05.12.2006

گزارش سال 2006 سازمان بين‌المللي شفاف‌سازي : وضعيت ايران در خصوص مبارزه با مفاسد بدتر شده است

پیک ایران:فارس – بر اساس تازه‌ترين گزارش سال 2006 سازمان بين‌المللي شفاف‌سازي، رتبهء 163 كشور جهان در مبارزه با مفاسد اقتصادي اعلام شده است كه فنلاند سالم‌ترين و هائيتي فاسد‌ترين كشورها شناخته شدند و ايران در ردهء 106 قرار گرفت.
در 163 كشور جهان، ايران در شاخص فسادگريزي مسوولان دولتي و سياسي (سلامت اقتصادي) رتبهء 106 را كسب كرد كه در مقايسه با رتبهء 93 سال گذشته 13 پله تنزل نشان مي‌دهد و برآورد اين سازمان از شاخص فساد بر اساس آمارهاي جمع‌آوري شده و گزارش شده طي سال‌ها‌ي 2005 و 2006 انجام شده است.
سازمان بين‌المللي شفاف‌سازي كه هر ساله رتبهء كشورهاي جهان را در شاخص مفاسد مالي و اقتصادي اعلام مي‌كند، امسال نيز اين شاخص را در 163 كشور جهان اعلام كرد.
اين گزارش كه از سال 1995 تاكنون هرساله از سوي سازمان بين‌المللي شفاف‌سازي منتشر مي‌شود، براساس 12 كار تحقيقاتي توسط 9 نهاد بين‌المللي تنظيم شده است و سطح شيوع مفاسد مالي و اقتصادي را در بخش دولتي كشورها مورد ارزيابي قرار مي‌دهد.
گزارش سال 2006 سازمان بين‌المللي شفاف‌سازي با تاكيد ويژه بر رابطهء بين فقر و فساد تدوين شده و تاكيد كرده است كه رابطهء بسيار قوي بين اين دومقوله وجود دارد.
هاگوتي لابله، رييس سازمان بين‌المللي شفاف‌سازي در خصوص اين گزارش گفت: «فساد مالي ميليون‌ها نفر را در جهان به كام فقر برده است و با وجود اين كه قوانين مبارزه با فساد از يك دههء گذشته تصويب شده است، ولي هنوز اقدامات زيادي براي نجات انسان‌ها از فقر و فساد بايد صورت گيرد.»
سازمان بين‌المللي شفاف‌سازي نمرهء مبارزه با فساد را در كشورها از يك تا ده مشخص مي‌كند كه نمرهء 10 نشان‌دهندهء كم‌ترين فساد و نمرهء يك نشان‌دهندهء بيش‌ترين فساد است.
ايران در گزارش سال 2006 نمرهء 7/2 را از10 كسب كرده كه در مقايسهء سال گذشته 2/0 كاهش يافته و به يك معني وضعيت ايران در خصوص مبارزه با مفاسد بدتر شده است و دامنهء تغيير نمرهء فساد اقتصادي ايران نيز بين 3/2 تا 1/3 اعلام شده است.
اين در حالي است كه ايران در گزارش سال 2005 نمرهء 9/2 را از 10 كسب كرده و بين 159 كشور در رتبهء 93 قرار گرفته بود.
ايران در گزارش سال 2004 در بين 146 كشور در رتبهء 88 قرار گرفته بود.
در گزارش سال جاري فنلاند، ايسلند و نيوزيلند نمره‌هاي 6/9 را از ده كسب كردند و به‌ترتيب به عنوان سالم‌ترين كشورها از نظر مسوولان دولتي و سياسي شناخته شدند.
اين در حالي است كه در سال جاري هائيتي با نمرهء 8/1 از 10 فاسد‌ترين كشور از نظر مسوولان دولتي و سياسي ارزيابي شده است.
در سال 2005 ايسلند با كسب نمرهء 7/9 از 10 رتبهء اول كم‌ترين فسادپذيري را كسب كرده بود و چاد نيز با كسب نمرهء پايين 7/1 در رتبهء آخر قرار گرفته بود.
دانشگاه كلمبيا، واحد اطلاعات اقتصادي لندن، مركز بين‌المللي اطلاعات تجاري خاورميانه، گروه بازرگاني بين‌المللي و مركز تحقيقات جهاني بازار گزارشي از فساد دولتي در ايران به سازمان بين‌المللي شفاف‌سازي ارايه كردند.
بر اساس گزارش سال 2006، از نمرهء كامل 10 كه حاكي از اقتصاد كاملاً سالم است، 75 درصد كشورها از مجموع 163 كشور جهان نمرهء كم‌تر از پنج گرفته‌اند كه حاكي از شايع بودن فساد دولتي در اكثر كشورهاي جهان است و 71 كشور نير نمرهء كم‌تر از سه اخذ كردند.
نكتهء قابل توجه گزارش سال جاري اين است كه وضعيت مبارزه با فساد در كشورهاي آمريكا، برزيل، كوبا، اسراييل، اردن، لائوس، سيشل، ترينيداد و توباگو و تونس در مقايسه با سال قبل بسيار بدتر شده است و در عوض كشورهاي الجزاير، چك، هند، ژاپن، لاتيو، لبنان، ماريتيوس، پاراگوئه، اسلووني، ‌تركيه، ‌تركمنستان و اروگوئه رتبهء بهتري را در مقايسه با سال گذشته كسب كردند.
در گزارش سال 2006 تنها كشورهاي ايسلند، فنلاند، نيوزيلند، دانمارك، سنگاپور، سوئد و سوييس نمره‌هاي بالاتر از 9 كسب كرده‌اند.
اين گزارش حاكي است: وضعيت فساد مسوولان اسراييل در مقايسه با سال گذشته بدتر شده است و اين رژيم كه در سال گذشته در رتبهء 28 قرار گرفته بود، در سال جاري به رتبهء 34 تنزل كرد، اين در حالي است كه موقعيت آمريكا نيز در مقايسه با سال گذشته پنج پله تنزل كرد و اين كشور در رتبهء 22 قرار گرفت.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates