06.12.2006

توافق نهايی درباره نحوه برخورد با ايران حاصل نشد

رادیوفردا:
نخستين گزارش ها پس از پايان نشست پنج عضو دايم شورای امنيت و آلمان حکايت از آن دارد که اين کشورها نتوانسته اند بر سر نحوه برخورد با پرونده اتمی جمهوری اسلامی به توافقی قطعی و نهايی دست يابند.

ديپلمات ها ارشد آمريکا، بريتانيا، فرانسه، روسيه، چين و آلمان، پس از پايان اين نشست که در پاريس برگزارشد، در واکنش های جداگانه ای ازدستيابی به ميزانی از توافق سخن گفته اند، اما در عين حال تاکيد کرده اند که هنوز مسايل عمده ای وجود دارد که رسيدن به اجماع بر سر آنها نيازمند گفت و گوهای بيشتری است.

در آستانه اين نشست، گزارش شده بود که اعضای گروه پنج به علاوه يک، پس از مدت ها رايزنی فشرده ديپلماتيک در آستانه رسيدن به توافق بر سر قطعنامه ای هستند که اعمال برخی تحريم ها عليه ايران را در صورت خودداری از توقف غنی سازی اورانيوم مجاز می شمارد.

پيش بينی هايی که تحقق نيافت

پس از چند ماه وقفه در روند مشورت های این گروه در قبال پرونده فعاليت های اتمی ايران، به نظر می رسد امروز سه شنبه، نمايندگان اين کشورها، بر سر متن قطعنامه ای مشترک به توافق برسند .
بنا به گزارش ها، این قطعنامه در برگيرنده تحريم های بين المللی عليه جمهوری اسلامی ايران خواهد بود و پس از توافق گروه ۱+۵ ، برای اجرايی شدن بايد در شورای امنيت سازمان ملل متحد تصويب شود.

افزايش هزينه «رفتار غير مشروع» ايران

نيکلاس برنز نماينده آمريکا در نشست ۵+۱ در بروکسل گفت بايد هزينه سياسی و اقتصادی «رفتار غير مشروع» ایران را افزايش داد.
آقای برنز معاون سیاسی وزارت امور خارجه آمریکا افزود: «بايد جلو دسترسی ايران را به هر گونه کمک تکنيکی، علمی، سياسی و مالی از شرکت های خصوصی، يا موسسه های تحقيقی خصوصی، برای آن چه که در تلاش انجام آن است، گرفت.»

ایران بی تفاوت نمی ماند

چند ساعت پيش از نشست نمايندگان ۵ عضو دائمی شورای امنيت به علاوه آلمان در پاريس، روز سه شنبه علی لاريجانی، رييس تيم مذاکرات اتمی ايران و دبير شورای عالی امنيت ملی جمهوری اسلامی ایران بار ديگر بر حق کشورش برای دستيابی به انرژی اتمی تاکيد کرد.

آقای لاريجانی که برای حضور در يک نشست منطقه ای به دوبی رفته است دراظهارات خود گفت: «ايران با وجود فشارهای جهانی، دست از حق مسلم خود برای استفاده از فن آوری هسته ای برنمی دارد».

علی لاریجانی، رييس تيم مذاکرات اتمی ايران بار ديگر بر حق کشورش برای دستيابی به انرژی اتمی تاکيد کرد
از سوی ديگر محمود احمدی نژاد، رييس جمهور ايران نيز در سفر به استان مازندران هشدار داد که هرگونه اقدام جهانی عليه فعاليت های اتمی کشورش، نشانگر خصومت خواهد بود و ايران بی تفاوت نمی ماند .

حضور سولانا در مذاکرات

درمذاکرات پاريس، ديپلمات های فرانسه، بريتانيا، آلمان و آمريکا در کنار چين و روسيه پس از چند ماه تعليق، بحث خود را درباره متن قطعنامه تحريم عليه تهران از سر می گيرند و در اين نشست خاوير سولانا، رييس سياست خارجی اتحاديه اروپا نیز حضور خواهد داشت .

درحالی که جامعه جهانی، جمهوری اسلامی ايران را متهم می کند که در پوشش يک برنامه اتمی صلح آميز، در صدد دستيابی به سلاح اتمی است؛ مقام های تهران همواره اين اتهام را رد کرده اند .

بحث درباره تحريم بين المللی ايران زمانی در محافل جهانی جدی شد که تهران فرصت يک ماهه شورای امنيت برای تعليق غنی سازی اورانيوم را نپذيرفت؛ فرصتی که روز ۹ شهريور ماه (۳۱ اوت) به پايان رسيد .

روسيه گرچه با ادامه برنامه های اتمی تهران مخالف است اما در دورهای پيشين مذاکره با ۵ کشور قدرتمند ديگر، با برقراری تحريم های شديد عليه جمهوری اسلامی هم مخالفت کرده بود .

نوبت روسیه و چین است

نيکلاس برنز، از معاونان وزارت امورخارجه آمريکا در آستانه برگزاری نشست پاريس گفته است: «اکنون نوبت روسيه و چين است که با توافق بر سر متن قطعنامه اجازه دهند پيامی قوی برای مقام های ايران ارسال شود.»

مسکو با توجه به مشارکت در ساخت نيروگاه اتمی بوشهر معتقد است برنامه های اتمی جمهوری اسلامی تهديدی عليه صلح جهانی محسوب نمی شود اما کشورهای غربی به موضوع «۱۸ سال فعالیت های پنهانی تهران برای آغاز برنامه های اتمی» اشاره کرده و می گويند احتمال دارد جمهوری اسلامی در پی دستيابی به سلاح اتمی باشد .

به گفته ديپلمات ها، چين ديگر کشوری که از حق وتو در شورای امنيت برخوردار است، به نظرات روسيه در قبال پرونده اتمی ايران تمايل دارد .

تحريم هايی که گروه ۱+۵ در اين مرحله برای مخالفت با برنامه اتمی تهران بر سر متن آن به اجماع برسند «بيشتر جنبه نمادين» خواهد داشت

رویترز

فيليپ دوست بلازی، وزير امور خارجه فرانسه روز دوشنبه در ديدار با همتای روس خود، سرگئی لاورف از روند بحث نمايندگان ۶گروه ۱+۵ بر سر جمله بندی متن قطعنامه سخن گفته بود .

به گفته آقای دوست بلازی، روسيه با برقراری تحريم ها عليه برنامه اتمی ايران موافقت کرده و احتمال دارد که شش کشور بر سر متن يک قطعنامه به توافق دست يابند .

خبرگزاری رويترز به نقل از ديپلمات ها گزارش می دهد: تحريم هايی که گروه ۱+۵ در اين مرحله برای مخالفت با برنامه اتمی تهران بر سر متن آن به اجماع برسند «بيشتر جنبه نمادين» خواهد داشت؛ اما همين ديپلمات ها افزوده اند «حتی اين تحريم های سبک، پيامی سنگين به تهران می برد: اين که جامعه جهانی مصم است که مانع از دستيابی ايران به سلاح هسته ای شود.»

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates