02.12.2006

آمریکا صبرش را از دست داده است، تحریم ایران بدون حضور شرکا!

آفتاب: کاندولیزا رایس وزیر خارجه آمریکا که همراه جرج بوش به اردن سفر کرده با استفاده از فرصت به دست‌ آمده با همتایان خود از انگلیس، ایتالیا و آلمان دیدار و درخصوص برنامه هسته‌ای ایران گفت‌وگو کرد. وی همچنین با وزیران خارجه هشت کشور عربی نیز در این‌خصوص صحبت کرد و پس از آن به خبرنگاران گفت: آمریکا حتی بدون موافقت شرکا خود نیز قطعنامه تحریم ایران را به شورای امنیت ارائه می‌دهد.

جزئیات مذاکرات رایس با وزرای خارجه اروپایی و خاویر سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا منتشر نشده است. اما وی پس از این دیدار به خبرنگاران گفت: من تمام تلاشم را برای حفظ وحدت شورای امنیت می‌کنم اما همچنان طرفدار عمل نیز هستم.

رایس پس از دیدار با وزیران هشت کشور عربی یعنی اعضا شورای همکاری خلیج‌فارس، مصر و اردن نیز گفت: امیدوارم پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل و آلمان در مورد اعمال تحریم‌ها علیه ایران به توافق برسند.

وی در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: ما مایل هستیم که وحدت گروه 1+5 حفظ شود اما وحدت به خودی خود هدف نیست. بنا به گفته وی واشنگتن و متحدان اروپایی‌اش ممکن است حتی بدون موافقت شرکا خود قطعنامه‌ای را به شورای امنیت ارائه دهند. وی افزود: آمریکا پس از شش ماه فرصت، صبر و بردباری خود را از دست داده است.

رایس همچنین به دیدار ماه گذشته خود با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در هانوی اشاره کرد و گفت: مذاکرات خوبی با لاوروف داشتم و امیدوارم نتایج این دیدار به زودی در آنچه که در شورای امنیت به وقوع می‌پیوند انعکاس پیدا کند.

لاوروف نیز مذاکرات خود با رایس را بسیار خوب ارزیابی کرد و گفت: وزیر خارجه آمریکا با اعمال تحریم‌های محدود علیه ایران موافقت کرده است.

رایس با ابراز امیدواری در مورد تصویب قطعنامه‌ای در چارچوب فصل هفت منشور سازمان ملل علیه ایران گفت: موسسات، بانک‌ها و شرکت‌های بین‌المللی برای بستن قرارداد با کشوری که تحت سایه تحریم‌های سازمان ملل قرار دارد با عجله تصمیم‌گیری نکنند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates