مطالعات حوزوی است، گفت: روحانیت در هر زمانی از تاریخ وارد هر مسئله‌‏ای شد، آن مسئله را حل كرد. هیچ پناهگاهی برای مردم مطمئن‌‏تر از روحانیت نبود، اثبات این مسئله هم دشوار نیست و با انجام یك تحقیق عمقی، می‌‏توان به آن دست یافت.

هاشمی رفسنجانی تصریح كرد: آنهایی كه تصور می‌‏كنند، می‌‏توانند ریشه روحانیت را بزنند سخت در اشتباهند؛ چون در واقع ریشه خود را می‌‏زنند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت در عین حال ضمن نكوهش برخی تخریب‌‏ها گفت: علما در سراسر كشور هزاران مرید دارند و رنجاندن آنان كار خوبی نیست.

هاشمی رفسنجانی تصریح كرد: در بین روحانیون كسانی وجود داشتند كه به مردم خیانت كردند، اما تعداد آنها اندك بود، روحانیت در طول تاریخ همواره در كنار مردم بود. در مشروطه و سال‌‏های قبل از مشروطه، آنان (سلطنت‌‏طلبان) قدرت روحانیت را كشف و فكر كردند كه می‌‏توانند ریشه روحانیت را بزنند،‌‏ غافل از اینكه در واقع ریشه خود را زدند. پهلوی همه چیز از جمله مساجد و مدارس و حوزه‌‏ها را خرد كرد، اما مشاهده كردید كه پس از بیرون راندن شاه، مدارس، مساجد و حوزه‌‏ها زنده شدند و علما با قدرت بیشتری به میدان آمدند.

وی در همین رابطه افزود: در دهه 30 و 40، آیت‌‏الله بروجردی با سیاست درستی كه اتخاذ كرد، مدتی دندان روی جگر گذاشت و وارد میدان سیاست نشد؛ اما در عین حال به تقویت مساجد و حوزه‌‏ها پرداخت ولی زمانی كه خواست وارد عمل شود، عمرشان كفاف نداد و امام (ره) آمد و میدان را پر كرد و كاری كرد كارستان.

هاشمی رفسنجانی در بخش دیگری از سخنرانی خود با اشاره به بحث ولایت‌‏فقیه گفت: آن زمان، مسئله ولایت، نیابت و مسوولیت روحانیت شكل ساختاری به خود نگرفته بود و علما به تشخیص خود عمل می‌‏كردند، اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ساختاری برای مهمترین مسئله نظام اسلامی كه همان ولایت است، تأسیس شد. اولین كار مهم كه از پیشرفت‌‏های واقعی انقلاب بود، تأسیس سازمانی برای ولایت فقیه بود.

وی با بیان اینكه در ابتدای پیروزی انقلاب حتی در پیش‌‏نویس قانون اساسی بحث تأسیس ساختاری برای ولایت فقیه مطرح نبود، گفت: در شورای انقلاب نیز این مسئله به ذهن ما و امام نیز خطور نكرد، حتی مراجع هم معترض آن نشدند. پس از آن امام با بحث خبرگان موافقت كردند و بحث ولایت فقیه در آن جمع شروع شد.

هاشمی رفسنجانی افزود: سپس بحث ولایت فقیه در قانون اساسی مطرح شد. آن زمان خیلی‌‏ها با تأسیس ساختاری برای ولایت فقیه‌‏ مخالفت كرده و استعفا دادند و حتی عده‌‏ای نیز انتخابات را تحریم كردند.

وی با اشاره به بازنگری قانون اساسی در سال 68 و تعیین رهبری پس از ارتحال حضرت امام (ره)، یادآور شد: در زمان بازنگری قانون اساسی بحث‌‏های عجیب و غریبی مطرح شد، دشمنان نیز پس از رحلت امام (ره) به دنبال ضربه زدن به انقلاب بودند كه مجلس خبرگان در همان زمان عظمت و ارزش خود را نشان داد. آن زمان هنوز پیكر امام (ره) دفن نشده بود كه آقایان در مجلس خبرگان رهبری، به سرعت تصمیم‌‏گیری كردند و بهترین تصمیم را گرفتند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، به مشروح مذاكرات مجلس خبرگان رهبری در سال 68 برای تعیین ولی‌‏فقیه اشاره كرد و گفت: در همان موقع بحث بر سر این بود كه ولایت فقیه بر عهده یك فرد باشد یا یك شورا. طبق اصول قانون اساسی برای ما مشكل بود كه یك فرد را برای این امر مهم انتخاب كنیم یا یك شورا را، كه رهنمودهای امام (ره) برای ما راهگشا شد.

هاشمی رفسنجانی تصریح كرد: در آن زمان ما حتی اعضای شورای رهبری را هم مشخص كردیم كه بر اساس آن، آیت‌‏الله مشكینی، مقام معظم رهبری و آیت‌‏الله موسوی اردبیلی سه عضو این شورا بودند. عده‌‏ای طرفدار فرد بودند و عده‌‏ای شورای رهبری را ترجیح می‌‏دادند. در آن زمان مهمترین مخالفت با رهبری یك فرد را، خود مقام معظم رهبری داشتند. بنده نیز رهبری فرد را نقد كردم.

وی افزود: در نهایت در مجلس خبرگان رهبری رأی‌‏گیری كردیم و بر این اساس، 45 نفر به رهبری فرد و بیش از بیست نفر نیز به شورای رهبری رأی دادند. بنابراین قرار شد كه یك فرد به عنوان ولی‌‏فقیه انتخاب شود، عده‌‏ای آیت‌‏الله گلپایگانی و عده‌‏ای آیت‌‏الله خامنه‌‏ای را مطرح كردند، اما در نهایت آیت‌‏الله خامنه‌‏ای با كسب دو سوم آراء رهبر انقلاب اسلامی شدند.

به گفته هاشمی رفسنجانی، آیت‌‏الله خامنه‌‏ای پیش از اینكه كاندیدا شوند، اعلام كردند كه بنده ولایت فرد را قبول ندارم، به همین دلیل كاندیدا نمی‌‏شوم كه پس از یكسری صحبت‌‏هایی كه انجام دادیم، ایشان را متقاعد به كاندیداتوری كردیم كه در نهایت برای رهبری نظام رأی آوردند. اینجا بود كه مجلس خبرگان، اقتدار و عظمت خود را نشان داد.

كاندیدای چهارمین دوره مجلس خبرگان رهبری، با اشاره به اینكه بر پایه عقل، شرع و مصلحت، ایجاد ساختاری برای ولایت فقیه راه درستی است، گفت: این از افتخارات انقلاب اسلامی است كه ساختار انتخاب ولایت را كم‌‏هزینه و فایده‌‏بخش ایجاد كرده است.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به مسئله انتخابات گفت: خدا انسان‌‏ها را آزاد آفریده است و مردم خود باید در سرنوشت خود شریك باشند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به موقعیت جمهوری اسلامی در منطقه، گفت: مطمئن باشید، محكم‌‏ترین نظام در منطقه، نظام اسلامی ایران است. وی با اشاره به گزارش كمیسیون تحقیق آمریكا در مورد عراق و شرایط منطقه، گفت: در این گزارشی كه «بیكر» از حزب جمهوری ‌و « لی‌‏همیلتن» از حزب دموكرات‌‏ها، نه ماه بر روی آن كار كردند و روز گذشته (چهارشنبه) گزارش نهایی خود را به كاخ سفید و كنگره آمریكا ارایه دادند، صریحا اعلام شده است كه سرانجام جنگ عراق پیروزی نبوده و هرچه جلوتر رویم، این جنگ فاجعه‌‏آمیزتر می‌‏شود و راه حل نظامی ندارد. در این گزارش، آخرین فرصت، برای حل مسئله عراق، اعراب و فلسین پایان سال 2008 اعلام شده است.

هاشمی رفسنجانی افزود: مسئله بعدی كه در این گزارش آمده است مسئله ایران و سوریه به ویژه ایران است. در گزارش مزبور، 80 بار نام ایران آمده است و روی ایران حساب ویژه‌‏ای باز كرده‌‏اند. این نشان می‌‏دهد كه آمریكایی‌‏ها بن‌‏بست را جدی گرفته‌‏ و راه نظامی را منتفی و راه سیاسی را آغاز كرده‌‏اند كه در این راه نیز، ایران و سوریه مدنظر قرار دارند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به حضور آمریكا در عراق و افغانستان، گفت: آمریكا در باتلاق عراق گیرده كرده و باید با «بكسل» بیرون كشیده شود، هرچند كه چنین بكسلی وجود ندارد. باتلاق افغانستان هم كمتر از عراق نیست. آمریكا در افغانستان هیچ كاری انجام نداد، معضل مواد مخدر، مسئله طالبان و بن‌‏لادن حل نشده است.

وی به حضور آمریكا در خلیج‌‏فارس اشاره كرد و گفت: آمریكایی‌‏ها به قصد محاصره ایران به خلیج‌‏فارس آمده‌‏اند كه بنده در خطبه‌‏ای در نماز جمعه اعلام كردم كه ایران در محاصره آمریكا قرار ندارد، بلكه این آمریكاست كه در محاصره ایران است، چون آنان در دسترس ما هستند.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به پرونده هسته‌‏ای كشور گفت: آمریكا و اروپاییان دو سه سال است كه بر روی نقطه خاصی كه همان پرونده هسته‌‏ای كشورمان است، فشار می‌‏آورند، موضوع پرونده هسته‌‏ای ایران هنوز هم خطرناك است و نباید احساس امنیت كرد، اما این مسئله با تدبیر قابل حل است.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به بازدید اخیر خود از UCF اصفهان و اینكه كار احداث این مركز در زمان ریاست جمهوری وی آغاز شد، گفت: ما تكنولوژی راه‌‏اندازی این مراكز را داریم و می‌‏توانیم آن را به جایی برسانیم. با اینكه فشار آوردند كه این مراكز راه‌‏اندازی نشود، اما شد.

وی با تأكید بر اینكه مسئله هسته‌‏ای كشورمان با شعار حل نمی‌‏شود،‌‏ گفت: در این راستا، نیازمند كار متراكم، دانش و حوصله هستیم كه این امر نیز قابل تحقق است. در این مسئله نیازمند انسجام هستیم. نباید علائمی ارسال كنیم كه دشمن گمان كند كه می‌‏تواند ما در داخل بهم بریزد، انجام این كار و دادن این علائم كار درستی نیست.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates