30.11.2006

نگاه امنيتی در جمهوری اسلامی به روزنامه نگاران بهروز کاروني

رادیوفردا: وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت انجمن صنفی روزنامه نگاران برای سفر به هلند، با وزارت ارشاد هماهنگی به عمل نياورده بود.

محمدحسين صفار هرندی وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی جمهوری اسلامی، روز هشتم آذر ماه در مورد سفر يک گروه ۲۱ نفره از روزنامه نگاران ايرانی به هلند گفت: انجمن صنفی روزنامه نگاران برای انجام اين سفر، با معاونت مطبوعاتی اين وزارتخانه هماهنگی به عمل نياورده بود.

محمدحسين صفار هرندی ارتباط با دستگاه هايی که تحول و ايجاد تغيير در ديگر کشورها را در دستور کار خود دارند، کار روزنامه نگاران ندانست و افزود «برخی، طرح هايی را درخارج از کشور برای جا به جايی و تغييرات در کشور انجام مي دهند و برای اين منظور، بر روی چند دسته کار انجام مي دهند، که يک دسته مورد نظر آنها، روزنامه نگاران هستند».

به گفته وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی، اين طرح ها در برخی کشورها موثر بوده و به جا به جايی هايی در عرصه قدرت انجاميده است و «اجراکنندگان اين طرح ها گمان می کنند که در مورد ايران هم چنين خواهد شد».

سفر پرماجرا

۲۱ روزنامه نگار مورد اشاره محمد حسين صفار هرندی، از سوی انجمن صنفی روزنامه نگاران ايران، و به دعوت بنيادی غيرانتفاعی در هلند به نام «ارتباطات برای توسعه» (CFD)، به اين کشور دعوت شده بودند تا در دوره آموزشی دو هفته ای در زمينه روزنامه نگاری شرکت کنند.

بنياد«ارتباطات برای توسعه»، نهادی غيردولتی و موسسه ای است که توسط روزنامه نگاران اداره می شود و به آموزش روزنامه نگاران کشورهای آفريقا و خاورميانه می پردازد.

پيش از بازگشت اين گروه، روزنامه «سياست روز» وابسته به محافظه کاران، نوشت که برخی از اين روزنامه نگاران، در هلند به محله بدنام شهر آمستردام رفته اند.

مطلب روزنامه سياست روز، به سرعت از سوی محافل مطبوعاتی اصلاح طلب در ايران مورد انتقاد قرار گرقت و برخی از آنان، اين موضوع را، آغاز برخورد با ۲۱ روزنامه نگار اعزامی دانستند.

اين پيش بينی به حقيقت پيوست و ۲۱ روزنامه نگار اعزامی، هنگام بازگشت از اين سفر آموزشی، در روز پايانی آبان ماه، در فرودگاه مهرآباد تهران مورد بازجويی سه ساعته ماموران اطلاعاتی قرار گرفتند و وسايل آنها، از جمله رايانه های همراه شان ضبط شد.

نگاه امنيتی به روزنامه نگاران

عيسی سحرخيز، روزنامه نگار و عضو شورای مرکزی انجمن دفاع از روزنامه نگاران ايران، در مورد سخنان وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: «فرض و نگاه آقای صفار هرندی و دوستانشان، مبتنی بر توطئه است.

فرض و نگاه وزیر ارشاد اسلامی این است که روزنامه نگاران پایگاه و جاسوس دشمن هستند

عیسی سحرخیز
تلقی آنها اين است، که سراسر دنيا در حال توطئه چينی عليه ايران است و همه روزنامه نگاران، پايگاه و يا جاسوس دشمن هستند و بنابراين، مراودات شان درچهارچوب اين توطئه و برپايی انقلاب رنگين در ايران انجام می شود.»

آقای سحرخيز در مورد طرفداران تئوری توطئه، به طور مشخص، به محمدحسين صفار هرندی، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی، و حسين شريعتمداری ،مدير مسئول روزنامه کيهان، و باندهای وابسته به سعيد امامی، اشاره کرد و افزود: «بر اساس نگاه امنيتی آقای صفارهرندی و دوستانشان، جای هر کسی که درحرفه روزنامه نگاری با آنان موافق و هم گروه نباشد، در زندان اوين است.»

به گفته عیسی سحرخيز، مراودات میان روزنامه نگاران و نهادهای صنفی روزنامه نگاری، پيش از اين هم در ایران مرسوم بوده است.

آقای سحرخیز با اشاره به اين نکته که کمک وزارت خانه های ارشاد و وزارت امورخارجه، همانند دوره اصلاحات، می تواند به رشد کمی و کيفی اين مراودات ياری رساند، گفت: «متاسفانه، نگاه امنيتی مبتنی بر تئوری توطئه، مانع از اين مراودات شده است و در مورد ۲۱ روزنامه نگار اعزامی به هلند، آقايان حتی صبر نکردند که آنان گزارش سفر خود را منتشر کنند و يا اينکه سفارت و افردی که درهلند هستند، در باره اين روزنامه نگاران گزارش دهند.»

در عين حال عيسی سحرخيز گفت اگر سفر روزنامه نگاران به هلند مشکلی می داشت، این سفر به طور مخفيانه انجام می گرفت. «درحالی که هم نحوه تبت نام و گزينش خبرنگاران اعزامی و هم برنامه های آموزشی آن ها، شفاف و مشخص بوده است.»

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates