08.12.2006

افزایش فشارها بر رییس جمهوری آمریکاامير آرمين

رادیوفردا:
رييس جمهوری آمريکا، زير فشار شديدی قرار گرفته تا راهبرد جديد و متفاوت با راهبرد کنونی را در قبال بحران عراق و به منظور برون رفت از بحران در پيش بگيرد.

اين فشارها، هم زمان است با تاييد رابرت گيتس به عنوان وزير دفاع جديد آمريکا که از سوی سنا در روز ۵ شنبه هفتم ماه دسامبر تاييد شد.

آقای گيتس، جايگزين دانلد رامسفلد شده است که از طراحان اصلی جنگ عراق بود و گناه بخش عمده ای از نابسامانی های کنونی عراق را به گردن او و سياست های حساب نشده اش در زمينه عراق پس از صدام می گذارند.

رييس جمهوری امريکا در ديدار روز ۵ شنبه با تونی بلر نخست وزير بريتانيا نيز همين موضوع را در ميان می گذارد و آخرين تحول ها در پی انتشار گزارش گروه ويژه بررسی عراق را مورد گفتگو قرار می دهد.

قرار است در جريان اين گفت و گوها همچنين مشخص شود چه تعداد از ۷۹ پيشنهاد گروه ويژه را می توان به مرحله اجرا درآورد.

روز ۵ شنبه اعلام شد در خشونت های روز چهار شنبه عراق، ۱۱ سرباز آمريکايی در عراق و به طور عمده در استان انبار و شهر سنی نشين رمادی کشته شدند.

اين نکته نشان از افزايش فشارها بر دولت بوش دارد و دو رهبر آمريکا و بريتانيا را که کشورهايشان بيشترين نيروها را در عراق دارند، به تامل و چاره جويی فوری واداشته است.

رييس جمهوری آمريکا می تواند همه پيشنهادها ی گروه ويژه را ناديده بگيرد و به پيشنهادهای وزارت خانه های دفاع، امور خارجه و کارکنان کاخ سفيد در زمينه برخورد با مشکلات عراق عمل نمايد.

گروه ويژه، وضعيت جاری عراق را وخيم ارزيابی کرده است

تونی اسنو سخنگوی کاخ سفيد نيز روز ۵ شنبه گفت «روشن است که وضعيت کنونی عراق قابل قبول و با دوام نيست.»

کاخ سفيد البته يک جا پيشنهادها ی گروه ويژه را رد نکرده اما رييس جمهوری، دست کم پيشنهاد گفت و گوی دوجانبه و مستقيم با ايران را رد کرده و می گويد تا زمانی که تهران از غنی سازی اورانيوم دست برندارد، گفتگوی مستقيم با حکومت ايران عملی نخواهد شد.

آقای بوش روز ۲۵ اکتبر در کاخ سفيد گفت «ما برنده ايم. ما اين جنگ را می بريم مگر اينکه پيش از آن، عراق را ترک کنيم».

جورج بوش روز ۴ شنبه در ديدار با اعضای گروه ويژه بررسی با اشاره به ۷۹ پيشنهاد گروه، بعضی ازآنها »خوب» توصيف کرد.

جیمز بیکر وزیر امور خارجه پیشین آمریکا و از یکی از اعضای گروه تحقیق در باره عراق آقای بوش گفت: «همه ما که دور ميز نشسته ايم با همه آنها موافق نيستيم اما توافق داريم که پيشنهاد های دو حزبی و اجماع هردو حزب در مساله عراق امر مهمی است».

ماگريت بکت وزير امور خارجه بريتانيا در واکنش به گزارش گروه ويژه از نقش کشورش در تهيه آن سخن گفت: “ما انتشار گزارش گروه بررسی عراق را خوشامد می گوييم. اين يک کار اساسی و پيچيده است که نخست وزير و مقام های بلند پايه بريتانيا درآن نقش داشته اند».

خانم بکت افزود برداشتش از گفت و گو ها اين بوده که نظرهاشان تا حد گسترده ای هم خوانی دارد و «بديهی است که بايد پيشنهادهابی انجام شده را به طور رسمی دريافت کنيم و بخوانيم».

دمکرات ها می گويند جرج بوش اکنون بايد بتواند همه حرف ها را بشنود

هری ريد رهبر اکثريت سنا در کنگره آينده با اشاره به گزارش و نتيجه انتخابات ميان دوره ای که به شکست سنگين حزب جمهوری خواه انجاميد گفت: «مردم آمريکا نظرشان را گفته اند گروه بيکر – هميلتون حرفش را زده است و همه خواهان تغيير سياست در عراقند».

آقای ريد افزود دولت بوش اکنون بايد همه حرف ها را بشنود.

سناتور چارلز شومر از حزب دموکرات نيز گفت: «اکنون همه چشم ها به رييس جمهوری دوخته شده است».

در گزارش گروه ويژه آمده است: «با توجه به توان ايران و سوريه در اثرگذاری بر روبدادهای عراق و با توجه به اينکه منافع آنان ايجاب می کند از آشوب در عراق پرهيز شود، آمريکا بايد اين دو کشور را به شيوه ای سازنده درگير کند».

اين گزارش همچنين به اهرم های تشويقی و تنبيهی که دولت آمريکا در اختيار دارد اشاره شده و گفته شده است: «ايران بايد از فرستادن سلاح و آموزش عراقی ها خودداری ورز، دبه حاکميت و تماميت عراق احترام بگذارد و با بهره گيری از نفوذش بر شيعه ها، در مسير آشتی ملی بکوشد».

موضوع برنامه هسته ای ايران نيز به گفته اسن گروه، «بايد در چارچوب ۱+۵ بررسی شود».

در هر حال تونی اسنو می گويد نبايد انتظار يک چرخش ۱۸۰ درجه ای در سياست عراق آمريکا داشت

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates