05.12.2006

اصلاح طلبان در انتخابات خبرگان نامزد ندارند

بی‌بی‌سی:

سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرده که اين شورا در بررسی صلاحيت ها چيزی جز رضای خدا و وضعيت داوطلبان را در نظر نمی گيرد
در فاصله ده روز تا انتخابات چهارمين دوره مجلس خبرگان جمهوری اسلامی ايران، گروه های وابسته به طيف اصلاح طلب اعلام کرده اند از هيچ نامزدی حمايت نکرده و ليستی ارائه نخواهند داد.
محسن آرمين، سخنگوی سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی ايران، روز سه شنبه از عملکرد شورای نگهبان در انتخابات خبرگان شديدا انتقاد کرده و گفته است اين تشکل سياسی فهرست انتخاباتی ندارد و از هيچ فهرستی نيز حمايت نمی كند.

روز گذشته نيز مجمع روحانيون مبارز، در بيانيه ای شورای نگهبان را به رفتار سياسی و پاسخگو نبودن متهم کرد و گفت در انتخابات خبرگان شرکت نمی کند.

در بخشی از بيانيه مجمع روحانيون مبارز که از قديمی ترين تشکل های سياسی روحانی به شمار می رود و محمد خاتمی رئيس جمهور سابق ايران از اعضای برجسته آن است، آمده: “گناه اين عدم مشاركت بر گردن كسانی است كه اولا فضايی را فراهم آوردند كه بسياری از كسانی كه شايستگی علمی، عملی و اخلاقی آنان محرز است، حاضر به نامزدی در مجلس خبرگان نشدند. ثانيا بسياری از آنان كه اعلام آمادگی كرده بودند، نيز حذف شدند.”

رفتار و مواضع شورای محترم نگهبان كه گويا در برابر هيچ‌ كس و هيچ جا پاسخگو نيست … چنان وضعيتی را پديد آورده كه حضور ما و هركس ديگر را كه سليقه آقايان را نمی ‌پسندد يا آنان سليقه‌ اش را نمی ‌پسندند … بی ‌ثمر می ‌كند

بيانيه مجمع روحانيون مبارز

شورای نگهبان ايران هفته گذشته صلاحيت 181 نفر را برای نامزدی در انتخابات مجلس خبرگان اين کشور تأييد کرد که از اين افراد 87 نفرشان به مجلسی راه خواهند يافت که دارای اختيار عزل و نصب رهبر است.

نحوه بررسی صلاحيت داوطلبان ورود به مجلس خبرگان از دوره دوم انتخابات اين مجلس به بعد همواره مورد اعتراض اصلاح طلبان بوده که اعضای شورای نگهبان را متهم می کنند که جهتگيری های سياسی خود را در بررسی صلاحيت داوطلبان اعمال می کنند.

مجمع روحانيون مبارز در بيانيه خود آورده است: “رفتار و مواضع شورای محترم نگهبان كه گويا در برابر هيچ‌ كس و هيچ جا پاسخگو نيست … چنان وضعيتی را پديد آورده كه حضور ما و هركس ديگر را كه سليقه آقايان را نمی ‌پسندد يا آنان سليقه‌ اش را نمی ‌پسندند … بی ‌ثمر می ‌كند.”

با اين همه سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرده که اين شورا در بررسی صلاحيت ها چيزی جز رضای خدا و وضعيت داوطلبان را در نظر نمی گيرد.

يکی از ايرادهايی که به روند بررسی صلاحيت های برای انتخابات خبرگان ايران مطرح می شود اين است که برخی از فقهای شورای نگهبان خود داوطلب نمايندگی در مجلس خبرگانند و در واقع خود آنها بايد صلاحيت خود را برای ورود به مجلس خبرگان تأييد کنند.

از سوی ديگر، فقهای شورای نگهبان صلاحيت کسانی را تأييد می کنند که حق عزل و نصب رهبر را دارند، در حالی که خود اين فقها مستقيماً از جانب رهبر تعيين می شوند و اين امر می تواند به رهبر امکان کنترل کسانی را بدهد که نظارت بر عملکرد او را به عهده خواهند داشت.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates