01.12.2006

آسوشيتدپرس: برد ايران از ناتو و آمريكا در افغانستان

خُسن آقا: خوب است بابا ملت ایران باید دائم قطعی برق داشته باشند در عوض حکومت در هرات از تصدق سر آخوندهای دزد برق 24 ساعته دارند.
بازتاب:
هم‌زمان با درخواست كمك شيراك از ايران براي همكاري با ناتو در افغانستان، خبرگزاري «آسوشيتدپرس» گزارش داد: ايران با انجام فعاليت‌هاي اقتصادي برنامه‌ريزي شده، پايه‌هاي ناتو و آمريكا در افغانستان را ويران مي‌كند.

به گزارش سرويس بين‌الملل «بازتاب»، اين خبرگزاري نوشت: از بستني‌هاي ارزان‌قيمت ايراني تا جريان برق سراسري در غرب افغانستان، در اختيار ايرانيان است. غرب افغانستان، همچنين اتوبان 75 مايلي دارد كه به وسيله ‌ايران ساخته شده و مرز ايران و شهرهاي مرزي تا استان هرات را به هم وصل مي‌كند و همچنين خط راه‌آهن در اين بخش در حال برنامه‌ريزي و اجراست.
ايران همچنين براي احداث زيرساخت‌ها و تجارت در افغانستان، يك برنامه سرمايه‌گذاري 560 ميليون دلاري دارد.

يك ديپلمات غربي در هرات مي‌گويد: ‌اين موضوع مهم است كه ما چگونه مي‌توانيم شرايط خودمان را با ايران برابر كنيم براي يك هدف مشترك در افغانستان به همديگر كمك كنيم.

ايران همچنين ده مدرسه و تعدادي درمانگاه در غرب افغانستان و همچنين تجهيزاتي براي برق 24 ساعته در ايالت هرات، تأسيس كرده در حالي‌ كه در ديگر استان‌هاي افغانستان و حتي در كابل، برق 24 ساعته وجود ندارد.

نفوذ ايران به ‌اين سال‌ها محدود نمي‌شود و يك موضوع قديمي‌ است، هرچند به حمايت مالي دولت آمريكا از افغانستان بستگي دارد و آن در شرايطي بود كه ‌ايران پذيراي بيش از دو ميليون پناهنده افغاني در كشور خود در دو دهه گذشته بوده است.

يك ديپلمات ايراني كه نخواست نام خود را فاش نمايد، مي‌گويد: هدف ما ثبات در افغانستان است. چون طبيعي است كه هيچ كشوري نمي‌خواهد يك كشور بي‌ثبات در همسايگي او باشد.
زهير عظيمي، سخنگوي وزارت دفاع افغانستان، ‌مي‌گويد: ‌ايران و آمريكا جدا عمل مي‌كنند و ما خارج از اين مراودات قرار داريم.

محمد رفيق شهير، تحليلگر مسائل سياسي در افغانستان مي‌گويد: ‌ايران مي‌خواهد نفوذ بيشتري در غرب افغانستان داشته باشد و اين به خاطر مسائل امنيتي و اقتصادي است و ادامه مي‌دهد كه ‌اين روابط براي مردم افغانستان جاي سوال دارد، اما همه مي‌دانند كه به خاطر موضوعات امنيتي و اقتصادي است.

براي افراد زيادي در اين استان تاريخي كه به خاطر مساجد و مناره‌هايش معروف است، اين حمايت ايران قابل ستايش است. تجارت بين اين دو كشور، به ويژه در مرزها رونق زيادي دارد و تجار دو طرف، سعي در گسترش آن دارند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates